خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از FoodNavigator گزارش میدهد…
کاهش هزینهها اولویت اصلی کسبوکارهای غذایی
کاهش هزینهها یکی از اولویتهای اصلی هر کسبوکار غذایی است. با افزایش سرسامآور قیمت کالاها، تورم قیمت انرژی و تأثیر تعرفههای ایالات متحده که هزینهها را بیشتر میکند، کسبوکارها باید تا حد امکان صرفهجویی کنند.
نقش فناوری در کاهش هزینهها
فناوری اغلب راهحلی ارائه میدهد. بسیاری از نوآوریهای فناوری غذایی، مانند تخمیر دقیق، این پتانسیل را دارند که مواد تشکیلدهنده را با مقیاس بزرگ و با قیمت کمتری تولید کنند.
“کلمنت سانتاندر” شریک مشاور مدیریت آرتور دی لیتل میگوید: «تورم در هر مرحله از زنجیره ارزش وجود دارد».
افزایش قیمت کالاها و تاثیرات آن
یکی از بزرگترین داستانهای چند سال گذشته، افزایش قیمت کالاها به دلیل بازدهی ضعیف بوده است. این موضوع بر کاکائو، قهوه و کالاهای دیگر تأثیر گذاشته است.
عوامل مؤثر در افزایش هزینهها
اما تورم فراتر از سطح کالا، زنجیره تأمین مواد غذایی را تحت تأثیر قرار میدهد. فرآوری نیز به دلیل هزینه انرژی و کمبود نیروی کار گرانتر میشود. تورم قیمت انرژی بر هزینه حملونقل نیز تأثیر میگذارد.
سانتاندر در ادامه میافزاید: مقررات نیز تولیدکنندگان مواد غذایی را تحت فشار قرار میدهد و «لایه دیگری از پیچیدگی را به غذا اضافه میکند». او مقررات زیستمحیطی را بهعنوان یک عامل مقصر خاص معرفی میکند.
راهکارهای کاهش هزینهها در صنعت غذا
سانتاندر توضیح میدهد که صنعت غذا برای مقابله با این مشکل چه میتواند بکند. طیف وسیعی از تکنیکها و فناوریها میتواند به کاهش هزینههای مواد تشکیلدهنده کمک کند.
وی پیشنهاد میکند، افزودن مواد تشکیلدهنده جدید میتواند به تولیدکنندگان کمک کند. برای صنعت گوشت، ترکیب پروتئینهای گیاهی با گوشت (که اغلب به عنوان «گوشت هیبریدی» توصیف میشود) میتواند به کاهش هزینهها کمک کند.
تخمیر دقیق نیز میتواند به کاهش هزینهها برای طیف فزایندهای از مواد تشکیلدهنده کمک کند. در حالی که ما در حال حاضر در «ابتدای» این روند قرار داریم، اما پتانسیل زیادی دارد. قبلاً برای کاهش هزینههای تولید مولکولهای ساده، مانند اسید سیتریک، استفاده شده است.
در آینده، اگر فناوری ویرایش ژن و عملکرد سویههای باکتریایی بهبود یابد، تخمیر دقیق میتواند برای مولکولهای پیچیدهتر نیز استفاده شود. به عنوان مثال، ممکن است برای برخی از انواع مولکولهای لبنی استفاده شود.
در نهایت، گوشت کشتشده میتواند در آینده کاهش هزینه را فراهم کند، اگرچه در حال حاضر حتی به برابری قیمت با گوشت نرسیده است، که تا حد زیادی به دلیل اجزای گرانقیمتی مانند محیط کشت سلولی است.
سانتاندر میگوید: «در مجموع، این موضوع به یافتن مواد تشکیلدهنده مناسب، هوشمندانه عمل کردن در مورد اصلاح فرمول و افزودن پذیرش مناسب مشتری مربوط میشود».
آیا اقدامات کاهش هزینه میتواند مشتریان را دور کند؟
ممکن است این سوال پیش آید که آیا اقدامات کاهش هزینه میتواند مشتریانی را که ممکن است قیمتهای پایینتر را با کیفیت پایینتر مرتبط بدانند، دور کند؟
سانتاندر میگوید: «آنچه مشتری را منصرف میکند، قیمت است». بنابراین، قبل از هر چیز باید به قیمت توجه شود.
با این وجود، اقدامات کاهش هزینه نیز باید ارزش افزوده بیشتری را برای مشتری به همراه داشته باشد. به عنوان مثال، برای تخمیر دقیق، میتوان ادعاهایی در مورد خلوص محصول، اعتبار پایداری آن و عدم سوء استفاده از حیوانات اضافه کرد.
با وجود مشکلات فعلی که تولیدکنندگان مواد غذایی و آشامیدنی را احاطه کرده است، اقدامات کاهش هزینه میتواند به کاهش مشکلات کمک کند – و مشتریان جدید را جذب کند.
تحلیل اگروفودز برای فعالان صنعت غذا:
کاهش هزینهها در شرایط تورمی، حیاتی است. استفاده از فناوریهای نوین مانند تخمیر دقیق و مواد جایگزین، فرصتهایی برای کاهش بهای تمامشده و حفظ رقابتپذیری ایجاد میکند. این رویکردها، نیازمند نوآوری و بازنگری در فرمولاسیون محصولات است.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟