خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از گزارشهای جهانی صنعت غذا و کشاورزی گزارش میدهد که تقاضای بیسابقه برای چای ماچا، عمدتاً به لطف محبوبیت در شبکههای اجتماعی، منجر به کمبودهای شدید عرضه و افزایش سرسامآور قیمتها شده است. این وضعیت، که از ژاپن به عنوان تولیدکننده سنتی نشات میگیرد، اکنون به حدی رسیده که دلالان آنلاین نیز به فروش این چای پودری روی آوردهاند. موج گرمای بیسابقه، جمعیت رو به پیری کشاورزان ژاپنی و فرآیند پیچیده تولید، از جمله دلایل اصلی این بحران عرضه جهانی هستند که بازار ۴۷۸.۸ میلیون دلاری ماچا در سال ۲۰۲۴ را با چالش مواجه کرده و پیشبینی میشود تا سال ۲۰۳۰ به ۷۶۲.۶ میلیون دلار برسد.
ماچا که به طور سنتی برای مراسم آیینی استفاده میشد، اکنون در نوشیدنیهایی از جمله لاته تا انواع دسرها به کار میرود. این پودر به عنوان یک جایگزین “کافئین پاک” برای قهوه تبلیغ شده و رنگ سبز پررنگ آن با سلیقه مصرفکنندگان جوان در تیکتاک و اینستاگرام که به دنبال غذاها و نوشیدنیهای جذاب بصری هستند، همخوانی پیدا کرده است. بر اساس پیشبینیهای گرند ویو ریسرچ (Grand View Research)، بازار ماچا از ۴۷۸.۸ میلیون دلار در سال ۲۰۲۴ به ۷۶۲.۶ میلیون دلار تا سال ۲۰۳۰ خواهد رسید. همچنین، دادههای نیلسنآیکیو (NielsenIQ) که توسط آسوشیتدپرس (Associated Press) منتشر شده، نشان میدهد که فروش خردهفروشی این پودر چای نسبت به سه سال گذشته ۸۶ درصد افزایش یافته است.
اما با اوج گرفتن تب ماچا، کشاورزان در ژاپن که سابقه طولانی در تولید این چای دارند، در تلاشند تا پا به پای تقاضا حرکت کنند. موج گرمای بیسابقه، جمعیت رو به پیری کشاورزان و فرآیند پیچیده تولید ماچای باکیفیت، به کمبودهای قابل توجه عرضه و افزایش شدید قیمتها منجر شده است. پیتر گوگی (Peter Goggi)، رئیس شورای چای آمریکا (USA Tea Council)، در این باره میگوید: «چیزی که بسیاری از آن بیخبرند این است که ماچا تنها حدود ۷ درصد از کل تولید چای در ژاپن را تشکیل میدهد. یکی از دلایل این امر آن است که فرآوری ماچا دقیق است و به تجهیزات و فرآیندهای خاصی نیاز دارد.»
کمیته بینالمللی چای (International Tea Committee) توضیح میدهد که ماچا از برگ تنچا (Tencha) تهیه میشود؛ برگهایی که در سایه رشد میکنند و به شدت در برابر تغییرات آب و هوایی آسیبپذیر هستند. موج گرمای بیسابقه و خشکسالی در ژاپن منجر به برداشتهای کمتر از حد انتظار در سال جاری شده که بعید است عطش مصرفکنندگان برای ماچا را برطرف کند. بر اساس دادههای جیای کیوتو (JA Kyoto) که توسط کمیته بینالمللی چای گزارش شده، قیمتهای خرید و فروش تنچا در کیوتو بین سالهای ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۵، ۲۶۵ درصد افزایش یافته است. علاوه بر این، تعرفه ۱۵ درصدی دولت ترامپ بر واردات ژاپن، به افزایش قیمتها در ایالات متحده نیز دامن زده است؛ جایی که برخی صاحبان کافه شاهد افزایش زمان انتظار برای محصولات ماچا از یک تا دو ماه به شش ماه هستند.
کمبود عرضه همچنین به یک مشکل غیرمنتظره دیگر منجر شده: ظهور دلالان. این دلالان با ترغیب به قیمتهای بالا، محصولات را به صورت عمده خریداری کرده و با قیمتهای گزافتری میفروشند یا بازار را با محصولات ارزانقیمت و با کیفیت پایینتر، و احتمالاً تست نشده، پر میکنند. دیوید لاوکیو (David Lavecchia)، یکی از بنیانگذاران تزوومی (Tezumi)، یک فروشنده چای و لوازم چای ژاپنی مستقر در ایالات متحده، در این خصوص اظهار داشت: «این کمی سوررئال است. چیزی نبود که سه یا چهار سال پیش حدس بزنم اتفاق بیفتد؛ اینکه مردم ماچا را دلالبازی کنند.» بسیاری از تامینکنندگان ماچا در حال حاضر محدودیتهای خرید اعمال میکنند. ماروکیو کویامائن (Marukyu Koyamaen)، یک تولیدکننده مشهور ۳۰۰ ساله ماچا در کیوتو (Kyoto)، لیستی از فروشندگان غیرمجاز را در تابستان امسال منتشر کرد که بسیاری از آنها از طریق شبکههای اجتماعی فعالیت میکنند.
به دلیل این تقاضای بیسابقه، بسیاری از کشاورزان در ژاپن از تولید سایر چایها به سمت تولید ماچا تغییر مسیر دادهاند. کشورهای دیگر تولیدکننده چای مانند چین، کنیا و هند نیز در حال ورود به این بازار و افزایش تولید ماچا هستند. اما حتی با ورود بازیگران جدید، افزایش قابل توجه عرضه در یک شب ممکن نیست. طبق اعلام ایپودو تی (Ippodo Tea)، یک تامینکننده ممتاز که قیمت ماچای رده بالای اومون (Ummon) خود را ۵۳ درصد افزایش داده، پس از کاشت یک درخت جدید، پنج سال طول میکشد تا کشاورزان بتوانند برداشت کنند. لاوکیو اشاره میکند که ماچا ستون اصلی مراسم چای ژاپنی است و پودر با بالاترین درجه کیفیت اغلب نیاز به انتخاب دستی بهترین و لطیفترین برگها دارد. او معتقد است افزایش تولید از مناطق دیگر میتواند به تامین تقاضا برای ماچای با درجه پایینتر که در لاته و دسرها استفاده میشود کمک کند، بدون اینکه بر عرضه محصول باکیفیت بالا که برای “لذت بردن در یک زمینه متمرکزتر” در نظر گرفته شده است، فشار وارد کند. گوگی از شورای چای آمریکا نیز خاطرنشان کرد که مصرفکنندگانی که به دنبال جایگزینهای ارزانتر برای ماچا هستند، گزینههای زیادی دارند. به گفته او، ماچا صرفاً برگهای پودر شده چای سبز است که از بوته کاملیا سیننسیس (Camellia sinensis) رشد میکند – همان گیاهی که مسئول تولید چایهای سیاه، اولانگ، سفید و تیره است. گوگی افزود: «بسیاری از افراد در تیکتاک… خواهند گفت که ‘ماچا بهترین چیز برای شماست.’ این کمی هیجانانگیز است… برای سلامتی مفید است، اما بهتر از نوشیدن چای سبز یا چای سیاه نیست.»
تحلیل اگروفودز برای فعالان صنعت غذا:
افزایش قیمت ماچا بر واردات و کافههای ایران تاثیر میگذارد. این روند فرصتی برای توسعه چای سبز بومی و محصولات جایگزین سالم در ایران است. فعالان باید ضمن توجه به کیفیت واردات، بر توانمندیهای داخلی برای پاسخگویی به تقاضای نوشیدنیهای سالم تمرکز کنند.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟