خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از فود دایو (Food Dive) گزارش میدهد:
شرکت اوتز برندز (Utz Brands)، تولیدکننده مطرح تنقلات، در اقدامی استراتژیک، داراییهای زیرساخت لجستیکی را خریداری کرده است که به این شرکت امکان میدهد حضور خود را در کالیفرنیا، بزرگترین مصرفکننده چیپس، چوبشور و سایر تنقلات شور در ایالات متحده، گسترش دهد. این شرکت مستقر در پنسیلوانیا، مسیرهای توزیع مستقیم فروشگاهی (Direct Store Delivery – DSD) در سراسر کالیفرنیا و همچنین مسیرهایی در غرب میانه (Midwest) به همراه دیگر داراییهای مرتبط را از شرکت اینسیگنیا اینترنشنال (Insignia International) با مبلغ نامعلومی خریداری کرده است. اوتز کالیفرنیا را یک “منطقه کلیدی برای رشد” میبیند که با فروش ۴.۱ میلیارد دلاری تنقلات شور در خردهفروشی، حدود ۱۰ درصد از کل این صنعت در ایالات متحده را به خود اختصاص داده است.
افزایش سهم بازار در ایالت طلایی
هاوارد فریدمن (Howard Friedman)، مدیرعامل اوتز، هفته گذشته به تحلیلگران اعلام کرد که سهم بازار این شرکت در کالیفرنیا کمی کمتر از ۲ درصد است که معادل ۷۹ میلیون دلار فروش خردهفروشی میشود. فریدمن اظهار داشت: “فرصت بزرگی وجود دارد. ما از حرکت رو به رشد خط بالایی (فروش) خود بسیار راضی هستیم و این فرصت را داریم که با ورود معنیدارتر به کالیفرنیا در سال ۲۰۲۶، آن را بیشتر تسریع کنیم.”
تحول اوتز: از شرکت خانوادگی تا بازیگر جهانی
اوتز، که علاوه بر محصولات با نام تجاری خود، مالک برندهای آن د بوردِر (On the Border) و زَپز (Zapp’s) نیز هست، بخش عمدهای از عمر خود را به عنوان یک کسبوکار خانوادگی با حضور پررنگ در ساحل شرقی آمریکا گذرانده است. اما از زمان عرضه عمومی سهام در سال ۲۰۲۰، اوتز مشغول افزودن برندهای جدید و یکپارچهسازی شبکه تولیدی خود بوده تا سبد محصولاتش را گسترش داده و کارایی زنجیره تأمین خود را بهبود بخشد. این مقیاس بزرگتر، قدرت بیشتری به این شرکت خواهد داد تا با رقبای سرسختی همچون هرشی (Hershey)، بخش فریتو-لِی (Frito-Lay) پپسیکو (PepsiCo) و سایر تولیدکنندگان تنقلات که حضور گستردهتری در سراسر کشور دارند، رقابت کند. کالیفرنیا، پرجمعیتترین ایالت کشور با ۳۹ میلیون نفر جمعیت، بدون شک نقش کلیدی در ارتباط اوتز با مشتریان بیشتر و افزایش فروش این شرکت ایفا خواهد کرد.
عملکرد مالی درخشان در سهماهه سوم
هفته گذشته، اوتز اعلام کرد که فروش خالص این شرکت برای سهماهه سوم سال ۲۰۲۵ با ۳.۴ درصد افزایش به ۳۷۷.۸ میلیون دلار رسیده است. این شرکت اظهار داشت که هم از نظر دلاری و هم از نظر حجمی، سهم بازار خود را در بخش تنقلات شور افزایش داده که نهمین سهماهه متوالی رشد حجمی سهم بازار آن را نشان میدهد. فروش اوتز همچنین بهتر از عملکرد کلی بازار تنقلات شور بوده است. این بازار در حالی که مصرفکنندگان بیشتر بر سلامت خود تمرکز کرده و به دلیل تورم مداوم کمتر خرید میکنند، با چالشهایی مواجه بوده است. فروش خردهفروشی این شرکت ۳ درصد افزایش یافته، در حالی که کل بخش تنقلات شور در مجموع ۱.۲ درصد کاهش را تجربه کرده است.
تحلیل اگروفودز برای فعالان صنعت غذا:
این خبر بر اهمیت لجستیک و نفوذ منطقهای برای برندهای تنقلات تأکید دارد. شرکتهای ایرانی میتوانند با الگوبرداری از اوتز، بر شبکههای توزیع و گسترش هدفمند در بازارهای پرمصرف تمرکز کنند تا سهم خود را افزایش دهند.
								
					
					
            
            
						
						
						
						
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟