خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از فود نویگیتور گزارش میدهد که سهامداران شرکت دبلیو کی کلوگ (WK Kellogg Co) با اکثریت قاطع آرا، موافقت خود را با ادغام این کسبوکار با شرکت بزرگ شیرینیسازی فررو (Ferrero) اعلام کردند. این معامله ۳.۱ میلیارد دلاری (۲.۶ میلیارد یورویی) که انتظار میرود تا ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۵ (۵ مهر ۱۴۰۴) نهایی شود، راه را برای فررو به منظور در اختیار گرفتن پورتفولیوی غلات صبحانه دبلیو کی کلوگ از جمله برندهای مشهوری مانند فروت لوپس (Froot Loops)، اسپشیال کی (Special K) و فراستد فلیکس (Frosted Flakes) در مناطق ایالات متحده، کانادا و کارائیب، هموار میکند. این اقدام در حالی صورت میگیرد که دبلیو کی کلوگ پس از جدایی از کلوگ کامپنی (The Kellogg Company) با چالشهای مالی جدی و بیش از نیم میلیارد دلار بدهی مواجه بوده، و فررو نیز در راستای استراتژی بلندمدت خود برای گسترش نفوذ در بازار آمریکای شمالی، به دنبال این خرید بوده است.
در یک رایگیری قاطع، ۹۳ درصد از سهامداران دبلیو کی کلوگ از این ادغام حمایت کردند، در حالی که تنها ۶ درصد رای مخالف دادند و کمتر از ۱ درصد ممتنع بودند. انتظار میرود ظرف چند روز پس از این رایگیری، فررو مالکیت عملیاتی پورتفولیوی غلات صبحانه دبلیو کی کلوگ را در مناطق مذکور به دست آورد، هرچند تکمیل نهایی معامله به تاریخ یادشده در سال ۲۰۲۵ موکول شده است.
توسعه فعالیت در آمریکای شمالی مدتهاست که در کانون توجه فررو قرار دارد. این شرکت به تدریج عملیاتهایی نظیر ول انترپرایزز (Well Enterprises) و کسبوکار شیرینیسازی نستله (Nestlé) در ایالات متحده را خریداری کرده است. بنابراین، دستیابی به دبلیو کی کلوگ برای فررو که دفتر مرکزی آن در لوکزامبورگ قرار دارد، کاملاً منطقی به نظر میرسد.
این معامله همچنین برای دبلیو کی کلوگ نیز معنای زیادی دارد. این شرکت از زمان تقسیم شدن کلوگ کامپنی به دو بخش، از نظر مالی با مشکلات دست و پنجه نرم میکرده و بدهی قابل توجهی بر دوش دارد. انتظار میرود این توافق “حداکثر ارزش” را برای سهامداران دبلیو کی کلوگ به ارمغان آورد. پس از نهایی شدن معامله، سهام دبلیو کی کلوگ از بورس اوراق بهادار نیویورک (New York Stock Exchange) حذف شده و دیگر به صورت عمومی معامله نخواهد شد.
در همین حین، کلانوا (Kellanova)، بخش دیگر تقسیم شده از کلوگ کامپنی، امیدوار است توسط شرکت مارس اینک. (Mars, Inc) خریداری شود که این امر منوط به تایید کمیسیون اروپا (European Commission) است.
در مورد آینده برندهای دبلیو کی کلوگ تحت مدیریت فررو، جزئیات زیادی توسط هیچ یک از طرفین فاش نشده است. گری پیلنیک (Gary Pilnick)، مدیرعامل دبلیو کی کلوگ، تنها به همکاریهای بالقوه آینده بین پورتفولیوی دو شرکت با بررسی “فرصتهایی فراتر از غلات” اشاره کرده است. اینکه این موضوع به معنای تولید کیندر بوئنو (Kinder Bueno) با طعم فروت لوپس باشد یا نوآوری کاملاً غیرمنتظرهای را در پی داشته باشد، گام بعدی فررو را به موضوعی قابل رصد تبدیل خواهد کرد.
تحلیل اگروفودز برای فعالان صنعت غذا:
این ادغام جهانی گرچه مستقیماً بازار ایران را متاثر نمیکند، اما روندهای جهانی ادغام و نوآوری را نشان میدهد. کارآفرینان داخلی میتوانند با تمرکز بر مدیریت بدهی، نوآوری در محصولات مکمل (فراتر از غلات) و ادغامهای استراتژیک منطقهای، فرصتهای رشد جدیدی خلق کنند.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟