خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از Confectionery News گزارش میدهد که با گسترش چشمگیر مصرف داروهای جیالپی-۱ (GLP-1) که بازار جهانی آن با نرخ رشد مرکب سالانه ۱۷.۴۶ درصد تا سال ۲۰۳۰ به ارزش ۱۵۶.۷۱ میلیارد دلار خواهد رسید، صنعت غذا و نوشیدنی، بهویژه تولیدکنندگان شیرینی و شکلات، با چالشهای قابل توجهی مواجه شده است. این داروها که برای کاهش وزن و کنترل دیابت استفاده میشوند، با سرکوب اشتها و کاهش میل به غذاهای پرکالری، عادات غذایی مصرفکنندگان را تغییر داده و آنها را به سمت انتخابهای سالمتر سوق میدهند.
بر اساس آمار شرکت تحقیقات بازار گرند ویو ریسرچ (Grand View Research)، بازار جهانی داروهای جیالپی-۱ در حال حاضر ۵۳.۴۶ میلیارد دلار برآورد شده است. این رشد سریع، اگرچه خبر خوبی برای افرادی است که رژیم غذایی دارند و البته برای شرکتهای داروسازی سودآور است، اما برای صنعت غذا و نوشیدنی دردسرساز شده است.
لو آن ویلیامز (Lu Ann Williams)، مدیر بینشهای جهانی در شرکت مشاوره و تحقیقات بازار جهانی اینووا مارکت اینسایتس (Innova Market Insights)، اظهار داشت: “مصرفکنندگان داروهای جیالپی-۱ پس از شروع مصرف دارو تمایل دارند غذاهای سالمتری مصرف کنند.” این موضوع در تمام بخشهای صنعت شیرینی نگرانکننده است، اما میتواند برای تولیدکنندگان شکلات بهویژه چالشبرانگیز باشد.
کیتی سوینینن (Kiti Soininen)، مدیر بخش تحقیقات غذا و نوشیدنی بریتانیا در شرکت تحقیقات بازار مینتل (Mintel)، توضیح میدهد: “سوالی بلندمدت و جالب مطرح است که آیا با گسترش بیشتر استفاده از جیالپی-۱، برخی از محرکهای اصلی مصرف شکلات تحت تاثیر قرار خواهند گرفت یا خیر. دلیل اصلی مصرف شکلات، رفع هوس است. اگر داروهای جیالپی-۱ ‘نویز غذایی’ و در نتیجه هوس را سرکوب کنند، این میتواند یک تهدید جدی باشد.”
در واقع، شرکت هرشی (The Hershey Company) قبلاً گزارش داده است که در نتیجه مصرف داروهای جیالپی-۱، “تاثیر خفیفی سال به سال” بر فروش خود مشاهده کرده است. میشل باک (Michele Buck)، مدیرعامل این غول جهانی شکلات، در جلسه پرسش و پاسخ مربوط به درآمد سهماهه سوم هرشی، به رابطه بین داروهای جیالپی-۱ و محصولات شیرینی اشاره کرد.
اما راهحل چیست؟ راهکار در واقع بسیار ساده است: تولید شیرینیجات مخصوص مصرفکنندگان جیالپی-۱.
تولیدکنندگان شیرینی در سراسر جهان در حال حاضر وارد این حوزه شدهاند. برند دسر “تو اسپونز” (Two Spoons) اولین بستنی با پروتئین بالا و “مواد تشکیلدهنده سازگار با جیالپی-۱” خود را روانه بازار کرده است. موسسان این برند، ریچ فررا (Rich Ferreira) و گیب زیچرمان (Gabe Zichermann)، این محصولات را در پاسخ به نیازهای رژیم غذایی خود توسعه دادند. فررا از فقدان طعم و بافت در بستنیهای به ظاهر “سالم” گلایه داشت، در حالی که زیچرمان به دنبال گنجاندن گزینههای غنی از پروتئین و با شاخص گلیسمی پایین در رژیم غذایی خود برای سازگاری با مصرف جیالپی-۱ بود. فررا گفت: “ما یک سال تمام را صرف تکمیل طعم راکی رود کردیم تا مطمئن شویم هم استانداردهای طعم و هم استانداردهای غذایی را برآورده میکند. هدف ما خلق محصولی بود که بدون لطمه زدن به طعم، فواید سلامتی قابل توجهی را ارائه دهد.”
برند شیرینی “سوییت فریدوم” (Sweet Freedom) نیز اکنون محصولات خود را به عنوان “ایدهآل برای مصرفکنندگان جیالپی-۱” بازاریابی میکند. تینا میشلاوچی (Tina Michelucci) و دبورا پاینر (Deborah Pyner)، موسسان این برند، میگویند: “مصرفکنندگان جیالپی-۱ باید به مواد مغذی که میتوانند در وعدههای غذایی کوچکتر جای دهند، توجه کنند. محصولات ما همیشه با در نظر گرفتن این نکته طراحی شدهاند. ما گزینههای پرفیبر داریم که به حفظ سطح پایدار قند خون کمک میکنند. این برای مصرفکنندگان جیالپی-۱ حیاتی است، زیرا این داروها با تنظیم اشتها و بهبود کنترل قند خون کار میکنند.”
همچنین یک محصول شیرینیجات وجود دارد که آماده بازاریابی برای مخاطبان جیالپی-۱ است: آدامس. سوینینن از مینتل توضیح میدهد: “آدامس، با آنتیاسیدهای طبیعی و عصارههای گیاهی تسکیندهنده، میتواند برای استفاده پس از غذا برای کاهش اثرات سوزش سر دل – یک عارضه جانبی رایج کاهش وزن – معرفی شود. این محصول میتواند به افزایش ترشح بزاق کمک کند که اسید را خنثی کرده، مری را تسکین میدهد و اسید را به معده بازمیگرداند.”
علاوه بر این، آدامس میتواند حتی به عنوان جایگزینی برای مصرف داروهای جیالپی-۱ معرفی شود. سوینینن میگوید: “آدامس، با مواد طبیعی سرکوبکننده اشتها مانند عصاره چای سبز و گارسینیا کامبوجیا (Garcinia cambogia)، میتواند به کاهش عادات غذایی تکانشی کمک کند.”
رشد مصرف داروهای جیالپی-۱ غیرقابل انکار است. با این حال، همه تولیدکنندگان شیرینی نگران تاثیر بالقوه آن نیستند. سخنگوی شرکت نستله (Nestlé)، غول صنعت شیرینی، میگوید: “ما در حال حاضر هیچ تاثیر قابل توجهی بر دسته محصولات خود به دلیل جیالپی-۱ مشاهده نمیکنیم.” اگرچه آنها در ادامه میافزایند که نستله با “محصولات کنترلشده از نظر اندازه سهم” از مصرفکنندگان جیالپی-۱ حمایت میکند و در حال حاضر در حال بررسی طیف وسیعی از میانوعدههای پروتئینی است. نستله همچنین تاکید میکند که قوت آن در سبد محصولات متنوعش نهفته است: “ما قبلاً چندین محصول در طیف وسیعتری از محصولات خود داریم که به طور طبیعی هر برنامه مدیریت وزن را تکمیل میکنند، چه داروهای کاهش وزن در آن دخیل باشند یا نباشند، و ما همچنان در این فضا نوآوری میکنیم.”
در حالی که داروهای جیالپی-۱ به تغییر عادات مصرفکنندگان ادامه میدهند، صنعت شیرینی با چالش و فرصت هر دو روبروست. برندهایی که مایل به نوآوری هستند – چه از طریق بازتولید محصولات، پذیرش مشخصات تغذیهای جدید، یا بازنگری در اندازههای سهم – در این چشمانداز جدید موفق خواهند شد. یک چیز مشخص است: همانطور که اشتهای برای داروهای جیالپی-۱ رشد میکند، اشتها صنعت برای تغییر نیز باید بیشتر شود. تولیدکنندگان ممکن است هنوز فشار جیالپی-۱ را احساس نکنند، اما رشد پیشبینیشده آن به این معناست که دیر یا زود این فشار خواهد آمد، چه بخواهند و چه نخواهند. موفقیت از آن کسانی خواهد بود که تطبیقپذیری را انتخاب میکنند.
تحلیل اگروفودز برای فعالان صنعت غذا:
گسترش جیالپی-۱ در ایران، تهدیدی برای شیرینیجات سنتی و فرصتی برای نوآوری است. تولیدکنندگان باید بر محصولات کمکالری، پرفیبر و پروتئینی با سهمهای کوچک تمرکز کنند. سازگاری با عادات غذایی جدید، کلید موفقیت در بازار آینده است.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟