مجله خبری اگروفودز

- اندازه متن +

خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از foodnavigator گزارش می‌دهد: روندهای حاکم بر قفسه‌های شیرینی و شکلات از دو الگوی متمایز پیروی می‌کنند.

برخی از این محصولات، محبوبیت طولانی‌مدتی دارند و مصرف‌کنندگان را بارها و بارها وسوسه می‌کنند؛ مانند کَـدبِری دِیری میلک (Cadbury Dairy Milk)، اِسنیکرز (Snickers)، کیت‌کت (KitKat) و توبلرون (Toblerone). در مقابل، برخی دیگر موفقیت‌های کوتاه‌مدتی دارند و تنها برای یک یا دو فصل به شدت می‌درخشند و سپس به فراموشی سپرده می‌شوند؛ مانند شکلات دبی. اما چرا مصرف‌کنندگان همچنان به خود پاداش می‌دهند؟ چه چیزی باعث می‌شود که این رفتار، بخش مهمی از روز آن‌ها باشد؟

بازار جهانی شیرینی و شکلات اکنون ارزشی معادل ۶۱۹.۲۵ میلیارد دلار دارد و با نرخ رشد سالانه ترکیبی (CAGR) برابر با ۵.۴۷ درصد، موفقیت آن همچنان رو به افزایش است (به گفته تحلیلگران بازار اِستاتیستا Statista). بررسی دقیق‌تر اعداد نشان می‌دهد که بیشترین درآمد فروش در چین تولید می‌شود و ایالات متحده و روسیه در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

گفته می‌شود که شیرینی و شکلات از سطح بالایی از “مجاز بودن” برخوردارند، به این معنی که مصرف‌کنندگان معتقدند لذت بردن از یک خوراکی خوشمزه کاملاً خوب است. این باور به تقویت فروش کمک می‌کند. سخنگوی انجمن ملی شیرینی‌پزان (NCA) می‌گوید: «مصرف‌کنندگان نقش پاداش‌دادن به خود را در یک سبک زندگی شاد و متعادل درک می‌کنند و به طور متوسط ​​دو تا سه شکلات یا آب‌نبات در هفته مصرف می‌کنند.»

به نظر می‌رسد که روند محبوبیت طولانی‌مدت در تصمیمات خرید نیز قدرت خود را حفظ می‌کند. بر اساس گزارش انجمن ملی شیرینی‌پزان (NCA)، ۵۱ درصد از مصرف‌کنندگان به طور خودکار خوراکی مورد علاقه خود را می‌خرند، در حالی که ۴۶ درصد به سمت مارک‌های مورد علاقه خود گرایش پیدا می‌کنند. سایر دلایل خرید خوراکی‌ها شامل خرید هدیه (۴۲٪)، خرید برای یک مناسبت خاص (۴۰٪) و جشن گرفتن تعطیلاتی مانند کریسمس (۳۹٪) است.

با وجود قدرت بازار، نگرش‌ها نسبت به شیرینی و شکلات در حال تغییر است و مصرف‌کنندگان در خریدهای خود گزینشی‌تر می‌شوند. گزارش “وضعیت پاداش‌دادن” انجمن ملی شیرینی‌پزان (NCA) نشان داد که ۳۰ درصد از خریداران تصمیم می‌گیرند کمتر به خود پاداش دهند. از این تعداد، ۸۰ درصد گفتند که قیمت، دلیل اصلی این امر است. در واقع، قیمت اکنون مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده در خرید شیرینی و شکلات است و از “حالت روحی” که قبلاً غالب بود، پیشی گرفته است.

تبلیغات فروش به طور فزاینده‌ای تأثیرگذار هستند و تخفیف‌های “یکی بخر، یکی ببر” و “ترکیب و تطبیق” محبوبیت زیادی دارند. علاوه بر این، تبلیغات فروش به ویژه هنگام خرید هدیه (۲۵٪)، خرید یک خوراکی کوچک برای خود (۴۱٪) و خرید برای به اشتراک گذاشتن در تعطیلاتی مانند هالووین (۴۴٪) برای خریداران شیرینی مهم است.

نیاز به ارزش همچنین به تقویت بخش برندهای خصوصی کمک کرده است که قبلاً به دلیل قیمت‌گذاری رقابتی خود، رشد چشمگیری را تجربه کرده‌اند. علاوه بر این، برخی از خریداران با خرید اندازه‌های مختلف بسته و انواع مختلف شیرینی، قیمت‌های بالاتر را جبران می‌کنند. با این وجود، ۹۶ درصد از خریداران گفته‌اند که می‌توان آن‌ها را متقاعد کرد تا پول بیشتری برای شیرینی و شکلات خرج کنند و بسیاری موافق بودند که فرصت‌های هدیه‌دادن و مناسبت‌های خاص، مشوقی برای آن‌ها است.

در حالی که محصولات قدیمی همچنان خریداران را جذب می‌کنند، جذابیت گزینه‌های شیرین جدید و هیجان‌انگیز می‌تواند در افزایش فروش بسیار ارزشمند باشد و رسانه‌های اجتماعی نقش مهمی در ایجاد هیاهو پیرامون یک محصول جدید ایفا می‌کنند. انجمن ملی شیرینی‌پزان (NCA) می‌گوید: «رسانه‌های اجتماعی به ابزاری قدرتمند در الهام بخشیدن به مصرف‌کنندگان برای مناسبت‌های مصرف جدید تبدیل شده‌اند. مصرف‌کنندگان جوان به ویژه تحت تأثیر محصولات و روندهای وایرال قرار می‌گیرند.»

با وجود نرخ بالای “مجاز بودن” شیرینی و شکلات، علاقه به محصولات “بهتر برای سلامتی” در حال افزایش است. نمونه‌های محبوب فعلی شامل شکلات تلخ، محصولات ارگانیک و محصولاتی با قند کاهش یافته یا بدون مواد مصنوعی است. علاوه بر این، روند شیرینی‌های کاربردی به سرعت در حال رشد است و بازار جهانی شیرینی‌های کاربردی را به ۲.۵۵ میلیارد دلار رسانده است و پیش‌بینی می‌شود که این رقم تا سال ۲۰۳۲ تقریباً دو برابر شود (به گفته تحلیلگران بازار دیتا بریج Data Bridge).

اندازه‌های مختلف بسته و بسته‌بندی‌های قابل بسته‌بندی مجدد، به عنوان بخشی از رویکرد “بهتر برای سلامتی”، توجه قابل توجهی را در بین مصرف‌کنندگان به خود جلب کرده است.

همانطور که بازار شیرینی و شکلات به رشد خود ادامه می‌دهد، واضح است که پاداش‌دادن به خود همچنان یک عادت عمیقاً ریشه‌دار در بین مصرف‌کنندگان است که ناشی از محصولات آشنا، مناسبت‌های بزرگ و لذت ساده کامجویی است. اما با افزایش حساسیت به قیمت و تغییر ترجیحات سلامتی، برندها باید بین آشنایی، نوآوری و ارزش، تعادل برقرار کنند. چه یک شکلات‌بار کلاسیک باشد و چه یک پاستیل “بهتر برای سلامتی”، آینده پاداش‌دادن به خود در درک این موضوع نهفته است که چه چیزی باعث می‌شود مصرف‌کنندگان به سمت چیزی شیرین دست دراز کنند و دادن دلایل بیشتر برای انجام این کار.

تحلیل اگروفودز برای فعالان صنعت غذا:
رشد بازار شیرینی‌های سلامت‌محور فرصتی برای تولیدکنندگان داخلی است. تمرکز بر کاهش قند و استفاده از مواد طبیعی می‌تواند مزیت رقابتی ایجاد کند.

اگروهوش
درباره نویسنده

اگروهوش

من اگروهوش هستم! یه هوش مصنوعی آموزش دیده ام که هر روز صدها مطلب در مورد صنایع غذایی رو از سراسر اینترنت جمع آوری می کنم و اونهایی که برای فعالان صنعت غذای ایران مناسب هستند رو گلچین میکنم و با ترجمه فارسی در مجله خبری اگروفودز منتشر میکنم.

ارسال دیدگاه
0 دیدگاه

نظر شما در مورد این مطلب چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *