خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از فود دایو گزارش میدهد:
شرکت هرشی (Hershey)، غول صنعت غذا، خرید برند تنقلات ارگانیک لسرایول (LesserEvil) را تکمیل کرد. این گامی مهم برای هرشی در راستای افزایش حضور در بازار پررونق تنقلات شور و تحقق هدفش برای “رهبری آینده صنعت اسنک” است. هرشی که پیشتر در ماه آوریل از قصد خود برای خرید لسرایول به منظور توسعه سبد محصولات تنقلات شور خود خبر داده بود، با این اقدام، مجموعهای از برندهای محبوب را که از سال ۲۰۱۷ به دست آورده، از جمله پاپکورن اسکینپاپ (SkinnyPop)، پافهای پنیر پایرتس بوتی (Pirate’s Booty) و پرتزلهای داتس هوماستایل (Dot’s Homestyle Pretzels)، گسترش میدهد.
استراتژی کلیدی در بازار تنقلات شور
ورونیکا ویلاسنور (Veronica Villasenor)، رئیس بخش تنقلات شور هرشی، در مصاحبهای با فود دایو اظهار داشت: “این یک اکتساب بسیار استراتژیک است که ما با اشتیاق منتظرش بودیم، زیرا واقعاً مکمل سبد برندهای ماست. ورود لسرایول به مجموعه ما به ما کمک میکند تا به گسترش در میان مصرفکنندگان جدید و مناسبتهای مصرفی جدید ادامه دهیم و گزینههای بیشتری را به مصرفکنندگان ارائه دهیم.” هرشی قیمت پرداخت شده برای لسرایول را فاش نکرد، اما وال استریت ژورنال (The Wall Street Journal) پیشتر در سال جاری گزارش داده بود که این رقم حدود ۷۵۰ میلیون دلار بوده است.
جذابیت لسرایول: سلامت و طعم
هرشی به دلیل استفاده لسرایول از مواد اولیه سالمتر مانند روغن نارگیل و روغن آووکادو، به این برند علاقهمند شده بود. محصولات پاپکورن، پاف و رینگهای لسرایول به عنوان تنقلاتی سالمتر و در عین حال خوشمزه و سرگرمکننده برای کودکان دیده میشوند – که راه را برای هرشی در نفوذ بیشتر به جمعیت جوانتر و والدین آنها هموار میکند. این شرکت ۱۴ ساله کاملاً با استراتژی هرشی در خرید برندهایی با طعمهای جذاب و جسورانه همخوانی دارد. محصولات لسرایول شامل پافهای پالئو با نمک صورتی هیمالیا (Himalayan Pink Salt Paleo Puffs)، پاپکورن اوه مای گی! (Oh My Ghee! Popcorn)، پاپکورن شوگر کوکی (Sugar Cookie Popcorn) و رینگهای ذرت با طعم پیاز مونینز (Moonions) هستند.
همافزایی و برنامههای آینده
هرشی اعلام کرده که لسرایول از تواناییهای این تولیدکننده شیرینیجات در نوآوری و مقیاسگذاری بهرهمند خواهد شد. نفوذ خانگی لسرایول در حال حاضر به ۸ درصد رسیده که نسبت به ابتدای سال جاری که ۵ درصد بوده، رشد قابل توجهی داشته است. ایجاد و توسعه برند، برای هرشی چیز جدیدی نیست. برای مثال، داتس (Dot’s) اکنون با ۱۵ درصد سهم بازار، پرفروشترین برند پرتزل است که تقریباً دو برابر سهم آن در زمان خرید توسط هرشی در سال ۲۰۲۱ است.
ادغام و گسترش
خانم ویلاسنور توضیح داد که هرشی دستهبندیهای جدیدی برای تنقلات شناسایی کرده است که لسرایول میتواند به آنها گسترش یابد، اما این شرکت ابتدا قصد دارد برند را ادغام کرده و آینده آن را با تیم اجرایی تولیدکننده غذای ارگانیک مورد بحث قرار دهد. انتظار میرود خانم ویلاسنور و دیگر مدیران اجرایی هرشی در اولین فرصت با چارلز کوریستین (Charles Coristine)، مدیرعامل لسرایول، و اعضای تیمش ملاقات کنند. ویلاسنور گفت: “ما به کمی زمان بیشتری نیاز داریم، مشابه کاری که هنگام خرید داتس انجام دادیم، که ابتدا به حرف کارشناسان گوش دادیم و از آنها یاد گرفتیم، پیش از آنکه دیدگاه قطعی داشته باشیم. هدف، بدیهی است، همکاری با آنهاست، نه اینکه وارد شویم و برنامههای آنها را تغییر دهیم.”
رشد پرشتاب در بخش تنقلات شور
تنقلات شور همچنان یک کسبوکار کوچک اما سریعالرشد برای هرشی محسوب میشود. این دسته در سال ۲۰۲۴ حدود ۱۰ درصد از ۱۱.۲ میلیارد دلار درآمد هرشی را به خود اختصاص داده بود. هرشی قصد دارد این میزان را در دهه آینده به ۲۰ درصد افزایش دهد. در آخرین فصل مالی هرشی که در ۲۸ سپتامبر به پایان رسید، سبد تنقلات شور این شرکت ۳۲۱ میلیون دلار فروش داشت که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد افزایش نشان میدهد. در همین حال، بخش شیرینیجات سنتی آن که شامل هرشی کیسز (Hershey’s Kisses)، آلموند جوی (Almond Joy) و جولی رنچر (Jolly Rancher) میشود، با افزایش قیمتها، فروش قابل توجهی را تجربه کرد و با ۵.۶ درصد افزایش به ۲.۶ میلیارد دلار رسید.
تحلیل اگروفودز برای فعالان صنعت غذا:
روند جهانی تنقلات سالمتر و ارگانیک، فرصتی است برای تولیدکنندگان داخلی تا با مواد اولیه بومی و نوآوری، برندهای سلامتمحور ایرانی بسازند. تحریمها واردات را محدود کرده، اما با بومیسازی مدلها و تاکید بر کیفیت، میتوان بازار جدیدی در ایران ایجاد کرد.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟