خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از FoodNavigator گزارش میدهد:
مصرفکنندگان داروهای GLP-1 (مانند وِگووی یا مونجارو) باعث شدهاند تا تولیدکنندگان مواد غذایی و نوشیدنیها، توجه ویژهای به نوآوریهای مرتبط با این داروها داشته باشند. اگر هنوز محصولی مناسب برای این دسته از مصرفکنندگان به بازار عرضه نکردهاند، به احتمال زیاد در حال برنامهریزی برای این کار هستند، یا حداقل ایدههایی را در دست بررسی دارند.
چهار رویکرد نوآورانه برای پاسخگویی به نیازهای مصرفکنندگان GLP-1
برای الهام گرفتن، در اینجا به چهار رویکرد جدید که تولیدکنندگان میتوانند برای پاسخگویی به نیازهای مصرفکنندگان GLP-1 اتخاذ کنند، اشاره میکنیم. البته تصمیم نهایی بر عهدهی مدیران تحقیق و توسعه است که آیا این ایدهها ارزش سرمایهگذاری دارند یا خیر.
داروهای GLP-1 ممکن است مانند یک راهحل جادویی به نظر برسند، اما سرکوب اشتها توسط این داروها، چالشهای جدی را برای مصرفکنندگان ایجاد میکند. یکی از بزرگترین تهدیدها در این میان، سوءتغذیه است.
نوآوری در حوزه تغذیه با رهش آهسته
شرکت Eden Brewery در استرالیا در تلاش است تا با استفاده از فناوریهای نوین، این مشکل را برطرف کند. این شرکت بر نوآوری در حوزه تغذیه با رهش آهسته تمرکز کرده است. جیم فِیدِر، بنیانگذار و مدیر عامل این شرکت میگوید: «اگر از داروهای GLP-1 استفاده میکنید، کمتر و با فواصل زمانی بیشتری غذا میخورید، بنابراین هر لقمهای که میخورید باید حداکثر ارزش غذایی را داشته باشد.»
این استارتاپ در ابتدا بر روی تخمیر دقیق لبنیات متمرکز بود و در این زمینه، تخصص ویژهای در مورد میسلهای کازئین به دست آورد. این تحقیقات به آنها در تدوین استراتژی تغذیه با رهش آهسته کمک کرد؛ بهطوریکه Eden Brewery میسلهای کازئین را از لبنیات جدا کرده و آنها را با مواد مغذی مهمی که اغلب در رژیمهای غذایی امروزی کمبود دارند، غنی میکند.
اگرچه این فناوری هنوز در مرحله آزمایشگاهی قرار دارد، اما انتشار آهسته آهن، منیزیم، روی، یا حتی پروتئین و فیبر را در بدن، طی یک دوره پنج ساعته تسهیل میکند.
فِیدِر میافزاید: «هدف قرار دادن مصرفکنندگان GLP-1، پتانسیل بازار را به وضوح نشان میدهد، اما فرصت واقعی در رسیدگی به گروههای مختلف جمعیتی با نیازهای تغذیهای منحصربهفرد نهفته است. در پنج سال آینده، ما فقط در مورد مصرفکنندگان GLP-1 صحبت نخواهیم کرد، بلکه نتایج خاصی را برای بخشهای مختلف ارائه خواهیم داد.»
راهحلهای تغذیهای با جذب بالا
ملیسا اِسنوِِر از شرکت Remedy Health، از خطر سوءتغذیه برای مصرفکنندگان GLP-1 آگاه است. ناراحتیهای گوارشی با علائمی شبیه به سندرم روده تحریکپذیر (IBS)، از دیگر عوارض جانبی این داروها است که او میخواهد به مصرفکنندگان در مدیریت آنها کمک کند.
اسنوِر تحت برند Nourished از Remedy Health، محصولی به نام کلاژن+ گوارش را توسعه داده است که شامل «تریبیوتیکها» (به معنای پرهبیوتیکها، پروبیوتیکها و پستبیوتیکها)، و همچنین ویتامینهای C و D3 است. این محصول که در قالب پاستیلهای سهبعدی به فروش میرسد، به مصرفکنندگان GLP-1 کمک میکند تا مشکلات گوارشی خود را برطرف کرده و سلامت عضلات خود را حفظ کنند.
او توضیح میدهد: «ما میخواهیم راهحلهای تغذیهای با تاثیر بسیار بالا برای افرادی ایجاد کنیم که گرسنه نیستند، اما نیاز دارند مواد مغذی را به بدن خود برسانند.»
Remedy Health محصول دیگری را نیز در دست توسعه دارد که هدف آن، ایجاد احساس سیری بدون مداخله دارویی است. این شرکت در حال بررسی مواد تشکیلدهندهای است که از نظر علمی، از ترشح GLP-1 پشتیبانی میکنند، اما در قالب جذابتری نسبت به تزریقها، یعنی پاستیلها ارائه میشوند.
اسنوِر میگوید: «داروهای GLP-1 در اثربخشی خود قابل توجه هستند، اما برای همه در دسترس نیستند و یک راهحل بلندمدت به شمار نمیروند.»
استراتژی نستله برای نوآوری GLP-1
از میان تمام تولیدکنندگان بزرگ، نستله بیشترین فعالیت را در حوزه GLP-1 انجام میدهد.
ابتدا، این شرکت با معرفی وعدههای غذایی آماده منجمد Vital Pursuit برای مصرفکنندگان GLP-1 وارد بازار شد، سپس با محصولات Boost Pre-Meal Hunger Support از Nestlé Health Science، توجه خود را به نوشیدنیها معطوف کرد. همچنین، تلاشهای بیشتری در پشت صحنه برای یافتن راهحلهای نوآورانه برای این بازار رو به رشد در حال انجام است.
محدوده Boost بدون شک منحصربهفرد است؛ زیرا پروتئین بیشتری نسبت به آنچه انتظار میرود، در یک نوشیدنی واحد بستهبندی میکند. این محصول حاوی 35 گرم پروتئین، 4 گرم فیبر پریبیوتیک و 25 ویتامین و ماده معدنی است.
اما با این مقدار پروتئین در یک وعده، بدون شک موانعی در فرمولاسیون وجود دارد. دیوید دِسپِین، متخصص تغذیه مدیریت وزن در Nestlé Health Science، میگوید چالشهای پیش روی این محصول، بر روی ویسکوزیته و حس دهانی متمرکز بود. «آخرین چیزی که میخواهید، یک نوشیدنی گچی است.»
راهحل در فناوری انحصاری میکروژل پروتئین آب پنیر نهفته است، که با تمرکز لیزری بر طعم و بافت همراه است. «طعم آن شبیه میلکشیک است – نرم، بدون هیچ یادداشت نامطبوعی و بدون طعم ویتامینها یا مواد معدنی.»
اهمیت استانداردسازی تغذیه برای محصولات مرتبط با GLP-1
اگر راهحل، توسعه یک محصول جدید و جذاب برای مصرفکنندگان GLP-1 نباشد، آیا میتوان تمام محصولاتی را که ادعا میکنند از مصرفکنندگان در مسیر کاهش وزن حمایت میکنند، مورد ارزیابی مجدد قرار داد؟
این دیدگاه ماها طاهری، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت مشاوره Nutrition Sustainability Strategies و استاد کمکی در دانشگاه تافتس است.
طاهری اصرار دارد که نوآوری باید سیستمی باشد و به چهار رکن کلیدی بپردازد: تنوع فیبر، کمبود ریزمغذیها، سلامت میکروبیوم و نشانههای رفتاری. از آنجایی که مصرفکنندگان GLP-1 فراموش میکنند غذا بخورند، او میخواهد محصولاتی به آنها کمک کند تا عادات غذایی خود را ساختاربندی کنند.
این مشاور، آزمایشها و مشکلات یک مصرفکننده GLP-1 را بهخوبی میداند. چگونه؟ او خود نیز چند ماه از این داروها استفاده میکرد. «من از ساعت 7 صبح تا 8 شب فراموش میکردم غذا بخورم. نه به این دلیل که نمیخواستم، بلکه به این دلیل که به ذهنم خطور نمیکرد.»
تمام این تجربهها او را بر آن داشته است تا از استانداردهای تغذیه برای محصولات سازگار با GLP-1 در تمام دستهها، از نوشیدنیها گرفته تا غذاهای بستهبندیشده سالمتر، حمایت کند. اگر یک محصول از نظر تغذیهای کامل نباشد، برای این گروه جمعیتی مناسب نیست.
او میگوید: «ما به استانداردها برای هر دسته غذایی نیاز داریم – سوپها، بارها، نوشیدنیها. همه آنها باید وزن خود را در چگالی مواد مغذی داشته باشند.»
چگونه صنعت غذا به ظهور داروهای GLP-1 مانند وِگووی یا مونجارو پاسخ میدهد؟
انقلاب GLP-1، از بازفرمولبندی تا کنترل سهمیه غذایی، از سرکوب اشتها تا علم سیری، در حال تغییر شکل نحوه تفکر ما در مورد نوآوری غذایی و مدیریت وزن است.
همچنین میتوانید در اجلاس دیجیتال مدیریت وزن، سخنرانیهای متخصصان، برندها و محققان برجسته را در مورد این موضوع مشاهده کنید.
تحلیل اگروفودز برای فعالان صنعت غذا:
رشد مصرفکنندگان داروهای GLP-1 فرصتهای ویژهای برای نوآوری در صنعت غذا ایجاد کرده است. تولیدکنندگان ایرانی میتوانند با تمرکز بر تولید محصولات با رهش آهسته، فرمولاسیونهای غنی از مواد مغذی و متناسب با نیازهای این دسته از مصرفکنندگان، جایگاه مناسبی در بازار به دست آورند. همچنین، استانداردسازی محصولات غذایی برای این افراد، یک ضرورت است.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟