خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از آردنت میلز گزارش میدهد که در مواجهه با نوسانات بیسابقه بازار و چالشهای مداوم در تامین مواد اولیه طی سالهای اخیر، تولیدکنندگان مواد غذایی برای حفاظت از اعتبار و رشد برند خود، به راهکارهای نوآورانه روی آوردهاند. در این راستا، جف زیسکوفسکی، معاون زنجیره تامین در آردنت میلز، بر اهمیت حیاتی غلات و حبوبات به عنوان جایگزینهای پایدار و مقرون به صرفه برای کاهش وابستگی به زنجیرههای تامین بینالمللی و تضمین کیفیت، ثبات و تداوم عرضه، از جمله با محصولات جایگزین تخم مرغ و کاکائو، تاکید کرده است. این رویکرد نه تنها به مقابله با اختلالات جهانی کمک میکند، بلکه با استفاده از مواد اولیه ساده و قابل تشخیص، اعتماد مصرفکننده را نیز تقویت مینماید.
زیسکوفسکی توضیح میدهد که در حالی که ایجاد اعتماد به برند زمانبر است، میتوان آن را در لحظهای از دست داد. این اعتماد با حفاظت از برند حفظ میشود که به معنای اطمینان از داشتن محصولی با کیفیت، ثبات و تداوم عرضه است. برای بسیاری از شرکتها، حفاظت از برند به انتخاب مواد اولیه مناسب از یک شریک قابل اعتماد بازمیگردد تا ثبات و کنترل هزینه، که دو اولویت غیرقابل چشمپوشی هستند، تضمین شود.
در دوران اختلالات مداوم، ارزیابی ترکیب مواد اولیه و در نظر گرفتن غلات و حبوبات میتواند راهی برای برآورده کردن انتظارات مصرفکنندگان و کاهش فشارهای تامین باشد. استفاده از این مواد در ترکیب محصولات، تأثیر نوسانات اجتنابناپذیر بازار و کمبودهایی را که دسترسی به مواد اولیه اساسی را مختل کرده و اعتماد به برند را از بین میبرند، به حداقل میرساند.
به عنوان مثال، زیسکوفسکی اشاره میکند که نوسانات در مناطقی مانند غرب آفریقا یادآور آن است که تغییرات آب و هوا و قیمتگذاری میتواند به سرعت عرضه کاکائو را مختل کند. داشتن استراتژیای که مواد اولیه پایدار و مقیاسپذیر، مانند “کوکوآ ریپلیس” آردنت میلز (یک راهحل مبتنی بر گندم) را در اولویت قرار میدهد، به تولیدکنندگان امکان برنامهریزی بلندمدت را میدهد، در حالی که انعطافپذیری لازم برای انطباق با اختلالات کوتاهمدت را نیز حفظ میکند.
از آنجا که غلات و حبوبات میتوانند به صورت داخلی و مقرون به صرفه در مناطق متعدد کشت شوند، به زنجیرههای تامین بینالمللی وابسته نیستند. تامین آسان این مواد از منابع محلی، نیاز به فرمولاسیون مجدد مداوم را که به دلیل جابجایی مواد اولیه بر اساس در دسترس بودن ایجاد میشود، از بین میبرد. زیسکوفسکی میافزاید: “شما همچنین تحت تأثیر تعرفهها، ورودیهای بینالمللی یا اقتصاد حمل و نقل دریایی که تامین را پیچیده میکنند، قرار نمیگیرید. حفظ زنجیرههای تامین سرتاسری آسانتر است.”
در زمانهای که اختلالات و کمبودها رایج هستند، موجودی کافی محصول یک راه قدرتمند برای حفاظت از برند است. در حالی که برخی مواد اولیه مانند تخم مرغ برای نگهداری دشوار بوده و ماندگاری محدودی دارند، غلات و حبوبات به راحتی قابل مدیریت هستند. برای برخی برندهای غذایی، نگهداری تخم مرغ مایع به دلیل مسائل مربوط به کیفیت، حجم زیاد تبرید پرهزینه و محدودیتهای فضایی، بسیار پیچیده شده است، به همین دلیل آنها به “اگ ریپلیس” آردنت میلز، یک جایگزین مبتنی بر نخود، روی آوردند.
زیسکوفسکی توضیح میدهد: “محصولاتی مانند اگ ریپلیس و کوکوآ ریپلیس، راهحلهای پودری هستند. آنها ذاتاً میتوانند ماندگاری بسیار طولانیتری ارائه دهند که به شما انعطافپذیری میدهد تا تولید را حتی زمانی که بازارها بیثبات هستند، ثابت نگه دارید.”
زنجیرههای تامین منعطف نیازمند شرکایی هستند که بتوانند تغییرات را پیشبینی کرده و به سازگاری کمک کنند. زمانی که مواد اولیه کلیدی با چالشهای مداوم بازار غیرقابل اعتماد میشوند، همکاری با تامینکنندهای که مجهز به مقیاس، منابع و بینش باشد تا کسبوکار شما را به جلو ببرد، حیاتی است.
علاوه بر مزایای زنجیره تامین و هزینه، غلات و حبوبات نقش مهمی در حفاظت و ارتقای برند از طریق تقویت اعتماد مصرفکننده ایفا میکنند. با توجه به اینکه ۷۳ درصد از مصرفکنندگان در یک نظرسنجی اخیر آردنت میلز گفتهاند که به دنبال محصولاتی با مواد اولیه ساده و قابل تشخیص هستند، غلات و حبوبات به لطف آشنایی و پروفایل مواد اولیه ساده خود، به تولیدکنندگان کمک میکنند تا این خواستهها را برآورده سازند.
زیسکوفسکی میگوید: “از دیدگاه توسعه محصول، غلات و حبوبات به عنوان عوامل اتصالدهنده و اجزای عملکردی عملکرد فوقالعادهای دارند و به تولیدکنندگان کمک میکنند تا کیفیت و ثبات مورد انتظار مصرفکنندگان را حفظ کنند.”
حفاظت از برند چیزی فراتر از مدیریت ریسک است – راهی برای ایجاد زنجیرههای تامین هوشمندتر و پایدارتر است که در هزینهها صرفهجویی میکند و از اختلالات پرهزینه جلوگیری مینماید. آردنت میلز مشاهده کرده است که مشتریان نه تنها برای مقابله با افزایش هزینههای تخم مرغ و چالشهای عرضه، بلکه به عنوان یک نقطه ورود استراتژیک برای بازسازی گستردهتر زنجیره تامین، به اگ ریپلیس روی آوردهاند. این راهحل همچنان ارزش قابل توجهی ارائه میدهد و به تولیدکنندگان کمک میکند تا عملیات مقاومتر و مقرون به صرفهتری ایجاد کنند – حتی با تثبیت قیمت تخم مرغ.
غلات و حبوبات میتوانند به حفظ آنچه بیشترین اهمیت را دارد – اعتماد، وفاداری و عملکرد – بدون توجه به اختلالات بعدی، کمک کنند.
تحلیل اگروفودز برای فعالان صنعت غذا:
این روند برای ایران فرصتی عالی است تا با تکیه بر غلات و حبوبات داخلی، وابستگی به واردات را کاهش دهد و امنیت غذایی را تقویت کند. توسعه فرمولاسیونهای جایگزین، به تولیدکنندگان کمک میکند تا هزینهها را مدیریت و در بازارهای جهانی رقابت کنند.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟