خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از فودنویگیتور (FoodNavigator) گزارش میدهد که برخی از بزرگترین شرکتهای تولیدکننده شیرینی و شکلات در سطح جهان در حال حاضر با چالشهای جدی ناشی از افزایش بیسابقه هزینههای مواد اولیه دست و پنجه نرم میکنند. این شرایط اقتصادی دشوار، حتی غولهای صنعت مانند نستله، موندهلیز اینترنشنال و هرشی را نیز تحت فشار قرار داده و منجر به کاهش سودآوری آنها، علیرغم حفظ سطح بالای درآمدها، شده است. این فشارها در برخی موارد با کاهش فروش و تاثیر تعرفههای تجاری تشدید شده است. تمامی این سه شرکت اخیراً گزارشهای مالی سهماهه سوم خود را منتشر کردهاند و برای تحریک رشد، اقدامات اساسی و بعضاً بیسابقهای را در دستور کار قرار دادهاند.
استراتژیهای متفاوت غولهای شیرینی و شکلات برای مقابله با بحران
موندهلیز اینترنشنال: نوسان در قیمتگذاری و تعدیل حجم محصولات
غول اسنک آمریکایی، موندهلیز اینترنشنال، تولیدکننده برندهای مشهور کدبری و اورئو، استراتژی افزایش قیمتها را برای مقابله با هزینههای بالای مواد اولیه در پیش گرفته است. این شرکت قیمت محصولات خود را در تمامی مناطق جغرافیایی که فعالیت دارد، بهویژه در اروپا، بالا برده است. با این حال، به نظر میرسد که این استراتژی اکنون در حال گرفتن تاوان خود است؛ در گزارش اخیر درآمد سهماهه سوم موندهلیز، این شرکت از کاهش ۴.۶ درصدی حجم فروش و افت قابل توجه سود ناخالص خود خبر داد.
راهحلهای دیرک فن د پوت: تعدیل قیمت و کاهش وزن محصول
دیرک فن د پوت، مدیرعامل موندهلیز، چند راهحل احتمالی برای این مشکلات پیشنهاد کرده است. او به عنوان مثال اشاره کرد که این شرکت ممکن است در کوتاهمدت، کاهش قیمتها را برای “پذیرش بیشتر محصول توسط مصرفکننده” در نظر بگیرد. در بلندمدت نیز، این غول محصولات مصرفی بستهبندیشده (CPG) ممکن است حتی کاهش وزن شکلاتهای ۳۰۰ گرمی را به ۲۵۰ گرم بررسی کند.
هرشی: رویکرد جسورانه در قیمتگذاری و بهینهسازی زنجیره تامین
در حالی که موندهلیز در حال بررسی کاهش قیمتهاست، هرشی مسیر متفاوتی را در پیش گرفته و قیمتهای خود را افزایش داده است. استیو وسکول، مدیر مالی هرشی، در گزارش مالی سهماهه سوم این شرکت اعلام کرد که غول شکلات آمریکا قیمتها را بالا برده است. او تاکید کرد که این اقدام “همگام” با رقبا نیست، بلکه هرشی به شدت در حال کار بر روی یک استراتژی قیمتگذاری است تا میزان تحمل مصرفکنندگان را بسنجد.
استراتژی قیمتگذاری در بازارهای بینالمللی
بهطور خاص، هرشی در بازارهای بینالمللی، جایی که برندش به عنوان یک محصول پریمیوم شناخته میشود، در زمینه قیمتگذاری “تهاجمی” عمل کرده است. شکلاتهای پریمیوم کمتر از محصولات بازار انبوه از بحران کاکائو آسیب دیدهاند.
واکنش به نوسانات قیمت کاکائو
در پاسخ به این سوال که آیا این شرکت در صورت کاهش هزینههای کاکائو در سال ۲۰۲۶، قیمتها را کاهش خواهد داد یا خیر، وسکول گفت که هرشی بر “بازیابی متعادل” تمرکز خواهد کرد و اظهار داشت که استراتژی فعلی قیمتگذاری این برند به خوبی کار میکند. با این حال، او همچنین افزایش بیشتر قیمتها را در صورت افزایش هزینههای کاکائو در سال ۲۰۲۶ رد کرد (اگرچه قیمتگذاری همچنان یک “اهرم بلندمدت” برای آینده باقی خواهد ماند).
کاهش هزینهها از طریق ابتکارات جدید
این شرکت بزرگ CPG همچنین در تلاش است تا با بهینهسازی زنجیره تامین خود از طریق ابتکار “پیشبرد چابکی و اتوماسیون” (Advancing Agility and Automation)، هزینهها را کاهش دهد.
عملکرد مالی هرشی در سهماهه سوم
علیرغم موفقیت در فروش خالص و فراتر رفتن از انتظارات تحلیلگران، سود خالص این شرکت در سهماهه سوم ۳۸.۲ درصد کاهش یافت. این نتیجه به افزایش هزینههای مواد اولیه نسبت داده شده و هزینههای ناشی از موانع تعرفهای میتواند سودآوری سهماهه چهارم را نیز بیشتر تحت تأثیر قرار دهد.
نستله: مواجهه با کاهش فروش و بازسازی ساختاری
نستله، شرکت چندملیتی سوئیسی و بزرگترین شرکت غذایی جهان، مدتی است که از کاهش فروش رنج میبرد. در نتایج نیمسالانه خود در اوایل سال جاری، این شرکت کاهش ۱.۸ درصدی در فروش را گزارش کرده بود.
چالشهای فروش و رشد ارگانیک
درآمد سهماهه سوم نستله نیز شاهد ادامه این روند نزولی بود و فروش با کاهش ۱.۹ درصدی همراه شد. با این حال، سایر معیارهای مهم مانند رشد ارگانیک و رشد داخلی واقعی (RIG) نسبت به گزارش مالی قبلی افزایش نشان دادند. این نتایج عمدتاً با افزایش قیمتها محقق شدهاند و نستله در مجموع توانست با استفاده از قیمتگذاری، رشد خود را تقویت کرده و انتظارات تحلیلگران را برآورده سازد.
طرح کاهش ۱۶ هزار شغل برای صرفهجویی
برای تحریک رشد بیشتر، نستله اعلام کرد که ۱۶,۰۰۰ شغل، معادل حدود ۷ درصد از نیروی کار خود، را تا پایان سال ۲۰۲۷ کاهش خواهد داد. این شامل ۱۲,۰۰۰ شغل اداری و ۴,۰۰۰ شغل نامشخص است. این اقدام سالانه حدود ۱.۰ میلیارد فرانک سوئیس (۱.۰۸ میلیارد یورو) صرفهجویی در هزینهها برای نستله به همراه خواهد داشت.
سیاستهای قیمتگذاری آینده
از سوی دیگر، فیلیپ ناوراتیل، مدیرعامل نستله، اشاره کرد که این شرکت ممکن است در آینده، در صورت لزوم، سیاستهای قیمتگذاری خود را تنظیم کند تا از افزایش بیش از حد آنها جلوگیری شود.
تحلیل اگروفودز برای فعالان صنعت غذا:
افزایش هزینههای جهانی مواد اولیه، فرصتی برای تولیدکنندگان داخلی است تا با بومیسازی مواد اولیه، نوآوری در فرمولاسیون و بهینهسازی زنجیره تامین، رقابتپذیری خود را افزایش دهند. این روند میتواند به رشد محصولات با ارزشافزوده داخلی منجر شود.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟