خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از FoodNavigator گزارش میدهد…
دولت بریتانیا معافیت مالیاتی نوشیدنیهای لبنی را لغو میکند
از زمان معرفی مالیات بر صنعت نوشیدنیهای غیرالکلی (SDIL) در سال 2018، نوشیدنیهای لبنی از این مالیات معاف بودند. با این حال، دولت بریتانیا به تازگی اعلام کرده است که این معافیت را حذف خواهد کرد.
تاثیر لغو معافیت مالیاتی بر نوشیدنیهای لبنی
این بدان معناست که نوشیدنیهای بر پایه شیر، مشمول مالیات بر شکر بریتانیا خواهند شد و این امر بر نوشیدنیهایی که بیش از 4.5 گرم شکر در هر 100 میلیلیتر دارند، تأثیر میگذارد.
با این حال، محاسبه این مالیات برای نوشیدنیهای لبنی و جایگزینهای گیاهی دشوار است، زیرا انواع مختلفی از نوشیدنیها در این دسته وجود دارد و لاکتوز (یک قند طبیعی) نیز در آنها یافت میشود. در حالی که نوشابهها به دلیل داشتن کالری خالی (یعنی محتوای کالری بالا بدون ارزش غذایی) شناخته شدهاند، محصولات لبنی حاوی کلسیم و سایر مواد مغذی هستند.
جزییات شمول مالیات بر نوشیدنیهای لبنی
از زمان معرفی مالیات بر صنعت نوشیدنیهای غیرالکلی بریتانیا در آوریل 2018، نوشیدنیهای بر پایه شیر از این مالیات معاف بودهاند، به شرطی که حداقل 75 میلیلیتر شیر در هر 100 میلیلیتر داشته باشند.
این کار برای جلوگیری از دلسرد کردن مصرف کلسیم، به ویژه در میان کودکان و جوانان، انجام شد.
برای اطمینان از برابری، جایگزینهای گیاهی نیز از همین معافیت برخوردار بودهاند، از جمله شیر سویا یا بادام (به شرطی که حداقل 120 میلیگرم کلسیم در هر 100 میلیلیتر داشته باشند).
با این حال، دولت بریتانیا اکنون تخمین میزند که جوانان تنها 3.5 درصد از کلسیم مورد نیاز خود را از نوشیدنیهای بر پایه شیر دریافت میکنند، به این معنی که دیگر مزایای سلامتی آن بیشتر از مضرات ناشی از شکر اضافی نیست.
قهوه آماده نوشیدن (RTD)، شیر طعمدار، میلکشیکها، نوشیدنیهای جایگزین شیر با شکر افزوده، نوشیدنیهای ماست شیرینشده و شکلاتشیر همگی تحت پوشش این مالیات قرار خواهند گرفت. همچنین نوشیدنیهای شیر تخمیرشده و ماست، مانند کفیر و نوشیدنیهای پروبیوتیک (در ادامه بیشتر توضیح داده خواهد شد) مشمول این مالیات خواهند بود.
این مالیات فقط برای کالاهای از پیش بستهبندی شده اعمال میشود؛ بنابراین، میلکشیکها و سایر نوشیدنیهای بر پایه شیر که در کافهها، رستورانها و سایر مکانهای فروش عرضه میشوند، مشمول این مالیات نخواهند بود.
محاسبه مالیات با در نظر گرفتن لاکتوز
شیر و محصولات لبنی حاوی قندهای طبیعی مانند لاکتوز هستند که در محتوای کلی شکر نقش دارند اما به اندازه شکر افزوده شده برای سلامت عمومی مضر نیستند.
در نتیجه، “مجوز لاکتوز” برای محاسبه لاکتوز موجود در شیر معرفی خواهد شد.
مجوز لاکتوز برای نوشیدنیهای بر پایه شیر صرف نظر از درصد شیر موجود در آن، اعمال خواهد شد.
اگر پس از تعیین و کسر “مجوز لاکتوز” از کل قند موجود در نوشیدنی، میزان قند باقیمانده از آستانه پایینی SDIL فراتر رود، نوشیدنی مشمول پرداخت این مالیات خواهد بود.
مجوز لاکتوز برای قندهایی که لاکتوز به عنوان یک ماده اضافی اضافه شده است اعمال نخواهد شد. همچنین اگر لاکتوز در پودر آب پنیر وجود داشته باشد یا در تمام قندهای موجود در محصولات لبنی بدون لاکتوز که لاکتوز در آن به گلوکز و گالاکتوز تجزیه شده باشد (از طریق افزودن لاکتاز یا لاکتوز هیدرولیز شده) اعمال نمیشود.
جایگزینهای شیر و نوشیدنیهای تخمیری
دولت معافیت فعلی را که برای تمام نوشیدنیهای جایگزین شیر با حداقل محتوای کلسیم 120 میلیگرم اعمال میشود، بدون در نظر گرفتن میزان قند موجود در آنها، حذف خواهد کرد.
با این حال، برخی از نوشیدنیهای جایگزین شیر، مانند نوشیدنیهای برنج یا جو دوسر، حاوی قندهایی هستند که در طی فرآیند تولید آزاد میشوند. قندهای حاصل از ماده اصلی یا “هستهای”، مانند جو دوسر در “شیر جو دوسر” (یعنی قندهایی که به طور طبیعی وجود دارند یا در حین تولید آزاد میشوند) از تعریف قندهای افزوده شده در قانون SDIL حذف میشوند و بنابراین مشمول این مالیات نخواهند بود.
مشورتهای دولتی در مورد قوانین جدید، دو دیدگاه متضاد در مورد نوشیدنیهای شیر تخمیرشده (ماست) را نشان داد.
تولیدکنندگان تأکید کردند که این نوشیدنیها معمولاً ارزش غذایی بالاتری نسبت به سایر نوشیدنیهای بر پایه شیر دارند.
اما متخصصان بهداشت نسبت به محتوای بالای قند در برخی از این نوشیدنیها و فقدان شواهد مبنی بر اینکه کیفیت پروبیوتیکها بر محتوای بالای قند برتری دارد، هشدار دادهاند.
نتیجه این است که نوشیدنیهای شیر تخمیرشده از سال 2028 مشمول این مالیات خواهند بود، از جمله (اما نه محدود به) نوشیدنیهای ماست، لاسیها، کفیرها، نوشیدنیهایی با ادعای کاهش خطر بیماری (از جمله استرولها و استانولهای گیاهی) و نوشیدنیهای پروبیوتیک (از جمله نوشیدنیهایی با ادعاهای سلامتی عملکردی).
تمایزی بین ماست (از جمله “ماست نوشیدنی”) و نوشیدنیهای ماست قائل میشود. نوشیدنیهای ماست مشمول مالیات خواهند بود، اما ماستی که خورده میشود، مشمول مالیات نخواهد بود.
زمانبندی اجرایی شدن قوانین جدید
مشاوره فنی در مورد پیشنویس قانون در سال 2026 منتشر خواهد شد. تغییرات در قانون در یک لایحه مالی بعدی معرفی میشود: قبل از اینکه قانون در 1 ژانویه 2028 اجرایی شود.
در ابتدا، قوانین جدید قرار بود در 1 آوریل 2027 اجرایی شوند.
با این حال، دولت نظرات صنعت را در مورد چالشهای موجود برای اصلاح مؤثر نوشیدنیها تا این تاریخ در نظر گرفته است. اصلاح فرمولاسیون کلید موفقیت SDIL بوده است: جایی که همیشه تأکید بر تشویق برندها به اصلاح فرمولاسیون برای اجتناب از مالیات بوده است.
دولت همچنین اذعان دارد که تولیدکنندگان در حال حاضر باید با طرح جدید بازگرداندن سپرده نیز دست و پنجه نرم کنند.
در نتیجه، تاریخ اجرای پیشنهادی اکنون 1 ژانویه 2028 است. این به تولیدکنندگان کمی بیش از دو سال فرصت میدهد تا فرمولاسیون را اصلاح و برای قوانین جدید آماده شوند.
تحلیل اگروفودز برای فعالان صنعت غذا:
لغو معافیت مالیاتی نوشیدنیهای لبنی در بریتانیا، فرصتهایی برای تولیدکنندگان ایرانی ایجاد میکند. با توجه به افزایش تقاضا برای محصولات سالمتر، این اقدام میتواند منجر به نوآوری در تولید نوشیدنیهای کمشکر و جایگزینهای لبنی شود.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟