خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از فوددایو گزارش میدهد که تلاشهای رابرت اف. کندی جونیور، وزیر بهداشت و خدمات انسانی، برای تشویق شرکتهای غذایی به حذف داوطلبانه شش رنگ مصنوعی از محصولاتشان همچنان در حال نتیجهدادن است؛ چرا که شرکتها با وجود تردیدها در مورد اختیارات قانونی کندی برای اعمال این تغییرات، در حال توافق برای گذار به سمت استفاده از رنگهای طبیعی هستند. جدول زمانی تولیدکنندگان برای این تغییر متفاوت است، اما بیشتر شرکتها متعهد شدهاند که رنگهای مصنوعی را در سالهای ۲۰۲۶ یا ۲۰۲۷ حذف کنند.
اتز (Utz)، تولیدکننده چیپس، چوبشور و سایر تنقلات شور، در بیانیهای اعلام کرد که تصمیمش برای حذف رنگدهندهها پاسخی به تغییر ذائقهی مصرفکنندگان و تحولات در طرحهای نظارتی دولتی است. این تولیدکننده مواد غذایی ۱۰۴ ساله همچنین اظهار داشت که قصد دارد از پاییز امسال، “ویژگیهای واقعی و ساده محصولاتش” را در بستهبندیهای منتخب برجسته کند.
ارائه نسخههای طبیعی از محصولات شاخص، یک استراتژی مشابه است که توسط پپسیکو (PepsiCo) نیز دنبال میشود. این غول تنقلات برنامهریزی کرده است تا نسخههایی از چیتوز (Cheetos) و دیگر برندهای محبوب خود را بدون رنگها و طعمدهندههای مصنوعی عرضه کند، در حالی که برندهای لیز (Lay’s) و تستیتوز (Tostitos) خود را برای برجستهکردن عدم وجود افزودنیهای سنتزی، بازآرایی میکند.
تحلیل اگروفودز برای فعالان صنعت غذا:
این روند جهانی، فرصتی برای تولیدکنندگان داخلی است تا با سرمایهگذاری بر رنگهای طبیعی و «برچسب پاک»، سهم بازار خود را افزایش دهند. افزایش آگاهی مصرفکننده ایرانی از سلامت، تقاضا برای محصولات طبیعی را تشدید میکند و عدم انطباق با این روند میتواند رقابتپذیری را کاهش دهد.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟