خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از گزارش مشترک رود هلث (Rude Health) و آدلایگود (Oddlygood) گزارش میدهد:
درحالیکه محصولات لبنی گیاهی (Plant-based dairy) از دیرباز جایگاه خود را در بازار پیدا کرده و برخلاف همتایان گوشت گیاهی خود، از مرحله محصولی خاص و حاشیهای فراتر رفتهاند، همچنان موانع قابل توجهی بر سر راه پذیرش گسترده آنها توسط مصرفکنندگان وجود دارد. این موانع، که شباهتهایی به چالشهای پیش روی گوشتهای گیاهی نیز دارند، عمدتاً حول محور تردیدهای بهداشتی، مسئله طعم و بافت، قیمت و تصورات غلط مصرفکنندگان میچرخند. گزارش جدید برند گیاهی رود هلث و شرکت مادر آن، آدلایگود، به بررسی دلایل این عدم تمایل مصرفکنندگان برای پذیرش کامل این بخش از بازار میپردازد.
نینا گیلز ویک (Nina Gillsvik)، مدیر ارشد بازاریابی جهانی گروه آدلایگود، توضیح میدهد که همچنان تردیدهای قابل توجهی در مورد سلامت محصولات لبنی گیاهی وجود دارد؛ مصرفکنندگان اغلب از ترکیبات این محصولات مطمئن نیستند. او تأکید میکند: «شفافیت در مورد مزایای سلامتی و درک نوع سلامتی که مردم هنگام مصرف محصولات گیاهی به دنبال آن هستند، برای جلب نظر مصرفکنندگان حیاتی است.» تیم اسمیت (Tim Smith)، مدیر ارشد بازرگانی گروه آدلایگود، میافزاید که شفافیت هرچه بیشتر در درج ترکیبات بر روی بستهبندی، تفاوت بزرگی ایجاد میکند و به مصرفکنندگان اطمینان میدهد که از محتویات محصول آگاهند. بر اساس این گزارش، حدود ۳۳ درصد از مصرفکنندگانی که در حال حاضر از لبنیات گیاهی استفاده میکنند، به دنبال اطلاعات بهداشتی واضح و تأییدشده بر روی بستهبندی هستند، در حالی که ۲۷ درصد به دنبال اطمینان از طبیعی بودن ترکیبات میباشند. مصرفکنندگان بهطور فزایندهای نگران محتویات محصولات هستند و مشتاقاند که از ترکیبات آنها مطلع شوند.
طعم همچنان یکی از موانع اصلی برای بسیاری از مصرفکنندگان است، زیرا آنها نسبت به برآورده شدن انتظاراتی که از لبنیات سنتی دارند، توسط لبنیات گیاهی، تردید دارند. گیلز ویک همچنین توضیح میدهد که بافت محصول نیز نقش کلیدی برای بسیاری از مصرفکنندگان ایفا میکند. با این حال، در حالی که تعداد قابل توجهی از مصرفکنندگان محصولی با طعم شیر لبنی میخواهند، این موضوع لزوماً برای همه صادق نیست و بسیاری به دنبال طعمهای جدید هستند. زمانی که طعمها جدید باشند، مانند افزودن طعمهای لذیذ همچون تیرامیسو (Tiramisu) به محصولات، مصرفکنندگان تمایل بیشتری به امتحان کردن آنها دارند.
قیمت نیز به عنوان مانعی برای پذیرش باقی میماند، بهویژه در مقایسه با لبنیات سنتی. از مصرفکنندگانی که شیر گیاهی مصرف نمیکنند، ۲۲ درصد گفتند که نوشیدنیهای گیاهی بسیار گران هستند و ۱۹ درصد نیز در صورتی که قیمت آن با شیر لبنی یکسان یا کمتر باشد، مصرف آن را در نظر میگیرند. حدود ۱۸ درصد نیز به این دلیل از امتحان کردن شیر گیاهی منصرف میشوند که نمیخواهند پول خود را صرف خرید یک بطری بزرگ کنند، مبادا که طعم آن را دوست نداشته باشند. با این وجود، گیلز ویک توضیح میدهد که تمایل به محصولات لوکس (پریمیوم) نیز وجود دارد، بهویژه در فضای لبنیات گیاهی.
نکته قابل توجه دیگر این است که ۵۱ درصد از پاسخدهندگان بر این باور بودند که نوشیدنیهای گیاهی تنها برای وگانها (Vegans) هستند. دکتر هدر مکی (Dr. Heather McKee)، متخصص تغییر رفتار سبک زندگی، توضیح میدهد که تشویق مصرفکنندگان به امتحان کردن لبنیات گیاهی اغلب حول محور این تصورات میچرخد. او تأکید میکند که «کاهش موانع ورود» کلیدی است و تولیدکنندگان باید امتحان کردن شیر گیاهی را هیجانانگیز کنند. مصرفکنندگان نباید احساس کنند که حتماً باید وگان شوند، بلکه باید این محصول را صرفاً به عنوان یک تجربه جدید، یک گزینه جدید برای خود ببینند. به طور خلاصه، ایجاد یک هویت خاص و انحصاری حول این محصولات نباید برای پذیرش آنها ضروری تلقی شود.
تحلیل اگروفودز برای فعالان صنعت غذا:
بازار ایران نیز با چالشهای هزینه و ابهام در ترکیبات روبهروست. فعالان میتوانند با تمرکز بر شفافیت، طعمهای متنوع و اندازههای کوچکتر، استقبال مصرفکنندگان را افزایش دهند. فرصت در محصولات نوآورانه و سلامتمحور است.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟