خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از FoodNavigator گزارش میدهد که شرکت کوکاکولا (Coca-Cola) در سه ماهه سوم سال جاری میلادی، عملکرد مالی قدرتمندی را به نمایش گذاشت و با افزایش قابل توجه در درآمد خالص و ارگانیک، انتظارات تحلیلگران را پشت سر گذاشت. این موفقیت چشمگیر، که ناشی از استراتژیهای تنوعبخشی محصول و سرمایهگذاری در نوشیدنیهای سلامتمحور است، در حالی رقم خورده که این غول نوشیدنی با چالشهایی در محیط کلی بازار مواجه بوده و حتی مجبور به بازنگری در برخی سرمایهگذاریهای خود مانند کاستا کافی (Costa Coffee) شده است.
رشد چشمگیر درآمدهای کوکاکولا
درآمدهای خالص شرکت کوکاکولا در سه ماهه سوم با ۵ درصد افزایش نسبت به سه ماهه دوم به ۱۲.۵ میلیارد دلار (۱۰.۷ میلیارد یورو) رسید. همزمان، درآمدهای ارگانیک (غیر گَپ/GAAP) نیز با ۶ درصد رشد نسبت به سه ماهه قبل، از پیشبینیهای ۴.۶ درصدی فراتر رفت. سود عملیاتی نیز رشد چشمگیری معادل ۵۹ درصد را تجربه کرد. علاوه بر این، حاشیه سود عملیاتی کوکاکولا از ۲۱.۲ درصد در سال گذشته به ۳۲ درصد افزایش یافت.
جیمز کوئینسی (James Quincey)، مدیرعامل کوکاکولا، به سرعت این رشد شرکت را ستود و با اشاره به محیط کلی “چالشبرانگیز” بازار گفت: «ما انعطافپذیر ماندهایم – برنامهها را در صورت نیاز تطبیق داده و برای رشد سرمایهگذاری کردهایم.»
استراتژی “پلِیبوک” کوکاکولا: تنوعسازی و نوآوری
تمرکز بر تنوع محصول
“پلِیبوک” (Playbook) کوکاکولا بر دو استراتژی اصلی متمرکز است که اولین آن، تنوعسازی است. این غول نوشیدنی به سرعت تغییرات را برای برآورده کردن ترجیحات متغیر مصرفکنندگان اعمال میکند. اخیراً شاهد حرکت این شرکت چندملیتی آمریکایی به سمت حوزه سلامت و تندرستی، با سرمایهگذاری در نوشیدنیهای بدون قند و نوشیدنیهای انرژیزا بودهایم.
پاسخ به خواستههای مصرفکنندگان: کوکاکولا با شکر نیشکر
علاوه بر این، این برند در حال آمادهسازی برای عرضه کوکا با شکر نیشکر است که در پاسخ به درخواستهایی برای توقف استفاده از شیرینکنندههای مصنوعی در ایالات متحده صورت میگیرد.
کوئینسی از کوکاکولا میگوید: «با ارائه انتخاب در کل سبد نوشیدنیهایمان و بهرهبرداری از نقاط قوت منحصربهفرد مدل فرانچایز (فرانشیز) خود، در حال پیشروی و تقویت موقعیت رهبریمان هستیم. ما اطمینان داریم که میتوانیم اهداف راهنمای سال ۲۰۲۵ خود را محقق کنیم و همزمان برای دستیابی به اهداف بلندمدتمان نیز تلاش کنیم.»
چالشها: تجربه ناموفق کاستا کافی
جدایی از زنجیره قهوه کاستا کافی
با این حال، استراتژی تجاری همیشه موفقیتآمیز نبوده است، همانطور که گزارش فروش زنجیره قهوه کاستا کافی (Costa Coffee) گواه این مدعاست. کوکاکولا خرید کاستا کافی به مبلغ ۳.۹ میلیارد پوند (۴.۴ میلیارد یورو) را در ژانویه ۲۰۱۹ به پایان رساند. اما این همکاری نتوانست انتظارات را برآورده کند و مدیرعامل، کوئینسی، در ماه جولای اعلام کرد که کاستا “کاملاً به انتظارات عمل نکرده است.”
چشمانداز آینده و انعطافپذیری استراتژیک
توانایی کوکاکولا در عبور از نوسانات بازار
با وجود ناکامی در مورد کاستا کافی، عملکرد کلی کوکاکولا در سه ماهه سوم، بر انعطافپذیری استراتژی متنوعسازی آن تأکید میکند. با دستاوردهای قوی در درآمدهای خالص و ارگانیک و افزایش قابل توجه در سود عملیاتی، این شرکت توانایی خود را در عبور از نوسانات بازار و پاسخگویی به تقاضاهای رو به تکامل مصرفکنندگان نشان میدهد.
تمرکز بر رشد بلندمدت
همچنان که کوکاکولا به سرمایهگذاری در نوآوریهای سلامتمحور و گسترش سبد نوشیدنیهای خود ادامه میدهد، تمرکز بر رشد بلندمدت و حفظ موقعیت رهبری باقی میماند. عرضه قریبالوقوع کوکا با شکر نیشکر نشاندهنده تمایل این شرکت به گوش دادن به احساسات مصرفکنندگان و انطباق با آنهاست. کوکاکولا، با در دست داشتن “پلِیبوک” خود و درسهایی که از سرمایهگذاریهای گذشته آموخته است، آماده است تا مسیر صعودی خود را تا سال ۲۰۲۶ و پس از آن نیز حفظ کند.
تحلیل اگروفودز برای فعالان صنعت غذا:
تمرکز کوکاکولا بر نوشیدنیهای سلامتمحور، فرصتی برای تولیدکنندگان داخلی است تا با نوآوری در فرمولاسیونهای کمشکر و تنوعبخشی، به نیازهای رو به رشد مصرفکننده ایرانی پاسخ دهند. این امر میتواند به توسعه بازار نوشیدنیهای سالم و افزایش رقابتپذیری محصولات بومی منجر شود.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟