خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از sky news گزارش میدهد:
یونیلیور در آستانه فروش برند اسنک Graze به شرکت Katjes Group آلمان
بر اساس گزارشها، شرکت یونیلیور (Unilever) در مراحل نهایی مذاکرات برای فروش برند اسنک بریتانیایی Graze به شرکت شیرینیپزی Katjes Group آلمان قرار دارد.
جزئیات معامله
این معامله که ارزش آن ۳۵ میلیون پوند (۳۹ میلیون یورو) تخمین زده میشود، در مقایسه با مبلغی که یونیلیور شش سال پیش (۱۵۰ میلیون پوند) برای خرید این برند مستقر در لندن پرداخت کرده بود، بسیار ناچیز است.
Katjes Group در حال حاضر مالک شرکت شیرینیجات بریتانیایی Candy Kittens است. محصولات Graze که در سوپرمارکتهای بزرگ و همچنین از طریق اشتراک مستقیم به مصرفکنندگان فروخته میشوند، شامل بادام با طعم اسپرسو و میلههای جو دوسر عسلی است.
Graze در سال ۲۰۰۸ تأسیس شد و در سال ۲۰۱۹ توسط یونیلیور خریداری شد.
عملکرد ضعیف Graze تحت مالکیت یونیلیور
با این حال، این برند تحت مالکیت یونیلیور عملکرد ضعیفی داشته است و این امر باعث شد که فرناندو فرناندز، مدیر عامل جدید، در اوایل سال جاری آن را برای فروش عرضه کند. مدیر عامل جدید یونیلیور گفته است که سرمایهگذاریها را در حوزههای با رشد سریعتر، از جمله مراقبتهای بهداشتی و زیبایی، در اولویت قرار میدهد.
اگر این معامله نهایی شود، Graze به مجموعه رو به رشد Katjes Group از برندهای شیرینیجات ممتاز و بهتر برای سلامتی، در کنار Candy Kittens، خواهد پیوست.
مزایای این معامله برای طرفین
برای Katjes، این خرید میتواند درهای ورود به بخش اسنکهای سالم را باز کند، در حالی که به Graze فرصت تازهای میدهد تا تحت مالکیت متمرکزتر، دوباره رشد کند.
برای یونیلیور، این فروش نشاندهنده تغییر استراتژیک آن از داراییهای غذایی کمبازده و به سمت دستهبندیهای با رشد بالاتر مانند زیبایی و سلامتی است.
ناظران صنعت مشتاقانه منتظر خواهند ماند تا ببینند آیا Katjes Group میتواند اقبال Graze را در یک بازار اسنک رقابتی احیا کند و اینکه آیا این امر نشاندهنده اقدامات بیشتر برای تغییر ساختار پرتفوی یونیلیور در ماههای آینده خواهد بود یا خیر.
یونیلیور از اظهار نظر در این مورد خودداری کرده است. Katjes Group هنوز به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداده است.
تحلیل اگروفودز برای فعالان صنعت غذا:
این معامله نشاندهنده تمرکز بیشتر بر بازارهای تخصصی و سلامتمحور است. فعالان ایرانی باید به دنبال فرصتهای مشابه در تولید و توزیع اسنکهای سالم و باکیفیت باشند تا بتوانند در رقابت جهانی سهمی داشته باشند.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟