خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از CFO Dive و Food Dive گزارش میدهد: شرکت نوشیدنی لیکویید دث (Liquid Death)، تولیدکننده مطرح آب و نوشیدنیهای گازدار، “اشو کترپال” (Ashu Khetarpaul) را به عنوان مدیر ارشد مالی جدید خود معرفی کرده است. این انتصاب در حالی صورت میگیرد که “کریم صادقخان” (Karim Sadik-Khan)، مدیر مالی پیشین، در ماه آوریل به شرکت نوشیدنیهای سلامت “اسپیندریفت” (Spindrift) پیوست. لیکویید دث با بهرهگیری از تجربه گسترده کترپال در شرکتهای بزرگی چون پپسیکو (PepsiCo) و سابرا (Sabra)، در حال آمادهسازی برای ورود به بازار نوشیدنیهای انرژیزا در سال ۲۰۲۶ است، در حالی که همزمان با یک شکایت حقوقی از سوی شرکت “دث ویش کافی” (Death Wish Coffee) بر سر نقض علامت تجاری در زمینه محصولات قهوه مواجه شده است.
مدیر ارشد مالی جدید در راس امور مالی لیکویید دث
اشو کترپال، مدیر ارشد مالی جدید لیکویید دث، جانشین کریم صادقخان شده است که در آوریل گذشته این سمت را ترک کرد تا به عنوان مدیر ارشد مالی در شرکت رقیب نوشیدنیهای سلامت اسپیندریفت مشغول به کار شود. این خبر طبق پستی در لینکدین (LinkedIn) اعلام شده است.
پیشینه حرفهای کترپال: از پپسیکو تا سابرا
پیش از پیوستن به لیکویید دث، کترپال به عنوان مدیر مالی شرکت تولیدکننده کامبوچا “هلث-اِید” (Health-Ade) فعالیت میکرد. سوابق او همچنین شامل چندین سمت اجرایی در طول چهار سال فعالیت در شرکت تولیدکننده حمص “سابرا دیپینگ کمپانی” (Sabra Dipping Company) است، از جمله ریاست بخش جهانی برنامهریزی و تحلیل مالی (FP&A) و امور مالی فروش. تجربه قبلی او همچنین شامل سمت مدیر ارشد FP&A در “والگرینز بوتس الیانس” (Walgreens Boots Alliance)، مدیر ارشد مالی آمریکای شمالی در “لاواتزا کافی کورپوریشن” (Lavazza Coffee Corporation) و چندین نقش طی هشت سال فعالیت در پپسیکو، از جمله مدیریت امور مالی فروش، میشود.
استراتژی توسعه بازار: ورود به حوزه نوشیدنیهای انرژیزا
این شرکت نوشیدنی قصد دارد با بهرهگیری از تجربه کترپال، در سال ۲۰۲۶ وارد بازار نوشیدنیهای انرژیزا شود. این چهارمین رده نوشیدنی این شرکت پس از محصولات آب، نوشابههای گازدار و چایهای سرد آن خواهد بود. همانطور که مجله Food Dive، خواهرخوانده CFO Dive، در جولای گزارش داد، این نوشیدنیهای انرژیزا با نام تجاری “لیکویید دث اسپارکلینگ انرژی” (Liquid Death Sparkling Energy) در سال ۲۰۲۶ عرضه خواهند شد و حاوی حدود ۱۰۰ میلیگرم کافئین خواهند بود. این میزان کافئین کمتر از سایر برندها است و این نوشیدنیها را به عنوان محصولاتی “بهتر برای سلامتی” معرفی میکند، در حالی که همچنان به عنوان یک محرک عمل میکنند.
رویکرد بازاریابی “سرگرمیمحور” و رشد بیسابقه
با ورود به بازار نوشیدنیهای انرژیزا، لیکویید دث به دنبال تداوم روند رشد خود است. مایک سساریو (Mike Cessario)، مدیرعامل و بنیانگذار این شرکت، این موفقیت را ناشی از “استراتژی بازاریابی سرگرمیمحور و اجرای خردهفروشی در سطح جهانی” دانست. این شرکت نوشیدنی که سال گذشته پس از یک دور جذب سرمایه ۶۷ میلیون دلاری، ۱.۴ میلیارد دلار ارزشگذاری شده بود، رویکرد بازاریابی بیقید و شرط و متکی بر رسانههای اجتماعی را برای جذب مصرفکنندگان اتخاذ کرده است. از جمله کمپینهای بازاریابی این شرکت میتوان به اهدای یک جت جنگنده بازنشسته، همکاری با “فروتی پِبِلز” (Fruity Pebbles) برای عرضه یک طعم جدید آب گازدار، اعلام یک توافقنامه توزیع جدید با توزیعکننده “بیگ گایزر” (Big Geyser) در نیویورک، و سرمایهگذاری برای یک جایگاه تبلیغاتی پرهزینه در “سوپربول” (Super Bowl) اشاره کرد.
روند صعودی فروش خردهفروشی
تلاشهای بازاریابی این شرکت به آن کمک کرد تا در سال ۲۰۲۴ فروش خردهفروشی ۳۳۳ میلیون دلاری را گزارش کند، در مقایسه با ۲۶۳ میلیون دلار در سال قبل، که طبق گزارش CNBC در ماه فوریه منتشر شد.
چالش حقوقی: شکایت “دث ویش کافی” علیه لیکویید دث
با این حال، در حالی که این شرکت به کشف مسیرها و دستههای جدید نوشیدنی ادامه میدهد، با برندهای رقیب نیز مواجه شده است. هفته گذشته، شرکت قهوه “دث ویش کافی” (Death Wish Coffee) شکایتی را در یک دادگاه کالیفرنیا علیه لیکویید دث تنظیم کرد که در آن ادعا میکند این پرونده، یک “نقض آشکار و عمدی علامت تجاری” است.
اتهامات نقض علامت تجاری و سردرگمی مصرفکننده
این دادخواست با هدف جلوگیری از عرضه طیف وسیعی از محصولات قهوه توسط لیکویید دث است که دث ویش کافی ادعا میکند “مصرفکنندگان را سردرگم خواهد کرد، علائم تجاری دث ویش را نقض کرده و به برند باارزش دث ویش آسیب جبرانناپذیری وارد خواهد آورد.” در این شکایت که در دادگاه منطقه مرکزی کالیفرنیا ثبت شده، آمده است: “محصولات قهوه ناقض، عنصر غالب علائم تجاری ثبتشده دث ویش، یعنی “DEATH” را تکرار خواهند کرد. آنها به احتمال زیاد در همان فروشگاههای خردهفروشی و در کنار محصولات دث ویش، که هم قهوه آماده نوشیدن کنسروشده و هم سایر دانهها و محصولات قهوه را میفروشد، ظاهر خواهند شد.” دث ویش کافی “بر اساس اطلاعات و باور” خود، ادعا میکند که لیکویید دث قصد دارد چنین محصولاتی را “حدود” ژانویه ۲۰۲۶ عرضه کند. در این شکایت آمده است که پیش از این دادخواست، برند قهوه از لیکویید دث خواسته بود که “به طور داوطلبانه” از عرضه این محصولات خودداری کند و لیکویید دث این کار را نپذیرفته است.
پاسخ لیکویید دث: “هیچ برنامهای فعلا برای قهوه نداریم”
لیکویید دث در بیانیهای به CFO Dive گفت: “دث ویش به وضوح بسیار نگران است که لیکویید دث روزی یک قهوه آماده نوشیدن عرضه کند. ما در حال حاضر هیچ برنامهای برای عرضه قهوه آماده نوشیدن نداریم. با این حال، به عنوان یک برند چندردهای، ما همیشه به نوآوریهای آینده فکر میکنیم.” این شرکت در ادامه بیانیه خود افزود: “ما از عرضه نوشیدنی انرژیزای “بهتر برای سلامتی” خود در ژانویه ۲۰۲۶ با سطح کافئین ملایم (۱۰۰ میلیگرم) مشابه یک فنجان قهوه هیجانزدهایم. فارغ از این، ما معتقد نیستیم که هیچ برندی بتواند مالکیت کلمه “Death” را در اختیار داشته باشد. چندین برند با نام “Death” در بازار وجود دارند، از جمله در صنعت قهوه.”
تحلیل اگروفودز برای فعالان صنعت غذا:
این خبر فرصتی برای کارآفرینان ایرانی است تا با الهام از “بهتر برای سلامتی” و بازاریابی خلاقانه، در بازار نوشیدنیهای انرژیزا و آبمیوههای نوآورانه فعالیت کنند. ثبت دقیق علائم تجاری برای جلوگیری از اختلافات حقوقی حیاتی است.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟