خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از فودناویگیتور گزارش میدهد که در نبرد برتری نوشیدنیها، با وجود اینکه چای همچنان پیشتاز است، قهوه با سرعت چشمگیری در حال پیشرفت است و محبوبیت فزایندهای کسب کرده است. طبق گفته سخنگوی شرکت آمار و دادههای بازار «استاتیستا» (Statista) که ارزش بازار جهانی قهوه را ۴۸۵.۵۹ میلیارد دلار (۴۱۳.۳۹ میلیارد یورو) برآورد کرده است، مشتریان در سراسر جهان در سالهای اخیر تمایل فزایندهای به مصرف قهوه نشان دادهاند. این رشد را میتوان به عوامل متعددی از جمله افزایش محبوبیت کافهها، ظهور قهوههای تخصصی و ارتباط قهوه با فواید سلامتی نظیر کاهش خطر ابتلا به برخی سرطانها و بیماریهای قلبی عروقی نسبت داد. علاوه بر این، رشد در بخش قهوههای کارکردی (functional coffee) نیز به افزایش فروش کمک میکند، زیرا مصرفکنندگان به دنبال نوشیدنیهایی هستند که فراتر از طعم عالی و رضایت صرف، مزایای دیگری نیز ارائه دهند.
اکنون، نتایج یک مطالعه مشترک توسط دانشمندان دانشگاه «وارویک» (Warwick) و دانشگاه «بیلفلد» (Bielefeld) نشان میدهد افرادی که به طور منظم کافئین مصرف میکنند، بهبود قابل توجهی در خلق و خوی خود احساس میکنند و این اثر به ویژه در ساعات صبح قویتر است. این مطالعه که در نشریه «ساینتیفیک ریپورتز» (Scientific Reports) منتشر شده، فاش کرد که شرکتکنندگان در صبحهایی که قهوه مصرف کرده بودند، در مقایسه با صبحهایی که قهوه ننوشیده بودند، احساس شادابی و انرژی بیشتری داشتند. محققان همچنین ارتباطی بین مصرف کافئین و کاهش احساسات منفی مانند غم و تحریکپذیری یافتند، اگرچه این اثرات ضعیفتر و بر خلاف افزایش احساسات مثبت، به زمان روز وابسته نبودند.
برای انجام این مطالعه، تیم تحقیقاتی ۲۳۶ جوان بزرگسال را در آلمان طی یک دوره حداکثر چهار هفتهای مورد مشاهده قرار داد. شرکتکنندگان هفت بار در روز نظرسنجیهای کوتاهی را در تلفنهای هوشمند خود تکمیل میکردند و خلق و خوی خود و همچنین اینکه آیا در ۹۰ دقیقه گذشته نوشیدنی کافئیندار مصرف کردهاند یا خیر، را ثبت میکردند. این روش به تیم تحقیقاتی اجازه داد تا تأثیر کافئین را در زندگی روزمره، به جای آزمایشهای کنترلشده آزمایشگاهی، ثبت کند.
این تیم همچنین بررسی کرد که آیا قهوه تأثیرات متفاوتی بر افراد مختلف دارد یا خیر. «جاستین هاچنبرگر» (Justin Hachenberger) از دانشگاه بیلفلد میگوید: “ما تا حدودی از اینکه هیچ تفاوتی بین افراد با سطوح متفاوت مصرف کافئین، یا درجات مختلف علائم افسردگی، اضطراب یا مشکلات خواب پیدا نکردیم، شگفتزده شدیم. ارتباط بین مصرف کافئین و احساسات مثبت یا منفی در همه گروهها نسبتاً ثابت بود.”
محققان اثرات تقویتکننده خلق و خوی کافئین را به توانایی آن در مسدود کردن گیرندههای آدنوزین نسبت میدهند که هوشیاری را افزایش داده و باعث میشود افراد احساس انرژی بیشتری کنند. پروفسور «آنو رئالو» (Anu Realo) از دانشگاه وارویک میگوید: “کافئین با مسدود کردن گیرندههای آدنوزین عمل میکند که میتواند فعالیت دوپامین را در مناطق کلیدی مغز افزایش دهد؛ اثری که مطالعات آن را با بهبود خلق و خو و افزایش هوشیاری مرتبط دانستهاند.” با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا این اثرات با کاهش علائم ترک پس از یک شب خواب مرتبط است یا خیر. پروفسور رئالو میافزاید: “حتی افرادی که مصرف کافئین متوسطی دارند، میتوانند علائم ترک خفیفی را تجربه کنند که با اولین فنجان قهوه از بین میروند.”
با افزایش مداوم علاقه مصرفکنندگان به قهوه – که با مزایای سلامتی و جذابیت عاطفی آن تقویت میشود – تولیدکنندگان فرصت روشنی برای نوآوری دارند. از ترکیبهای بهبوددهنده خلق و خو گرفته تا فرمولاسیونهای بهینهشده برای صبح، برندها میتوانند از تقاضای فزاینده برای محصولاتی که چیزی فراتر از طعم ارائه میدهند، بهرهبرداری کنند. با تحقیقات علمی که اکنون نقش قهوه را در افزایش انرژی و مثبتاندیشی، به ویژه در ساعات اولیه روز، تقویت میکند، تولیدکنندگان میتوانند محصولات خود را در تقاطع سلامتی، راحتی و تجربه مشتری قرار دهند. نگرش مصرفکنندگان نسبت به قهوه در حال تکامل است و صنعت قهوه فرصت هیجانانگیزی برای تکامل همگام با آنها دارد.
تحلیل اگروفودز برای فعالان صنعت غذا:
تأیید علمی اثرات تقویتکننده خلق و خوی قهوه، فرصت بینظیری برای بازار ایران ایجاد میکند. تولیدکنندگان و کافهها میتوانند با تمرکز بر ترکیبهای صبحگاهی و قهوههای کارکردی با رویکرد سلامتی، سهم بزرگی از این بازار رو به رشد را به دست آورند.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟