خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از Food Dive گزارش میدهد که شرکت جی.ام. اسموکر (J.M. Smucker) از برنامههای خود برای سرمایهگذاری ۱۲۰ میلیون دلاری به منظور گسترش تولید در کارخانه تولیدی هوستس (Hostess) واقع در کلمبوس، جورجیا خبر داده است. این سرمایهگذاری که با هدف پاسخگویی به نیازهای مصرفکنندگان و تقویت ظرفیت تولید صورت میگیرد، شامل ساخت یک ساختمان جدید، بازسازی بخشهایی از تاسیسات موجود و نصب تجهیزات نوین خواهد بود. پیس هالتر (Pace Halter)، رئیس گروه توسعه اقتصادی چوز کلمبوس (Choose Columbus)، اعلام کرده که عملیات ساخت و ساز برای افزایش ظرفیت آغاز شده و انتظار میرود تا اوایل سال ۲۰۲۷ به پایان برسد. این غول صنایع غذایی همچنین پیشبینی کرده که با این اقدام حداقل ۴۸ فرصت شغلی جدید ایجاد خواهد شد. بو ویلیامسون (Beaux Williamson)، مدیر تاسیسات جی.ام. اسموکر، در بیانیهای از این فرصت برای گسترش تولید و تامین نیازهای بازار ابراز خرسندی کرد.
پیشینه تملک و چالشهای برند هوستس
جزئیات خرید هوستس توسط اسموکر
برند هوستس که تولیدکننده محصولات شناختهشدهای چون توئینکیز (Twinkies)، دونتز (Donettes) و هو هوز (Ho Hos) است، دو سال پیش توسط اسموکر به ارزش ۵.۶ میلیارد دلار خریداری شد. هدف از این خرید، تقویت حضور جی.ام. اسموکر در بازار اسنکهای لوکس و شیرین و ایجاد فرصتهای بیشتر برای مصرفکنندگان با تمرکز بر راحتی و دسترسپذیری بود.
فشارهای بازار و مشکلات مالی
با این حال، از زمان تملک، برند هوستس تحت تاثیر عوامل مختلفی نظیر تورم، عدم قطعیت اقتصادی و افزایش استفاده از داروهای کاهنده اشتها نظیر داروهای جیالپی-۱ (GLP-1) قرار گرفته است. نشریه بارونز (Barron’s) اشاره کرده که اسموکر نزدیک به ۲ میلیارد دلار زیان مربوط به سرمایهگذاری خود در هوستس را ثبت کرده است. این شرکت در ماه سپتامبر به وال استریت (Wall Street) اعلام کرد که تعداد اسکییو (SKU) محصولات هوستس را ۲۵ درصد کاهش داده تا به ثبات برند کمک کرده و موقعیت آن را برای رشد آتی بهبود بخشد.
رویکرد اسموکر در بهینهسازی زنجیره تامین
تغییرات در تاسیسات تولیدی
همچون سایر شرکتهای بزرگ صنایع غذایی و نوشیدنی، اسموکر نیز همواره در حال افتتاح، گسترش یا تعطیلی تاسیسات تولیدی خود است تا به تقاضای محصولاتش پاسخ داده و کارایی زنجیره تامین خود را ارتقا بخشد. در ماه مه گذشته، اسموکر اعلام کرد که قصد دارد کارخانه تولیدی هوستس در ایندیاناپولیس (Indianapolis) را تا اوایل سال ۲۰۲۶ تعطیل کرده و به فروش برساند. همچنین، این شرکت سال گذشته حدود ۱.۱ میلیارد دلار برای افتتاح سومین کارخانه اختصاصی خود جهت تولید برند پرطرفدار آنکراستبلز (Uncrustables) هزینه کرده بود که نشاندهنده استراتژی پویا و انعطافپذیر آن در مدیریت داراییهای تولیدی است.
تحلیل اگروفودز برای فعالان صنعت غذا:
این سرمایهگذاری نشاندهنده اهمیت گسترش ظرفیت و نوآوری در پاسخ به تغییرات بازار (مانند داروهای GLP-1) است. برای فعالان ایرانی، فرصت در بهینهسازی خطوط تولید، تمرکز بر محصولات سلامتمحورتر و استفاده از فناوری برای کاهش هزینههاست تا بتوانند در برابر نوسانات اقتصادی مقاوم باشند.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟