خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از فود دایو گزارش میدهد که شرکت بستنی مگنوم (Magnum Ice Cream Company) از طریق برند زیرمجموعه خود، یاسو (Yasso)، گام بلندی در بازار دسرهای یخی برداشته و بستنیهای ماست یونانی خود را در بستهبندیهای پاینت (ظرف) عرضه میکند. این اقدام در راستای پاسخ به تقاضای فزاینده مصرفکنندگان برای “لذتبردن سالم” (healthy indulgence) و گسترش سبد محصولات این برند صورت میگیرد. محصولات جدید که از ۱۲ اکتبر به صورت انحصاری در فروشگاههای تارگت (Target) و از سال آینده به طور سراسری در دسترس خواهند بود، حاوی پروتئین بالا و کالری کنترلشده، بدون رنگ، طعم و الکلهای قندی مصنوعی هستند.
یاسو، پیشتاز در لذتبردن سالم
مشخصات محصول جدید و دیدگاه مدیران
یاسو که به دلیل دسرهای یخی کمکالری خود شناخته شده است، اکنون ماست یونانی را در ظروف ۱۴ اونسی (حدود ۴۰۰ گرمی) روانه بازار میکند. هر یک از این محصولات تا ۱۹ گرم پروتئین و تقریباً ۴۰۰ کالری دارند و فاقد هرگونه رنگ، طعم یا الکلهای قندی مصنوعی هستند. این برند در حال حاضر محصولات خود را در قالبهای بستنی چوبی (بار)، لقمهای و ساندویچی عرضه میکند.
لیزا وورتسمن (Lisa Vortsman)، مدیر ارشد بازاریابی و نوآوری در آمریکای شمالی برای شرکت بستنی مگنوم، در مصاحبهای با اشاره به این رویداد گفت: “این واقعاً یک لحظه محوری برای ماست تا گسترش برند را آغاز کنیم. ما فکر میکنیم این یک فرصت بسیار بزرگ است و تقاضای مصرفکننده و روندهای فعلی بازار آن را تأیید میکنند.”
روندهای بازار و فرصتهای جدید
بر اساس دادههای استاتیستا (Statista)، تولید ماست یخی در سال گذشته به ۳۷.۸ میلیون گالن رسید که کاهشی بیش از ۵۰ درصدی نسبت به سال ۲۰۰۸ را نشان میدهد. با این حال، با توجه به تمایل مصرفکنندگان به گزینههای سالمتر برای لذتبردن از دسرهای مورد علاقه خود، این رده از محصولات آماده احیای دوباره است. به طور خاص، ماست به گزینهای محبوب برای افزایش مصرف پروتئین تبدیل شده است، به ویژه در میان افرادی که از داروهای جیالپی-۱ (GLP-1) برای کاهش وزن استفاده میکنند.
گسترش یاسو به بستهبندیهای پاینت، موارد مصرف این برند رو به رشد را افزایش خواهد داد. برخلاف بستنی چوبی که معمولاً تکنفره است، یک پاینت میتواند بین چند نفر به اشتراک گذاشته شود یا توسط یک نفر در چندین نوبت مصرف گردد.
استراتژی یونیلیور و آینده برند یاسو
نقش یونیلیور و برندهای زیرمجموعه
یونیلیور (Unilever)، که قرار است کسبوکار بستنی خود را تحت عنوان “شرکت بستنی مگنوم” در نوامبر جدا کند، در سال ۲۰۲۳ یاسو را خریداری کرد تا کسبوکار دسرهای یخی خود را با گزینههای سلامتمحور گسترش دهد. مگنوم همچنین مالک برندهایی چون برایرز (Breyer’s)، بن اند جریز (Ben & Jerry’s) و تالنتی (Talenti) است.
وورتسمن اظهار داشت که یاسو “یک برند با عملکرد برتر” برای این شرکت است که “مصرفکنندگان از آن سیر نمیشوند.” او افزود که رشد بخش “گزینههای بهتر برای سلامتی” در میان وعدهها از رشد کلی این رده پیشی گرفته است، و این “فرصتی را فراهم میکند تا بگوییم: ‘بسیار خب، یاسو در چه مناسبتهای دیگری میتواند نقش ایفا کند؟'”
عرضه اولیه و برنامههای آتی
این ماست یخی ابتدا از ۱۲ اکتبر به صورت انحصاری در فروشگاههای تارگت (Target) و در پنج طعم – مینت چاکلت چیپ (Mint Chocolate Chip)، چاکلت چیپ کوکی داو (Chocolate Chip Cookie Dough)، فاج براونی (Fudge Brownie)، کوکیز اَن کریم (Cookies ‘n Cream) و کافی چیپ (Coffee Chip) – عرضه خواهد شد و در سال آینده به صورت سراسری در سطح ملی در دسترس قرار میگیرد.
شایان ذکر است که مگنوم با ماست یخی بیگانه نیست. برند بن اند جریز (Ben & Jerry’s) این شرکت قبلاً ماست یخی میفروخت، اما از آن زمان این محصول را متوقف کرده است.
تحلیل اگروفودز برای فعالان صنعت غذا:
این روند نشاندهنده فرصت رشد در بازار دسرهای سالم و پروتئینی ایران است. کارآفرینان میتوانند با تمرکز بر ماست یونانی کمکالری و غنی از پروتئین، به خصوص با طعمهای خلاقانه و بستهبندیهای متنوع، سهم بازار جدیدی ایجاد کنند و پاسخگوی نیاز مصرفکنندگان سلامتمحور باشند.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟