خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از منابع آگاه در بروکسل گزارش میدهد که کمیسیون اروپا، نهاد نظارتی ضد انحصار اتحادیه اروپا، بررسی خود را درباره ادغام ۳۵.۹ میلیارد دلاری (معادل ۳۰.۵۹ میلیارد یورویی) شرکت مارس (Mars) با برند تنقلات کلانوا (Kellanova) از سر گرفته است. این تصمیم با تعیین مهلت جدیدی تا ۱۹ دسامبر ۲۰۲۵ برای اتخاذ تصمیم نهایی، پس از توقفی موقت در ماه ژوئیه به دلیل عدم ارائه اطلاعات مورد نیاز از سوی شرکت مارس، اتخاذ شده است. کمیسیون اروپا پیشتر در ماه ژوئن تحقیقات عمیقی را در مورد این معامله آغاز کرده بود و نگرانیهایی را مبنی بر احتمال افزایش قدرت چانهزنی مارس در برابر خردهفروشان و در نتیجه بالا رفتن قیمتها برای مصرفکنندگان در منطقه اقتصادی اروپا (EEA) مطرح کرده بود.
در زمان اعلام آغاز تحقیقات، ترسا ریبرا (Teresa Ribera)، معاون اجرایی رئیسجمهور در امور گذار پاک، عادلانه و رقابتی در کمیسیون اروپا، اظهار داشت: «با تملک کلانوا، مارس چندین برند بسیار محبوب از چیپس سیبزمینی و غلات را به مجموعه محصولات گسترده و قوی خود اضافه خواهد کرد. در شرایطی که قیمت مواد غذایی متاثر از تورم همچنان در سراسر اروپا بالاست، اطمینان از اینکه این تملک باعث افزایش بیشتر هزینههای سبد خرید نشود، ضروری است.»
این تحقیقات مستلزم آن بود که شرکت مارس اطلاعات مشخصی را ارائه دهد تا به رگولاتورها اطمینان دهد که رقابت در این بخش تهدید نخواهد شد. با این حال، به نظر میرسد این اطلاعات به موقع ارائه نشده بود، چرا که کمیسیون در تاریخ ۲۸ ژوئیه، روند تصویب این معامله را متوقف (stop the clock) کرد.
اما یک سخنگوی کمیسیون امروز تایید کرد که «در ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۵، تعلیق مهلت قانونی تحقیقات عمیق کمیسیون در مورد تملک پیشنهادی کلانوا توسط مارس پایان یافته و از ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۵ اجرایی شده است.»
این در حالی است که این معامله پیش از این، روند تایید نظارتی را در ایالات متحده بدون مشکل طی کرده بود؛ به طوری که کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده (اف.تی.سی – FTC) به این نتیجه رسیده بود که ادغام مذکور تهدیدی برای رقابت بازار ایجاد نمیکند.
با به جریان افتادن دوباره روند بررسی، تمام نگاهها به شرکت مارس است تا تضمینهای لازم را به رگولاتورهای اتحادیه اروپا ارائه دهد. تصمیم نهایی کمیسیون تعیین خواهد کرد که آیا این ادغام میتواند بدون هیچ قید و شرطی در اروپا پیش برود یا اینکه برای حفاظت از رقابت و حمایت از مصرفکنندگان، امتیازات بیشتری لازم خواهد بود. تا آن زمان، آینده یکی از بزرگترین معاملات صنعت غذایی سال همچنان نامشخص باقی میماند.
تحلیل اگروفودز برای فعالان صنعت غذا:
این روند ادغامهای بزرگ جهانی، ضمن افزایش رقابت پذیری شرکتهای قدرتمند، میتواند به تهدیدی برای تولیدکنندگان داخلی و افزایش قیمتها در بازارهای نوظهور از جمله ایران تبدیل شود. هوشیاری رگولاتوری داخلی و حمایت از نوآوریهای بومی، فرصتی برای رشد و تامین نیازهای مصرفکنندگان ایرانی است.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟