خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از Food Navigator گزارش میدهد…
ابهام در مفهوم “بهتر برای شما” و چالشهای پیش روی تولیدکنندگان
اصطلاح “بهتر برای شما” (better-for-you) در صنعت غذا با ابهاماتی همراه است. اگر یک شکلات عمدتاً از شکر تشکیل شده باشد، تولیدکننده میتواند میزان شکر را به نصف کاهش دهد یا حتی مقدار کمی از آن را کم کند؛ در هر دو صورت، از نظر فنی، محصول “بهتر برای شما” محسوب میشود. این ابهام ذاتی است و باعث میشود تا برندها در تلاش برای جلب نظر مصرفکنندگان در حوزه سلامت، با چالشهایی مواجه شوند.
خرید فناوریهای نوین توسط کادبوری و شکستهای پیدرپی
به عنوان نمونه، شرکت کادبوری (Cadbury) متعلق به شرکت موندیلیز اینترنشنال (Mondelēz International)، فناوری پیشرفتهای را از شرکت تولیدکننده دونات سالمتر، اوربان لجند (Urban Legend) خریداری کرده است. با وجود علم پیشرفتهای که پشت محصولات پختهشده اوربان لجند وجود داشت، این کسبوکار با شکست مواجه شد. این تنها نمونهای نیست که در این حوزه شکست میخورد. استارتآپ تولیدکننده کوکی با شکر کم، جینک بیکری (Jnck Bakery) نیز ورشکست شده و خود کادبوری هم تولید محصولات کمشکر فروتییر اند ناتیر (Fruitier & Nuttier) را متوقف کرده است.
فناوری جالبتوجه اوربان لجند
فناوری اوربان لجند بر اساس فناوری سرخکن هوا (air fryer) استوار است که به گفته مدیرعامل این شرکت، آنتونی فلچر (Anthony Fletcher)، باعث کاهش قابلتوجه چربیهای اشباع میشود. با استفاده از نشاسته و پروتئینهای نوآورانه، دوناتها بهجای روش سرخکردن سنتی، با بخار “منعقد” میشوند. این محصول، یک دونات از دسته محصولات شیرینیپزی است، اما 65 درصد چربی کمتر، 30 درصد شکر کمتر و 30 درصد کالری کمتری نسبت به رقبای معمول دارد که این موضوع قابلتوجه است.
علل شکست اوربان لجند
اوربان لجند با وجود حمایت موندیلیز و حضور گسترده در فروشگاههای خود و خردهفروشان بریتانیا، در نهایت نتوانست موفق شود. در بازار شیرینیجات، جایی که لذت بردن از طعم، حرف اول را میزند، شاید “خوب بودن” کافی نباشد.
تاثیر احساسات مصرفکننده و مواد غذایی فرآوریشده (UPFs)
احساسات مصرفکنندگان در مورد غذاهای فوق فرآوریشده (UPFs) نیز بیتاثیر نیست. اگرچه بسیاری از خریداران نمیدانند UPFها چیستند، اما بسیاری تمایل دارند از مصرف آنها در رژیم غذایی خود اجتناب کنند. آخرین تحقیقات از نشریه لنست (The Lancet) حاکی از آن است که نگرانیهایی در این زمینه وجود دارد. رژیم غذایی فوق فرآوریشده با آسیب به اندامها و افزایش بیماریهای مزمن مرتبط است.
استراتژی موندیلیز و آینده بازار میانوعدهها
با توجه به این شرایط، این سوال مطرح میشود که موندیلیز با چه هدفی فناوری اوربان لجند را خریداری کرده است؟ یکی از تحلیلها این است که این یک حرکت استراتژیک است که نشاندهنده تشخیص پیشرفته بودن این فناوری است. حتی اگر موندیلیز هرگز از این فناوری استفاده نکند، میتواند مطمئن باشد که هیچکدام از رقبایش از آن استفاده نخواهند کرد. اما اجماع کلی این است که موندیلیز پتانسیل رشد واقعی در بازار میانوعدهها را میبیند. بازار جهانی میانوعدهها در سال جاری به 246 میلیارد دلار (211 میلیارد یورو) میرسد و پیشبینی میشود تا سال 2030 به 922 میلیارد دلار برسد.
آینده نوآوری در میانوعدهها
موندیلیز از فناوری اوربان لجند برای پیشبرد این هدف استفاده خواهد کرد. انتظار میرود محصولاتی طراحی شوند که از مقایسه مستقیم با محصولات پرچرب و پرشکر اجتناب کنند یا مصرفکنندگان آگاه به سلامت را با نیازهای تغذیهای خاص هدف قرار دهند. به عنوان مثال، دوناتهای کوچک و پر پروتئین برای مصرفکنندگان GLP-1 یا مینی کیکهای درجه یک سرخشده در هوا.
تحلیل اگروفودز برای فعالان صنعت غذا:
خرید فناوری “بهتر برای شما” توسط شرکتهای بزرگ، رقابت در نوآوری را تشدید میکند. این روند میتواند فرصتهایی برای تولیدکنندگان داخلی در زمینه تولید میانوعدههای سالمتر ایجاد کند، اما نیازمند توجه به ذائقه مصرفکننده و مقابله با چالشهای مواد غذایی فرآوریشده است.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟