خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز) گزارش میدهد که بر اساس آمارهای منتشر شده گمرک، در هفت ماهه ابتدایی سال جاری بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن انواع شکلات ایرانی به ارزش بالغ بر ۲۴.۷ میلیون دلار به بازارهای جهانی صادر شده است. این آمار نشاندهنده پتانسیل قابل توجه صنعت شکلات ایران در بازارهای بینالمللی است که عراق به عنوان بزرگترین خریدار، نقش محوری در این موفقیت ایفا میکند.
مقاصد صادراتی شکلات ایران
فهرست کامل کشورهای واردکننده
صادرات شکلات ایران به طیف وسیعی از کشورها شامل اتریش، اردن، ارمنستان، ازبکستان، استرالیا، افغانستان، امارات متحده عربی، انگلستان، بحرین، بلاروس، پاکستان، تاجیکستان، تانزانیا، ترکمنستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، چین، زیمباوه، ساحل عاج، سوریه، سومالی، عراق، عمان، فدراسیون روسیه، قرقیزستان، قزاقستان، قطر، کانادا، کویت، گرجستان، لبنان، لهستان، مالدیو، مالزی، مغولستان، موریس، نیجر، نیجریه، هلند، هند و یمن صورت گرفته است. این گستردگی جغرافیایی نشاندهنده ظرفیت توزیع و نفوذ محصولات ایرانی در قارههای مختلف است.
پیشتازان واردات شکلات ایران
صدرنشینی عراق در بازار شکلات ایرانی
کشور عراق با خرید ۶۶۳۴ تن شکلات به ارزش ۱۲ میلیون دلار، در صدر فهرست مشتریان شکلات ایرانی قرار گرفته است. این حجم عظیم از واردات، عراق را به اصلیترین بازار هدف برای تولیدکنندگان شکلات در ایران تبدیل کرده است.
جایگاه دوم و سوم برای افغانستان و پاکستان
پس از عراق، افغانستان با واردات ۱۸۴۳ تن شکلات ایرانی به ارزش ۳ میلیون و ۸۷۱ هزار دلار در جایگاه دوم قرار دارد. پاکستان نیز با خرید ۱۲۷۲ تن شکلات به ارزش ۲ میلیون و ۵۴۶ هزار دلار، سومین مشتری بزرگ این محصول ایرانی محسوب میشود. این سه کشور همسایه، سهم عمدهای از صادرات شکلات ایران را به خود اختصاص دادهاند.
سایر بازارهای مهم و ارقام صادراتی
از دیگر کشورهای خریدار شکلات ایرانی میتوان به فدراسیون روسیه با خرید ۷۲۴ تن به ارزش ۲ میلیون دلار، جمهوری آذربایجان با خرید ۶۸۴ تن به ارزش یک میلیون و ۴۹۵ هزار دلار، امارات متحده عربی با خرید ۲۰۶ تن به ارزش ۴۹۰ هزار دلار، ترکمنستان با خرید ۱۷۸ تن به ارزش ۳۶۷ هزار دلار و عمان با خرید ۱۷۰ تن به ارزش ۳۶۷ هزار دلار اشاره کرد. همچنین، تاجیکستان با ۱۴۳ تن (۲۲۸ هزار دلار)، اردن با ۱۰۷ تن (۲۳۳ هزار دلار) و ارمنستان با ۴۵ تن (۱۱۸ هزار دلار) از دیگر مقاصد مهم این کالا بودهاند.
تحلیل اگروفودز برای فعالان صنعت غذا:
صادرات گسترده شکلات ایران، پتانسیل قوی این صنعت را نمایان میسازد. فعالان داخلی باید با تمرکز بر تنوع محصول، بهبود بستهبندی و توسعه بازارهای جدید (بهویژه در آفریقا و آسیای میانه)، سهم خود را افزایش دهند. سرمایهگذاری بر برندینگ و کیفیت رقابتی، فرصتهای صادراتی را تقویت خواهد کرد.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟