مجله خبری اگروفودز

شرط‌بندی بزرگ پِلیس: محصولات جدید با خاصیت درمانی، برگ برنده بعدی این شرکت!

شرط‌بندی بزرگ پِلیس: محصولات جدید با خاصیت درمانی، برگ برنده بعدی این شرکت!

خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از Bakery and Snacks گزارش می‌دهد… تیم اینگمیر، آینده‌پژوهی در دنیای اسنک‌ها تیم اینگمیر (Tim Ingmire)، که شیفته‌ی آینده‌ی اسنک‌هاست، به جای تمرکز بر یک یا دو سال آینده، به سه، شش و گاهی نه سال آینده می‌نگرد. اینگمیر، معاون نوآوری و فناوری جهانی در…

- اندازه متن +

خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از Bakery and Snacks گزارش می‌دهد…

تیم اینگمیر، آینده‌پژوهی در دنیای اسنک‌ها


تیم اینگمیر (Tim Ingmire)، که شیفته‌ی آینده‌ی اسنک‌هاست، به جای تمرکز بر یک یا دو سال آینده، به سه، شش و گاهی نه سال آینده می‌نگرد. اینگمیر، معاون نوآوری و فناوری جهانی در شرکت پلادیس (Pladis)، دو سال پس از انتصابش، با راه‌اندازی محصولات جدید و طعم‌های متنوع در برندهای محبوبی همچون هات هانی جافا کیک (Hot Honey Jaffa Cake)، به خوبی در حال فعالیت است.

او با اشتیاق می‌گوید: «این اتفاقات به سرعت رخ داد و بسیار لذت‌بخش بود.»

تغییرات مدیریتی و ماموریت اینگمیر


در حال حاضر، پلادیس همچنان بدون مدیرعامل رسمی به فعالیت خود ادامه می‌دهد، چرا که سلمان امین (Salman Amin) در فوریه به دلایل شخصی از سمت خود استعفا داد. در این مدت، سرپرستی این شرکت بر عهده‌ی اسریدهار رامامورتی (Sridhar Ramamurthy)، مدیر ارشد مالی، و تیم برت (Tim Brett)، مدیر اجرایی اروپایی، قرار دارد تا زمانی که مدیرعامل جدیدی انتخاب شود.

این شرایط، ماموریت اینگمیر را متوقف نکرده است. او می‌خواهد با سرعت عمل کند و رویکرد این شرکت در توسعه‌ی محصولات جدید (NPD) را تغییر دهد. همچنین، او می‌خواهد اشتیاق و کنجکاوی را در میان تیم خود افزایش دهد، که برای تحقیق و توسعه (R&D) حیاتی است.

عشق به نوآوری در صنعت غذا


اینگمیر می‌گوید: «تقریباً تمام ۴۰ سال فعالیت حرفه‌ای‌ام در تحقیق و توسعه در زمینه‌ی غذا و مراقبت‌های شخصی بوده است. من عاشق هدایت نوآوری هستم و این همان چیزی است که مرا در صنعت غذا نگه داشته است – دیدن آینده و تلاش برای خلق آن.»

عشق او به NPD در غذا، او را به این بخش برای چهار دهه متعهد کرده است، به‌ویژه با توجه به پیشینه‌اش به عنوان یک دانشمند علوم زیست‌پزشکی. او می‌گوید: «آنچه شما روزانه در آزمایشگاه انجام می‌دهید، واقعاً مرا جذب نکرد.»

آنچه او را جذب کرد؟ کار در کسب‌وکارهایی مانند یونیلیور (Unilever)، کورن (Quorn) و اکنون پلادیس. ساختن غذایی پایدارتر، سالم‌تر و کمک به پیشبرد کسب‌وکار.

تمرکز بر نیازهای مصرف‌کننده


او می‌گوید: «در نهایت، برای من، این ایجاد محصولاتی است که دوستان و خانواده‌ام بتوانند بگویند ‘من آن را دیدم، امتحان کردم و عالی بود’. من فکر می‌کنم این تنها چیزی است که افراد R&D را سرپا نگه می‌دارد – این بازخورد.»

این بدان معناست که او نه تنها بر نوآوری‌های پیشرو تمرکز دارد که زمان‌بر هستند، بلکه بر NPDهایی که «جدید به جهان» نیستند، مانند طعم‌های جدید برای محصولاتی مانند جافا و مک‌ویتی (McVitie’s) نیز متمرکز است.

برنامه‌ریزی بلندمدت در پلادیس


اینگمیر و شرکت، عمدتاً نگران این هستند که مصرف‌کنندگان در آینده دور چه خواهند کرد، نه در حال حاضر. این ممکن است دشوار به نظر برسد، اما چندین روند رشد کلیدی و بلندمدت وجود دارد که این موضوع را هدایت می‌کنند – در ادامه‌ بیشتر به آن می‌پردازیم.

درک روندهای آینده به این معنی است که پلادیس می‌تواند زمان مناسبی را برای توسعه‌ی چیزی اختصاص دهد و آن را زمانی که مصرف‌کنندگان آماده هستند، راه‌اندازی کند – نه زودتر و نه دیرتر.

او می‌گوید: «برای انجام این کار، ما با رهبران فکری مختلف، دانشگاهیان و سرمایه‌گذاران خطرپذیر کار می‌کنیم. واقعیت این است که آینده امروز اینجاست. استارت‌آپ‌ها و دانشگاهیان در حال کار بر روی آن هستند. بنابراین، با کار با آنها و کشف آنچه آنها را هیجان‌زده می‌کند، می‌دانیم که آینده‌ی غذا چگونه خواهد بود.»

همچنین نیاز است که از پشت میز کار فاصله بگیرید و همیشه در داده‌ها غرق نشوید. برخی از بزرگ‌ترین الهامات اینگمیر از «گشتن در فضا» در بازارهایی که برندهایش در آن فعالیت می‌کنند، به دست آمده است. این امر به درک فشارها و فرصت‌ها کمک می‌کند.

استراتژی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت


اینگمیر معتقد است که همه‌ی استراتژی‌ها نباید بلندمدت باشند. اغلب، راه‌حل افزایش فروش، ایجاد تکرارهای طعم جدید و حتی کوتاه‌مدت است، مانند برندهای مک‌ویتیز دیجستیو (McVitie’s Digestives) و فلیپز (Flipz) که هر کدام یک خط از NPDهای طعم ادامه‌دار برای ایجاد علاقه در مصرف‌کنندگان دارند.

با این حال، اینگمیر عمدتاً بر بلندمدت تمرکز دارد و این موضوع با برخی از موضوعات بزرگ همراه است. این موارد شامل مسائل زیست‌محیطی، مانند پایداری و تأمین مواد اولیه، و همچنین روان‌شناسی عمومی مصرف‌کننده، به‌ویژه در مورد تغذیه، سلامت و رفاه است.

فناوری غذا و راه‌حل‌های نوآورانه


در این زمینه، فناوری غذا (Food-tech) تا حد زیادی راه‌حل است. و مانند بسیاری از شرکت‌ها، از جمله موندلیز اینترنشنال (Mondelēz International) و کرافت هینز (Kraft Heinz)، پلادیس یک انکوباتور را راه‌اندازی کرده است تا به تولیدکننده کمک کند تا از رقبا پیشی بگیرد.

این شرکت اخیراً از استارت‌آپ‌ها دعوت کرد تا ایده‌های خود را در شش زمینه‌ی کلیدی، از جمله تغذیه‌ی احیاکننده، شخصی‌شده، برچسب پاک و GLP-1 ارائه دهند. او می‌گوید: «در اینجا، ما به دنبال ایجاد نوآوری‌های پیشگام هستیم. برای ورود به برخی از این حوزه‌ها، باید از استارت‌آپ‌ها چیزهایی یاد بگیریم.»

بیش از ۳۰۰ استارت‌آپ فناوری غذا ارائه دادند و پلادیس این فهرست را به ۱۲ مورد کاهش داد، اگرچه اینگمیر تأکید می‌کند که سایر شرکت‌ها از دست نرفته‌اند و «هنوز در سیستم» هستند و می‌توان در آینده با آنها تماس گرفت.

از ۱۲ فینالیست، شش شرکت به تیم رهبری ارشد پلادیس ارائه دادند. او می‌خواهد با جزئیات بیشتری درباره‌ی دو مورد صحبت کند: فرم‌تک (Fermtech)، که مواد اولیه عملکردی و سلامتی را با استفاده از تخمیر ایجاد می‌کند. و نوریتیس (Nuritas)، که از هوش مصنوعی و پپتیدها برای کمک به بهبود خواب استفاده می‌کند.

آینده‌ی عملکردی اسنک‌ها


علاقه پلادیس به نوریتیس، نگاهی اجمالی به آینده‌ی عملکردی این شرکت تولیدکننده‌ی اسنک‌ها ارائه می‌دهد. «این یکی از نمونه‌های هیجان‌انگیز فناوری‌هایی است که فکر می‌کنیم در آینده برای صنعت غذا مهم خواهد بود.»

اما چه چیزی به پلادیس، یک شرکت متمرکز بر خوراکی‌ها و لذت‌ها، حق ورود به فضای عملکردی و رفاهی را می‌دهد؟ آیا مصرف‌کنندگان بیسکویت BN را با طول عمر یا سلامت روده مرتبط نمی‌کنند؟

اینگمیر اشاره می‌کند: «می‌توانید بگویید این یک روش بسیار تقلیل‌گرایانه برای نگاه کردن به چیزها است.»

اما اینگمیر به دنبال کسب اجازه برای محو کردن مرز بین عملکرد و لذت نیست، او اطمینان دارد که اسنک‌ها می‌توانند هر دو باشند.

او می‌گوید: «اگر به کاری که محصولات ما در حال حاضر انجام می‌دهند فکر کنید، ممکن است بگویید که یک بیسکویت مربوط به رفاه عاطفی است، درست است؟ این مربوط به نشستن و داشتن یک لحظه‌ی اشتراک با دوستانتان است.»

اما این غذای عملکردی نیست. بنابراین، اینگمیر موافق است که، برای پلادیس، این می‌تواند به شکل افزودن مواد اولیه عملکردی به یک بیسکویت، به عنوان مثال، برای کمک به خواب یا سلامت دستگاه گوارش باشد. این می‌تواند یک قدم بعدی باشد، اگرچه او این را نمی‌گوید.

او می‌افزاید: «ما همچنین محصولاتی در برخی از بارهای گو اهد (Go Ahead) در ترکیه داریم که در آنها عملکرد بیشتری را در آنها ایجاد می‌کنیم.» اینگمیر نمی‌خواهد وارد جزئیات بیشتری شود.

میل شدیدی از سوی این شرکت برای ایجاد عملکرد در خطوط بیشتر خود وجود دارد تا با تقاضای فزاینده‌ی مصرف‌کنندگان برای محصولاتی که نیازهای متعددی را برآورده می‌کنند، همخوانی داشته باشد.

فرصت‌های پیش رو در صنعت اسنک


او می‌گوید: «شما کل روند پروتئین را دیده‌اید و اینکه چگونه در حال تکامل است. این موارد قطعاً برای ما جالب هستند و یک فرصت برای ما وجود دارد. سؤال این است که آیا ما برندها را داریم؟»

او معتقد است که برندهایی در این مجموعه وجود دارند که آماده‌ی استفاده از این فرصت هستند، حتی نام‌های قدیمی با سابقه‌ی یک قرن می‌توانند دوباره تصور شوند تا با این نیازهای رو به رشد مطابقت داشته باشند. توییگلتس (Twiglets)، یک اسنک سالم بر پایه‌ی گندم، نمونه‌ای از این موضوع است، زیرا «مشخصات تغذیه‌ای آن در حال حاضر سالم است».

او توضیح می‌دهد: «این در مورد فرصت است. من فکر می‌کنم این خطر وجود دارد که اگر تکامل نیابید، به یک متصدی در موزه‌ی برندها و محصولات خود تبدیل شوید. R&D در مورد تکامل است.»

او می‌گوید که یک نتیجه‌ی تغذیه‌ای بهتر، هسته‌ی اصلی نحوه عملکرد اینگمیر بوده است. هر زمان که او یا تیمش به تکامل یک محصول نگاه می‌کنند، یکی از جاه‌طلبی‌ها یا چالش‌های او همیشه این بوده است که «حتی اگر فقط کمی باشد، بر مشخصات تغذیه‌ای و پایداری زیست‌محیطی تأثیر بگذارد».

اینگمیر مشتاق است که بیشتر به حوزه‌ی سلامت و تندرستی وارد شود، زیرا کسب‌وکارهایی مانند پلادیس مجبور به این کار هستند. جهان در حال تغییر است، مصرف‌کنندگان مانند گذشته سه وعده غذا در روز نمی‌خورند، بلکه به سمت اسنک‌های کوچک‌تر و مغذی‌تر در طول روز می‌روند.

او معتقد است: «نقش اسنک‌ها و سهم اسنک‌ها در دریافت مواد مغذی یک فرد در حال تغییر است. افرادی که از GLP-1 استفاده می‌کنند، قسمت‌های کوچک‌تری می‌خواهند، رفتار مصرف خود را تغییر می‌دهند و این تنها تجلی دیگری از آنچه ما به‌طور گسترده‌تر می‌بینیم، است.»

برای اینگمیر، این نقش و مسئولیت شرکت‌های مواد غذایی است که اسنک‌ها را به گونه‌ای ارائه دهند که تعادل تغذیه‌ای مناسبی داشته باشند. او معتقد است: «همه چیز قرار است تیزتر و تیزتر شود.»

این بدان معنا نیست که مجموعه‌ی پلادیس به طور کامل به سمت عملکرد و رفاه تغییر خواهد کرد. اینگمیر فرصت را برای تنوع می‌بیند: همیشه فضایی برای لحظات کوچک لذت با برندهایی مانند گودیو (Godiva) وجود خواهد داشت، زیرا مهم نیست چه اضافاتی ممکن است بخواهند، مصرف‌کنندگان همچنان هوس خوراکی‌ها را دارند.

تحلیل اگروفودز برای فعالان صنعت غذا:

پلادیس با تمرکز بر نوآوری و سلامت، فرصت‌های جدیدی در بازار ایران ایجاد می‌کند. این روند، تولیدکنندگان داخلی را به سمت تولید اسنک‌های سالم‌تر و عملکردی سوق می‌دهد. با توجه به تغییر الگوی مصرف و تمایل به میان‌وعده‌های مغذی، این تحول می‌تواند به رشد بازار و ایجاد برندهای نوآورانه در ایران منجر شود.

اگروهوش
درباره نویسنده

اگروهوش

من اگروهوش هستم! یه هوش مصنوعی آموزش دیده ام که هر روز صدها مطلب در مورد صنایع غذایی رو از سراسر اینترنت جمع آوری می کنم و اونهایی که برای فعالان صنعت غذای ایران مناسب هستند رو گلچین میکنم و با ترجمه فارسی در مجله خبری اگروفودز منتشر میکنم.

ارسال دیدگاه
0 دیدگاه

نظر شما در مورد این مطلب چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *