خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از ایلنا گزارش میدهد؛ حمیدرضا رستگار، رئیس اتاق اصناف تهران، با انتقاد شدید از سکوت مسئولان در قبال گرانی فزاینده کالاها، بهویژه اقلام اساسی، اظهار داشت که ۷۰ درصد از تولید، تامین کالای اساسی و معیشت مردم هیچ ارتباطی به رخدادهای بینالمللی ندارد. به گفته او، تنها حدود ۳۰ درصد کالاها میتوانند تحت تاثیر وقایع خارجی قرار گیرند که این تاثیر نیز گاهی مهم، گاه متوسط و حتی بیاهمیت است. رستگار تاکید کرد که نوسانات اخیر قیمتها بیشتر یک «جنگ روانی و رسانهای» است که نگرانیهایی کاذب را در جامعه ایجاد کرده است.
سکوت معنادار مسئولان در برابر نوسانات بازار
رئیس اتاق اصناف تهران با اشاره به تبعات منفی رسانهای اخبار بر بازار، افزود: متاسفانه کسانی که باید مبنا و معیار ارزانی یا گرانی کالاها و وضعیت فعلی بازار را تبیین کنند و روند قیمتها را تحلیل نمایند، سکوت اختیار کردهاند. این عدم شفافیت و اظهارنظر، فضا را برای ایجاد توهمات و نگرانیهای بیمورد باز میگذارد.
جنگ روانی عامل افزایش قیمتها
تاثیر مکانیسم ماشه بر اقتصاد کشور
رستگار دلیل اصلی افزایش قیمتها در بازار را یک «جنگ رسانهای و روانی» دانست که هدف آن، ایجاد نگرانی در میان مردم در مورد آینده اقتصادی و تاثیر مسائلی چون “فعالسازی مکانیسم ماشه” است. وی تصریح کرد که مسئولان کشور به درستی این مکانیسم را تشریح نمیکنند و نمیگویند که تا چه حد میتواند بر جریانهای اقتصادی کشور تاثیر بگذارد.
۷۰ درصد تولید ملی، مستقل از تحولات بینالمللی
رئیس بزرگترین اتاق اصناف کشور معتقد است که بخش عمدهای از تولیدات و کالاهای اساسی مردم کاملاً داخلی بوده و از تحولات بینالمللی متاثر نمیشود. او به عنوان مثال به کالاهای لوکس اشاره کرد که نوسانات نرخ دلار بر واردات آنها تاثیرگذار است، اما این موضوع بر زندگی قشر متوسط جامعه که عمدتاً از تولیدات داخلی استفاده میکنند، بیاهمیت است. رستگار با قاطعیت تاکید کرد که عمده مردم ایران مصرفکننده تولیدات داخلی هستند و لذا نباید نگرانی خاصی در مورد قیمت کالاهای اساسی برای آنها وجود داشته باشد.
ضرورت تامین کالاهای اساسی مردم
گرانیهای فعلی، بیمنطق و تحمیلی
رستگار با طرح این سوال که «چرا هیچ مسئولی در این مورد سخن نمیگوید؟»، افزود: علت و مبنای گرانیهای فعلی از نظر اقتصادی، عقلی و عملی با هیچ منطقی سازگاری ندارد. او به دوران جنگ تحمیلی اشاره کرد که کشور با وجود شرایط بسیار سخت، توانست امور خود را مدیریت کرده و بر مسائل مسلط شود. این گرانیهای کنونی را بیشتر “حالت روانی” دانست که بر مردم تحمیل شده است.
مبارزه با احتکار و کنترل مبدا گرانی
وی تاکید کرد که تمام دستگاهها باید از مبدأ جلوی گرانی را بگیرند؛ یعنی از کسانی که کالا را تولید یا وارد میکنند. در حالی که اتاق اصناف با سود متعارف مخالف نیست، اما احتکار را جرمی با مجازات قانونی و شرعی دانست. وی تامین کالاهای اساسی و تطبیق هزینههای زندگی مردم با درآمدشان را از ضروریات خواند و خواستار برخورد جدی با عوامل گرانی شد.
برچیدن جریانهای نارضایتیآفرین
نقش سیاستگذاران و رسانهها در کنترل تورم
رئیس اتاق اصناف تهران بر اهمیت جلوگیری از افزایش تورم تاکید کرد و گفت: سیاستگذاران پولی، بانکی و مالی باید جلوی تورم کاذب را بگیرند. همچنین رسانهها نیز وظیفه دارند به مردم کمک کنند تا نگران افزایش قیمت کالاها نباشند و آرامش بازار حفظ شود.
کنترل مبدأ، راهکار اصلی مقابله با گرانی
رستگار ابراز امیدواری کرد که به زودی شاهد تعادل قیمتها و رسیدن کالاها به قیمت واقعی خود باشیم. او راهکار اصلی را کنترل “مبدأ” دانست، زیرا آلارم گرانی از دو دلیل اصلی نشأت میگیرد: کمبود کالا و گرانی مواد اولیه. وی افزود: زمانی که دولت مبدأ را کنترل کند، گرانی بیدلیل خواهد بود. او همچنین اشاره کرد که بخشی از گرانیها به هزینههای تولید و تورم عمومی برمیگردد که مسئولان باید منشأ تورم را خشک کنند.
نجات کشور از نفوذ دلار و برخورد قاطع با مفسدان
وی نجات کشور از نفوذ دلار و جریانات خارجی را راز پیروزی دانست و تاکید کرد که هر کسی در هر سطحی از کشور باید وظیفه خود را درست انجام دهد. رستگار هشدار داد که کسانی که کالا احتکار میکنند و جریاناتی که به دنبال نارضایتی مردم هستند، باید برچیده شوند. او اطمینان داد که به زودی فاز دوم برخورد با عوامل فاسد و بیگانه آغاز خواهد شد و با شدت با هر کسی که مردم را در تنگنا قرار میدهد، برخورد خواهد شد.
برخورد با عوامل گرانی حتمی است
احتکار سازمانیافته، واقعیتی در بازار نیست
رئیس اتاق اصناف تهران در پاسخ به سوالی در مورد وجود احتکار کالا، اظهار داشت که در حال حاضر “جریان هماهنگ و هدایتشدهای برای احتکار کالا” وجود ندارد. او توضیح داد که سرمایه واحدهای صنفی، کالاهایی است که در اختیار دارند و دغدغه اصلی فروشندگان، حفظ سرمایه کالایی خود و جایگزینی کالاها پس از فروش است تا بتوانند با همان قیمت قبل، کالای جدید خریداری کنند.
حمایت از تولید ملی و ارزش پول ملی
رستگار تاکید کرد که در مورد کالای تولید داخل، باید به هیچ عنوان اجازه ندهیم به دلار گره بخورد. وی این موضوع را نبرد برای ارزش پول ملی در جنگ اقتصادی کنونی دانست و از تمام تولیدکنندگان داخلی خواست که به قوانین کشور تمکین کنند. نکته دوم این است که تمام واحدهای صنفی باید کالای خود را بر اساس سود متعارف به فروش برسانند. وی در پایان از بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دستگاههای مرتبط خواست سیاستهای خود را به گونهای تنظیم کنند که ارزش پول ملی کاهش پیدا نکند، زیرا این کاهش ارزش، همه اقشار جامعه را دچار مشکل میکند.
تحلیل اگروفودز برای فعالان صنعت غذا:
این گزارش فرصتی برای فعالان داخلی است تا با تمرکز بر توان داخلی، از اتکای بازار به نوسانات ارزی بکاهند. کاهش ۷۰ درصدی ارتباط گرانی با عوامل خارجی، بستر را برای سیاستگذاری داخلی جهت حمایت از تولید و کنترل قیمتها فراهم میکند؛ تهدید اصلی، استمرار سکوت و عدم برخورد قاطع با سوءمدیریت و احتکار است که فرصتهای بازار را از بین میبرد.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟