خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از منابع خبری گزارش میدهد، شرکت بستنی مگنوم (Magnum Ice Cream Company) که ماه آینده از مجموعه یونیلور (Unilever) جدا خواهد شد، در تاریخ ۱۰ نوامبر (۲۰ آبان) به بزرگترین شرکت مستقل و تخصصی بستنی در جهان تبدیل میشود. این جدایی استراتژیک، مگنوم را در موقعیتی ایدهآل برای رقابت در صنعتی به شدت رقابتی قرار میدهد؛ صنعتی که در آن بازیگران جدید و روندهای مصرفی متنوعی شکل گرفته است. سال گذشته، مگنوم ۹.۳ میلیارد دلار درآمد کسب کرد و بخش عمدهای از فروش آن در بازار ایالات متحده، که بزرگترین بازار آن محسوب میشود، محقق شد.
عرصه رقابت داغ در بازار بستنیهای یخزده
فضای محصولات بستنی یخزده که زمانی در انحصار معدودی از تولیدکنندگان بزرگ و باسابقه بود، اکنون شاهد ورود سیل عظیمی از بازیگران جدید است. تولیدکنندگان عمده بستنی در حال حاضر نه تنها با رقبای سنتی خود، بلکه با شرکتهای تولیدکننده کوکی، شیرینیجات و سایر محصولات که برندهای خود را وارد دسته محصولات یخزده کردهاند، به رقابت میپردازند. همزمان، بستنی که برای مدت طولانی به عنوان یک خوراکی لوکس و تفننی شناخته میشد، دامنه محصولات خود را گسترش داده و شامل دهها گزینه “بهتر برای شما” (better-for-you) با ویژگیهایی چون بدون شکر، پروتئین بالا، پروبیوتیکها و سایر خواص سلامتبخش شده است. بر اساس گزارش موسسه تحقیقاتی مینتل (Mintel)، ارزش این بخش از بازار تنها در ایالات متحده امروز به بیش از ۱۹ میلیارد دلار میرسد.
رقابتیترین دوران صنعت بستنی
لیزا وورتسمن (Lisa Vortsman)، مدیر ارشد بازاریابی و نوآوری شرکت بستنی مگنوم در ایالات متحده، در مصاحبهای اظهار داشت: “گزینههای موجود در حال حاضر کاملاً برجسته هستند. این رقابتیترین حالتی است که من در پنج سال گذشته در این بخش از بازار دیدهام.”
وورتسمن خاطرنشان کرد که سبد محصولات مگنوم این امکان را به شرکت میدهد تا با ارائه گزینههای متنوع به طیف وسیعی از مصرفکنندگان، برجسته شود. این شرکت محصولات پاپسیکلز (Popsicles) را برای کودکان، و همچنین بستنیهای برِیِرز کَرباسمارت (Breyers CarbSmart) و ماست یخزده یاسو (Yasso) را برای کسانی که به دنبال تغذیه سالمتر هستند، به فروش میرساند. این شرکت همچنین مالک برندهای مطرح بن اند جِریز (Ben & Jerry’s)، کلوندایک (Klondike)، تالنتی (Talenti) و برند اصلی مگنوم است که عمدتاً مصرفکنندگانی را هدف قرار میدهند که به دنبال تجربهای لوکس و لذتبخش با محصولی باکیفیت هستند.
تمرکز راهبردی پس از جدایی از یونیلور
تبدیل مگنوم به یک شرکت مستقل، به مدیران این امکان را میدهد تا با تمرکزی واحد بر روی بستنی، نوآوری، توزیع و تقویت بیشتر زنجیره تامین خود را در اولویت قرار دهند. دیگر نیازی نیست که این شرکت خود را با اولویتهای تجاری گستردهتر سایر برندهای یونیلور، مانند سس مایونز هلمنز (Hellmann’s)، دئودورانت اکس (Axe) یا صابون داو (Dove)، که هر یک نیازمندیهای متفاوتی در زمینه بازاریابی، مواد تشکیلدهنده، زنجیره تامین و نوآوری دارند، هماهنگ کند.
وورتسمن در این باره گفت: “این یک مرز جدید است. این تمرکز به ما اجازه میدهد تا بسیاری از فرصتهای بالقوه این برندها را شکوفا کنیم. ما توانایی، دانش و تخصص لازم را داریم تا لذتبخشی را به سطحی متفاوت برسانیم. ما خودمان را برای رقابتیتر شدن در این فضا تحت فشار قرار خواهیم داد.”
افزایش سهم محصولات لوکس و نوآوری در مصرف
یونیلور، که تقریباً شش سال پیش گزینههای بستنی گرانقیمتتر را برای متمایز شدن از انبوه برندهای کالاییشده جریان اصلی در اولویت قرار داده بود، توانست دامنه دسترسی محصولات لوکس خود را به حدود ۶۰ درصد افزایش دهد که نسبت به سال ۲۰۱۹ رشدی ۸.۳ درصدی را نشان میدهد.
مگنوم قصد دارد تمرکز خود را بر روی برندهای لوکس ادامه دهد، اما همچنین با موقعیتسازی محصولات خود برای مصرف در سایر وعدههای غذایی در طول روز، به دنبال افزایش فروش است. این “وعدههای غذایی دیگر” شامل مصرف پس از تمرین یا در بعدازظهر میشود، جایی که یک بار یاسو سالمتر میتواند جایگزین چیپس یا شکلات شود. در عصر، کیک، کوکی یا سایر دسرها میتوانند با تالنتی اسنیکردودل کوکی (Talenti Snickerdoodle Cookie) یا تیرامیسو ایتالیایی (Italian Tiramisu) جایگزین شوند. مگنوم ممکن است در نهایت تصمیم بگیرد که برای وعده صبحانه یا سایر زمانهای روز نیز برنامههای بزرگتری را اجرا کند.
وورتسمن اظهار داشت: “این چیزی است که ما همیشه به آن نگاه میکنیم. چگونه میتوانیم به طور معتبر در وعده صبحانه حضور یابیم؟ ما تخصص لازم را برای ادامه تکامل در این فضا داریم.”
تحلیل اگروفودز برای فعالان صنعت غذا:
این جدایی و تمرکز بر نوآوری و محصولات سلامتمحور، الگویی برای تولیدکنندگان داخلی است. فرصتهایی در بستنیهای “بهتر برای شما” و تعریف موقعیتهای جدید مصرف (غیردسر) وجود دارد تا سهم بازار را افزایش دهند و از روندهای جهانی عقب نمانند.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟