خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان گزارش میدهد: رضا کنگری، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی، با انتقاد از وضعیت نامناسب حاشیه سود بنکداران و عدم اصلاح قیمت روغن، خواستار قرار گرفتن برنج پاکستانی در شبکه توزیع اصناف شد. وی تاکید کرد که این اقدام میتواند نوسانات بازار را فروکش داده و قیمتها را به واقعیت نزدیک کند، مشروط بر آنکه حاشیه سود مناسبی برای مشارکت کامل اصناف در طرحهای تنظیم بازار در نظر گرفته شود.
چالشهای بازار روغن و حاشیه سود ناکافی
رضا کنگری اظهار داشت که اصلاح قیمتی در خصوص روغن صورت نگرفته است که همین امر باعث شده واحدهای صنفی تمایلی به عرضه نداشته باشند. به گفته وی، روغن تنها از طریق شرکتهای تولیدی عرضه میشود، اما حاشیه سود فاکتور شده برای بنکدار تا مصرفکننده نهایی تنها ۲ درصد است که به هیچ عنوان پاسخگوی فعالان این صنف نیست. کنگری افزود: حتی قیمت خرید روغن صنف و صنعت برای بنکداران از نرخ درج شده بر روی کالا نیز بالاتر است که ضرورت اصلاح قیمتها را دوچندان میکند.
نقش اصناف در تنظیم بازار و فرصتهای از دست رفته
رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی یادآور شد که پیشتر، حاشیه سود تنظیم بازار برای فروشگاههای زنجیرهای و میادین ۱۰ درصد تعریف شده بود. با اضافه شدن حلقه اصناف به امر توزیع، برنج هندی به قیمت واقعی خود رسید. با این حال، به دلیل عدم لحاظ شدن حاشیه سود مناسب برای اصناف، استقبال از این طرح تنها ۲۵ تا ۳۰ درصد بوده است. کنگری اعلام کرد که طی مکاتبهای، درخواست کردهاند در صورت در نظر گرفتن سود عادلانه برای اصناف، مشارکت در طرحهای تنظیم بازار تا ۱۰۰ درصد افزایش خواهد یافت.
پتانسیل برنج پاکستانی برای ثبات بازار
کنگری در ادامه افزود که در خصوص تنظیم بازار برنج پاکستانی، برشی در اختیار اتحادیه قرار نگرفته و اکنون در حال پیگیری هستند. وی تصریح کرد: اگر برنج پاکستانی در اختیار تنظیم بازار قرار بگیرد، قیمت واقعی خود را پیدا خواهد کرد و نوسانات بازار فروکش میکند. وی قیمت برنج ۱۵۰۹ هندی برای مصرفکننده را ۴۹ هزار و ۸۰۰ تومان و برنج ۱۱۲۱ هندی را ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرد و پیشبینی کرد با ثبت سفارش گسترده و توزیع برنج پاکستانی از طریق اصناف، قیمت آن نیز به واقعیت نزدیک شود.
تحلیل اگروفودز برای فعالان صنعت غذا:
این روند میتواند با ثباتسازی بازار و ایجاد حاشیه سود عادلانه، فرصتهای جدیدی برای بنکداران و توزیعکنندگان داخلی ایجاد کند. فعالان باید بر بهینهسازی زنجیره تامین و رقابتپذیری در قیمتگذاری تمرکز کنند.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟