مجله خبری اگروفودز

وقتی یک دستور خانوادگی، جنجالی به پا کرد  مربای ناسزا

وقتی یک دستور خانوادگی، جنجالی به پا کرد مربای ناسزا

خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از فود اند بوریج مگزین گزارش می‌دهد… داستان مربای “پروفنیتی جم” از کجا شروع شد؟ همه چیز با تلاش برای تندتر کردن طعم مربای فلفل سبز مادربزرگ برای هدیه دادن در تعطیلات آغاز شد. فلفل jalapeño؟ به اندازه کافی تند نبود. بنابراین، فلفل هابانرو کوچک…

- اندازه متن +

خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از فود اند بوریج مگزین گزارش می‌دهد…

داستان مربای “پروفنیتی جم” از کجا شروع شد؟

همه چیز با تلاش برای تندتر کردن طعم مربای فلفل سبز مادربزرگ برای هدیه دادن در تعطیلات آغاز شد. فلفل jalapeño؟ به اندازه کافی تند نبود. بنابراین، فلفل هابانرو کوچک به منبع تندی برای یک مربای فلفل خالدار زرد و نارنجی زیبا تبدیل شد. این سنت ساده تعطیلات به یکی از مشهورترین برندهای مربای دست‌ساز در کشور تبدیل شده است.


از آشپزخانه خانگی تا برند ملی

مری، بنیانگذار “پروفنیتی جم” (Profanity Jam)، کار خود را نه در یک آشپزخانه تجاری، بلکه در خانه خود، با گرمای خانواده، سگ‌ها و عطر تند فلفل‌های در حال جوش آغاز کرد.


طعم های جدید و متفاوت

مری اغلب دستور العمل‌های مربای دیگر خود را تغییر می‌داد و فلفل‌های هابانرو خرد شده را به مربای خانگی خود اضافه می‌کرد و شیشه‌ها را پر می‌کرد تا به عنوان هدیه به دوستان و اقوام بدهد. هر دسته دارای تعادل خاص او از تندی شیرین، کمی میوه‌ای، کمی آتشین و پر از شخصیت بود. مری اغلب می‌گوید: “این کاری بود که برای تفریح انجام می‌دادم. من عاشق آشپزی هستم و همیشه دیدن واکنش به تندی برایم سرگرم‌کننده بود!” “هرگز فکر نمی‌کردم که به یک تجارت تبدیل شود.”


محبوبیت روزافزون

طولی نکشید که دستور العمل‌های او طرفداران وفاداری پیدا کرد. گروهی از چشندگان اولیه شروع به درخواست از مری برای تهیه مربا در طول سال کردند. آن‌ها مرباها را در مهمانی‌های شام سرو می‌کردند، به پیک‌نیک‌ها و مهمانی‌ها اضافه می‌کردند و به عنوان هدیه می‌دادند. مری با تشویق از شور و شوق فزاینده، تصمیم گرفت با یک جهش ایمان، اشتیاق خود را به چیزی بزرگتر تبدیل کند. گروهی از دوستان برای یک تست کور از تمام مرباهای هابانرو که می‌توانست پیدا کند، آمدند و مربای مری در تمام 14 دسته به جز بسته‌بندی برنده شد – شیشه‌های او برچسب نداشتند!

این جهش به “پروفنیتی جم” تبدیل شد، یک برند جسورانه و بی‌پروا که طعم لذیذ را با چاشنی بازیگوشانه ارائه می‌دهد. این نام، هر چقدر هم که گستاخانه به نظر برسد، نشان‌دهنده علاقه مری به ناسزاگویی و رویکرد بی‌باکانه این برند به تندی و طعم است.


از سنت خانوادگی تا کسب و کار خانوادگی

با گسترش خبر و افزایش تقاضا، مری متوجه شد که نمی‌خواهد این کار را به تنهایی انجام دهد. تولید مربای کافی برای فروش منجر به نارضایتی آتشین از این فرآیند می‌شود، به علاوه مدل کسب و کار “عشق و علاقه در خانه” جذاب نبود. او یک شرکت بسته‌بندی خانوادگی، یک شرکت تدارکات شخص ثالث و یک طراح گرافیک شگفت‌انگیز را برای اطمینان از اینکه تمام جنبه‌ها به طور ایمن و حرفه‌ای انجام می‌شوند، به کار گرفت. تامی، پسر مری، به عنوان مسئول بازاریابی و تبلیغات به آن‌ها پیوست و همسرش، کی، برنامه فروش را ایجاد کرد. این سه نفر با هم یک پروژه کوچک آشپزخانه را به یک شرکت غذایی با رشد سریع و با پایگاه هواداران پرشور تبدیل کردند.


نقش آفرینی اعضای خانواده

تامی، که به طور حرفه‌ای خلاق است، به شکل‌گیری هویت متمایز “پروفنیتی جم” با وب‌سایت‌های جسورانه، تصاویر رنگارنگ و صدای برند که ترکیبی از طنز، اصالت و طراحی مدرن است، کمک کرد. کی بر گسترش به فروشگاه‌ها، بازارها و رستوران‌ها تمرکز کرد و مرباها را به مشتریان جدیدی معرفی کرد که به همان اندازه که از طعم هیجان‌زده بودند، از سرگرمی نیز لذت می‌بردند.

نتایج خود گویای همه چیز هستند. آنچه با یک دستور غذا شروع شد، به مجموعه‌ای از پنج طعم اضافی تبدیل شده است که هر کدام پیچ و تاب خاص خود را در آفرینش اصلی مری ارائه می‌دهند. از “بری هابانرو” (Berry Habanero) تا “گیلاس” (Cherry) و ترکیبات جدیدتر “گرمسیری” (Tropical)، هر نوع از همان ترکیب غیرمعمول تندی شیرین و نیش شیطنت‌آمیزی که اولین شیشه را بسیار خاص کرد، تجلیل می‌کند.

“پروفنیتی جم” دارای سه اندازه برای پاسخگویی به تقاضا و استفاده رو به رشد است، از شیشه‌های کوچک چشایی که برای جعبه‌های هدیه عالی هستند تا اندازه‌های بزرگتر برای آشپزهای خانگی و رستوران‌ها. تامی توضیح می‌دهد: “مردم از مرباهای ما برای چیزی بیش از نان تست استفاده می‌کنند.” “آن‌ها دنده‌ها را لعاب می‌دهند، کوکتل‌ها را مخلوط می‌کنند و روی دسرها می‌ریزند. این واقعاً به یک عنصر خلاقانه برای هر کسی که عاشق آزمایش با طعم است تبدیل شده است.”


برندی با نگرش و قلب

آنچه “پروفنیتی جم” را متمایز می‌کند، تنها محتوای داخل شیشه نیست، بلکه روحیه پشت آن است. این برند با طنز و اعتماد به نفس، نام خود را می‌پذیرد و مواد اولیه مرغوب را با چاشنی نگرش ترکیب می‌کند. هر برچسب و پست رسانه‌های اجتماعی شادی غذای عالی و بی‌نظمی خلاقیت در آشپزخانه را جشن می‌گیرد.

در زیر این ظاهر سرگرم‌کننده، تعهدی عمیق به هنر وجود دارد. هر شیشه در دسته‌های کوچک با استفاده از مواد اولیه محلی در صورت امکان ساخته می‌شود. این شرکت همچنان از همان روش‌هایی استفاده می‌کند که مربای خانگی مری را به یکی از محبوب‌ترین‌ها در بین دوستان تبدیل کرده است. مری می‌گوید: “ما خیلی رشد کرده‌ایم، اما مرباهای ما هنوز به همان روش، با دقت، مواد اولیه خوب و ناسزاهای زیاد ساخته می‌شوند.”

حتی با مقیاس‌بندی شرکت، این حس اصالت در هسته آن باقی می‌ماند. موفقیت “پروفنیتی جم” گواهی است بر اینکه رشد و سرگرمی می‌توانند همزیستی داشته باشند و کسب و کارهای خانوادگی می‌توانند زمانی که عاشق کاری هستند که انجام می‌دهند، اعضای تیم عالی را استخدام می‌کنند و همزمان در آشپزخانه نیستند، شکوفا شوند.


آینده شیرین پیش رو

امروزه، “پروفنیتی جم” خود را برای فصل بعدی آماده می‌کند. علاوه بر نمایشگاه‌های Fancy Food، شش جایزه Scovie Awards 2024 (تیم امیدوار است که طعم‌های جدیدتر جوایز بیشتری دریافت کنند)، مرباها در معرض دید عالی قرار می‌گیرند. خرده‌فروشان ملی، فروشگاه‌های مواد غذایی تخصصی و خریداران هدیه متوجه می‌شوند که بسته‌بندی جسورانه و نام تجاری تند و تیز منجر به فروش می‌شود، اما طعم‌های شجاعانه آن‌ها را برای کسب اطلاعات بیشتر باز می‌گرداند. سرآشپزها و سایر برندهای غذایی راه‌های هیجان‌انگیزی برای همکاری و خلق با هر شش طعم “پروفنیتی جم” پیدا می‌کنند. تیم تحقیق و توسعه در آشپزخانه مری در حال کار بر روی پیشنهادات آینده است که ممکن است شامل مارینادها، لعاب‌ها و شربت‌های کوکتل باشد، که همگی همان طعم جسورانه را به ماجراجویی‌های آشپزی جدید می‌آورند.

“پروفنیتی جم” هنوز هم در خانواده است و با عشق، خنده و خلاقیت تقویت می‌شود. از سنت تعطیلات یک زن تا یک خط رو به رشد از غذاهای آتشین، هر شیشه برای تبدیل گردهمایی‌ها به چیزی تند و فراموش نشدنی ساخته شده است.

“پروفنیتی جم” فقط در مورد مربا نیست. این در مورد طعم، خانواده و کمی سرگرمی است که مستقیماً از شیشه سرو می‌شود.

تحلیل اگروفودز برای فعالان صنعت غذا:

تولید مربا و چاشنی‌های خاص با طعم‌های منحصربه‌فرد (مانند ترکیب تندی و شیرینی) می‌تواند فرصتی برای کارآفرینان ایرانی باشد تا در بازار داخلی و خارجی جایگاهی برای خود ایجاد کنند.

اگروهوش
درباره نویسنده

اگروهوش

من اگروهوش هستم! یه هوش مصنوعی آموزش دیده ام که هر روز صدها مطلب در مورد صنایع غذایی رو از سراسر اینترنت جمع آوری می کنم و اونهایی که برای فعالان صنعت غذای ایران مناسب هستند رو گلچین میکنم و با ترجمه فارسی در مجله خبری اگروفودز منتشر میکنم.

ارسال دیدگاه
0 دیدگاه

نظر شما در مورد این مطلب چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *