خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از FoodDive گزارش میدهد، شرکت دنون (Danone)، تولیدکننده بزرگ محصولات لبنی، و سایر تولیدکنندگان ماست در ایالات متحده آمریکا، در پاسخ به رشد چشمگیر تقاضای مصرفکنندگان برای محصولات سالمتر، شاهد افزایش قابل توجه فروش ماست خود بودهاند. این روند منجر به سرمایهگذاریهای کلان در توسعه ظرفیتهای تولید و افزایش خرید شیر از دامداران محلی شده است؛ به طوری که فروش ماست اویکوس (Oikos) دنون در سال ۲۰۲۴ تا ۴۰ درصد جهش داشته است.
با توجه به دادههای سیرکانا (Circana) که پیشتر توسط دنون ارائه شده، افزایش توجه مصرفکنندگان به آنچه میخورند و مینوشند، تولیدکنندگان ماست را به بزرگترین بهرهبرداران این تغییر تبدیل کرده است. در واکنش به این تقاضای فزاینده، دنون سرمایهگذاری گستردهای در کارخانههای آمریکایی خود انجام داده است، از جمله کارخانه مینستر (Minster) که محصولات اویکوس، اکتیویا (Activia)، دنون (Dannon) و دنیملز (Danimals) را تولید میکند.
سایر تولیدکنندگان ماست نیز به دنبال بهرهبرداری از این افزایش تقاضا بودهاند. شرکت چوبانی (Chobani) اوایل سال جاری اعلام کرد که قصد دارد ۱.۲ میلیارد دلار برای ساخت یک کارخانه فرآوری لبنیات در نیویورک و ۵۰۰ میلیون دلار برای افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت تولید در تأسیسات توین فالز (Twin Falls)، آیداهو (Idaho) خود هزینه کند.
گسترش کارخانه مینستر به این معناست که دنون در طول چند سال آینده باید خرید شیر خود را برای این مرکز تولید ماست تا ۶۰ درصد افزایش دهد. این شرکت قصد دارد با تولیدکنندگان موجود همکاری کند تا خروجی آنها را افزایش داده و مزارع محلی جدیدی را به شبکه تامین خود اضافه کند. دن مگلیوکو (Dan Magliocco)، رئیس دنون آمریکای شمالی (Danone North America)، در بیانیهای گفت: «تحقق ماموریت ما برای فراهم آوردن سلامت از طریق غذا برای هرچه بیشتر مردم، به معنای تولید غذاهای غنی از مواد مغذی با استفاده از مواد اولیه آمریکایی در کارخانههایی در آمریکا است که به جوامع محلی سود میرسانند.» مگلیوکو افزود که دنون ۹۰ درصد از مواد اولیه و بستهبندی خود را در ایالات متحده خریداری میکند. در حال حاضر، دنون حدود ۵۰۰۰ کارگر آمریکایی را در ۱۳ مرکز تولیدی خود در ۱۰ ایالت استخدام کرده است.
تحلیل اگروفودز برای فعالان صنعت غذا:
رشد تقاضای جهانی برای ماست سالم، فرصتی برای تولیدکنندگان ایرانی است تا با تمرکز بر نوآوری، کیفیت و استفاده از شیر و مواد اولیه داخلی، سهم بازار خود را گسترش دهند. سرمایهگذاری در تکنولوژی تولید و زنجیره تامین داخلی میتواند مزیت رقابتی ایجاد کند.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟