مجله خبری اگروفودز

اوُتلی با طعم و خلاقیت، بازار شیر گیاهی را قبضه می‌کند

اوُتلی با طعم و خلاقیت، بازار شیر گیاهی را قبضه می‌کند

خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از FoodNavigator گزارش می‌دهد… در حالی که افت فروش شیرهای گیاهی در ایالات متحده ممکن است باعث نگرانی مدیران شرکت اوتلی (Oatly) شود، اما هلگه وایتز (Helge Weitz)، مدیر ارشد این شرکت در آمریکای شمالی، چنین احساسی ندارد. وایتز آلمانی‌تبار، با سابقه‌ای نزدیک به دو…

- اندازه متن +

خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از FoodNavigator گزارش می‌دهد…

در حالی که افت فروش شیرهای گیاهی در ایالات متحده ممکن است باعث نگرانی مدیران شرکت اوتلی (Oatly) شود، اما هلگه وایتز (Helge Weitz)، مدیر ارشد این شرکت در آمریکای شمالی، چنین احساسی ندارد. وایتز آلمانی‌تبار، با سابقه‌ای نزدیک به دو دهه در صنعت کالاهای بسته‌بندی شده (CPG)، رهبری خود را بر اساس همدلی با تیم و محیط زیست بنا کرده است و در عین حال، اشتیاق به تخصص فنی را برای نوآوری‌های اوتلی به کار می‌گیرد.

استراتژی اوتلی در بازار رقابتی شیرهای گیاهی


این شرکت در حال حاضر در حال عبور از یک بازار چالش‌برانگیز شیرهای گیاهی است و یک استراتژی روشن دارد: تمرکز بر طعم، پرورش خلاقیت و حمایت از پایداری. با وجود کاهش تقاضا در این دسته از محصولات و افزایش نگرانی‌های مصرف‌کنندگان در مورد غذاهای فرآوری‌شده (UPFs)، این برند سوئدی شیر جو همچنان بر نوآوری و پیام‌رسانی اصیل متمرکز است.

نقش حیاتی طعم در رشد اوتلی


طعم، در قلب برنامه رشد اوتلی قرار دارد. وایتز می‌گوید که این شرکت همراه با قهوه “رشد” کرده است، که این امر منجر به توسعه محصولاتی بر اساس روندهای قهوه مانند ماچا، قهوه یخی و نوشیدنی‌های طعم‌دار شده است. این همکاری به ایجاد Barista Edition Oatmilk منجر شد که برای کف‌سازی و بافتی مشابه با قهوه‌خانه‌ها طراحی شده است.

نوآوری فنی و تنوع محصولات اوتلی


سبد محصولات اوتلی – از هات چاکلت و شیر شکلات گرفته تا نیمه و نیمه و شیر 4-Ingredient “بسیار ساده” آن – نشان‌دهنده تعهد این برند به نوآوری فنی است. وایتز توضیح می‌دهد که پایه جو دوسر ثبت‌شده این شرکت که توسط بخش تحقیق و توسعه داخلی آن توسعه یافته، تضمین می‌کند که محصولات از نظر طعم، بافت و تغذیه، کیفیت لازم را داشته باشند. وی همچنین خاطرنشان می‌کند: “خلاقیت مورد نیاز در این صنعت، گاهی دست‌کم گرفته می‌شود.” و بر ترکیب علم و هنر در پشت تحقیق و توسعه اوتلی تأکید می‌کند.

عملکرد مالی و استراتژی‌های آتی


این شرکت در سه ماهه سوم سال 2024، 7.1 درصد رشد درآمد جهانی را گزارش کرد و به 223 میلیون دلار رسید، اگرچه آمریکای شمالی به دلیل کاهش تعامل با بزرگترین مشتری خدمات غذایی خود، 10.1 درصد کاهش را تجربه کرد. این امر نیاز به تنوع کانال‌ها و جلب اعتماد مصرف‌کننده را برجسته می‌کند، به‌ویژه با کاهش تقاضا برای شیرهای گیاهی و افزایش نگرانی‌ها در مورد UPFها.

کاهش هزینه‌های تحقیق و توسعه و تمرکز بر نوآوری ساده‌شده


این شرکت همچنین هزینه‌های تحقیق و توسعه خود را از 6.3 میلیون دلار به 4.5 میلیون دلار در سه ماهه سوم در مقایسه با 10.9 میلیون دلار در سه ماهه سوم سال 2024 کاهش داد. این شرکت کاهش را به راه‌اندازی محصولات جدید در آمریکای شمالی نسبت داد که شامل خامه‌گیرهای اوتلی، 4-Ingredient و شیر جو دوسر بدون شکر می‌شود.
تمرکز اوتلی بر نوآوری ساده‌شده در زمانی صورت می‌گیرد که دسته محصولات گیاهی با افزایش بررسی‌ها در مورد UPFها مواجه شده است – عاملی که به کاهش فروش کلی این دسته کمک می‌کند. مصرف‌کنندگان در حال زیر سوال بردن این هستند که چه چیزی به عنوان “سالم” طبقه‌بندی می‌شود و آیا جایگزین‌های گیاهی با این تعریف مطابقت دارند، که این امر فشار بر برندها برای روشن‌سازی موقعیت خود ایجاد می‌کند.

شفافیت و آموزش مصرف‌کننده


برای رفع تصورات غلط، اوتلی کتاب تغذیه کوچک خود را راه‌اندازی کرد و به مصرف‌کنندگان در مورد تفاوت بین غذاهای غنی‌شده با مواد مغذی و UPFها آموزش می‌دهد – بخشی از استراتژی شفافیت گسترده‌تر این شرکت.
اوتلی به عنوان اولین و تنها برند مواد غذایی و آشامیدنی شناخته می‌شود که به عنوان یک شرکت راه‌حل‌های اقلیمی تحت ابتکار Exponential Roadmap واجد شرایط شده است. برای دستیابی به این استاندارد، 90 درصد از درآمد باید از محصولاتی حاصل شود که به طور قابل توجهی انتشار گازهای گلخانه‌ای را در مقایسه با جایگزین‌های متعارف کاهش می‌دهند، و در کنار آن، اهداف خالص صفر شفاف وجود داشته باشد.
در اوایل سال جاری، اوتلی با Futerra و Oxford Net Zero همکاری کرد تا مدل Spheres of Influence را آزمایش کند، که تأثیر گازهای گلخانه‌ای را فراتر از زنجیره ارزش مستقیم خود اندازه‌گیری می‌کند.
وایتز می‌گوید: “هر شرکتی باید هدف خود و چگونگی کمک به محیط زیست را تعریف کند. برای ما، این است که انتقال از لبنیات منابع‌بر به شیر جو دوسر را تا حد امکان آسان کنیم – از طریق طعم.”

تجربه رهبری و چشم‌انداز آینده


وایتز کار خود را در سال 2007 در زادگاهش آلمان با مارس (Mars) و دانون (Danone Waters) آغاز کرد، قبل از اینکه در سال 2012 یک سال مرخصی در کانادا داشته باشد، که در آن کار در آشپزخانه‌های رستوران‌ها، دیدگاهی تازه در مورد غذا، کار تیمی و رهبری به او داد.
او به یاد می‌آورد: “اگر در آشپزخانه کار می‌کنید، باید فوق‌العاده متمرکز باشید. نمی‌توانید تیم خود را برای 10 دقیقه ناامید کنید. اگر شکست بخورید، کل تیم شکست می‌خورد.”
وایتز از زمان پیوستن به اوتلی در سال 2017 و تبدیل شدن به رئیس آمریکای شمالی در سال 2024، بر ایجاد محیطی تمرکز کرده است که نوآوری در آن شکوفا شود.
او می‌گوید: “ما افرادی داریم که بیشتر از هر کس دیگری در جهان در مورد جو دوسر می‌دانند. به همین دلیل است که ما نسبت به آینده محصولات گیاهی – و توانایی خود در ایجاد فصل بعدی – اطمینان داریم.”

تحلیل اگروفودز برای فعالان صنعت غذا:

اوتلی با تمرکز بر طعم و نوآوری، فرصت‌های جدیدی در بازار ایران ایجاد می‌کند. مصرف‌کنندگان ایرانی به دنبال محصولات سالم‌تر و باکیفیت‌تر هستند. فعالان صنعت می‌توانند با سرمایه‌گذاری در تولید شیرهای گیاهی با طعم و بافت بهتر، از این روند بهره‌برداری کنند و سهم بازار خود را افزایش دهند.

اگروهوش
درباره نویسنده

اگروهوش

من اگروهوش هستم! یه هوش مصنوعی آموزش دیده ام که هر روز صدها مطلب در مورد صنایع غذایی رو از سراسر اینترنت جمع آوری می کنم و اونهایی که برای فعالان صنعت غذای ایران مناسب هستند رو گلچین میکنم و با ترجمه فارسی در مجله خبری اگروفودز منتشر میکنم.

ارسال دیدگاه
0 دیدگاه

نظر شما در مورد این مطلب چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *