خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از Food Dive گزارش میدهد، غولهای بستهبندی گوشت در ایالات متحده تاکنون توافق کردهاند نزدیک به ۲۰۰ میلیون دلار غرامت پرداخت کنند تا به اتهامات مربوط به طرح پیچیده تبانی در قیمتگذاری پایان دهند؛ طرحی که مصرفکنندگان و فروشگاههای مواد غذایی را مجبور کرده بود برای بیکن، سوسیس و دیگر محصولات گوشت خوک، بهای بالاتری بپردازند. این پرونده تبانی در قیمتگذاری که نخستین بار در سال ۲۰۱۸ مطرح شد، هشت تولیدکننده بزرگ گوشت خوک در آمریکا را متهم میکند که بین سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۱ به طور غیرقانونی برای هماهنگ کردن ارقام تولید و افزایش سودآوری توطئه کردهاند. بر اساس این شکایت، این تولیدکنندگان بیش از ۸۰ درصد بازار گوشت خوک را کنترل میکنند.
افشای تبانی در بازار گوشت خوک آمریکا
جزئیات اتهامات و سهم بازار
برندهای گوشت خوک تایسون شامل هیلشایر فارمز، بال پارک فرانک و بیکن رایت برند است. این شرکت گزارش داده است که در سال مالی ۲۰۲۴، گوشت خوک ۱۱ درصد از ۵۳ میلیارد دلار فروش تایسون را تشکیل میداد. اتهامات مطرحشده حاکی از آن است که این شرکتها با تبانی، عرضه را کنترل کرده و به این ترتیب قیمتها را به صورت مصنوعی بالا نگه داشتهاند تا سود خود را به حداکثر برسانند، که این اقدام منجر به ضرر و زیان قابل توجهی برای مصرفکنندگان نهایی شده است.
تسویهحسابهای میلیونی: پیشگامان و غولها
تسویهحسابهای پیشین تایسون
جیبیاس پیش از این، پرونده را در سال ۲۰۲۲ با پرداخت ۲۰ میلیون دلار تسویه کرده بود. دو سال بعد، سیبورد با ۱۰ میلیون دلار و هورمل فودز با ۴.۵ میلیون دلار به توافق رسیدند. تسویهحساب اخیر تایسون به مجموعهای از اتهامات تبانی در قیمتگذاری و سرکوب دستمزدها علیه برخی از بزرگترین بستهبندیکنندگان گوشت در آمریکا اضافه میشود. تایسون پیشتر نیز در سال ۲۰۲۱، با پرداخت ۲۲۱.۵ میلیون دلار برای تسویه پرونده تبانی در قیمتگذاری مرغ موافقت کرده بود.
واکنشها و آینده پرونده
تایسون بلافاصله به درخواست Food Dive برای اظهارنظر پاسخ نداد. توافق نهایی تسویهحساب هنوز نیاز به تأیید یک قاضی منطقهای دارد. این پروندهها نشاندهنده نظارت فزاینده نهادهای نظارتی بر فعالیتهای تجاری در صنایع بزرگ غذایی و اهمیت رقابت سالم در بازار هستند.
تحلیل اگروفودز برای فعالان صنعت غذا:
این خبر بر لزوم نظارت دقیق بر زنجیره تامین و جلوگیری از تبانی در بازار غذا تاکید دارد. فعالان ایرانی میتوانند با شفافیت بیشتر و حمایت از کسبوکارهای کوچک، از انحصار جلوگیری کرده و رقابت سالم را برای تعادل قیمتها و حمایت از حقوق مصرفکننده تقویت کنند. این امر فرصتی برای توسعه پلتفرمهای عرضه مستقیم محصولات از تولیدکننده به مصرفکننده نیز محسوب میشود.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟