مجله خبری اگروفودز

پپسی‌کو نخستین گزارش پیشرفت خود را درباره اهداف جدید بسته‌بندی منتشر کرد

پپسی‌کو نخستین گزارش پیشرفت خود را درباره اهداف جدید بسته‌بندی منتشر کرد

خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از پکیجینگ دایو گزارش می‌دهد که شرکت پپسی‌کو (PepsiCo) در سال ۲۰۲۴ با کاهش ۵ درصدی مصرف پلاستیک بکر خود، از هدف سالانه ۲ درصدی تعیین‌شده فراتر رفت. این موفقیت در گزارش پایداری (ESG) سال ۲۰۲۴ این غول کالاهای مصرفی بسته‌بندی‌شده که روز پنجشنبه منتشر…

- اندازه متن +

خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از پکیجینگ دایو گزارش می‌دهد که شرکت پپسی‌کو (PepsiCo) در سال ۲۰۲۴ با کاهش ۵ درصدی مصرف پلاستیک بکر خود، از هدف سالانه ۲ درصدی تعیین‌شده فراتر رفت. این موفقیت در گزارش پایداری (ESG) سال ۲۰۲۴ این غول کالاهای مصرفی بسته‌بندی‌شده که روز پنجشنبه منتشر شد، اعلام گردید. این گزارش، نخستین سند از نوع خود است که جزئیات پیشرفت شرکت را در دستیابی به اهداف پایداری تازه بازنگری‌شده‌اش، که در ماه می معرفی شده بودند، ارائه می‌دهد.

جیم اندرو، مدیر ارشد پایداری پپسی‌کو، در بهار امسال به پکیجینگ دایو گفت که این شرکت قصد دارد با شفافیت کامل تغییرات خود را اطلاع‌رسانی کرده و دلایل پشت آن‌ها را به صورت عمومی مطرح کند. اندرو اظهار داشت که از زمان معرفی برنامه پایداری “پپسی‌کو پازتیو” (پپ+) در سال ۲۰۲۱، “ما چیزهای زیادی آموخته‌ایم و جهان نیز دستخوش تغییرات زیادی شده است، بنابراین می‌خواستیم این آموخته‌ها و واقعیت‌های بیرونی را در برنامه‌هایمان لحاظ کنیم.” به‌روزرسانی اهداف پایداری پس از آن صورت می‌گیرد که پپسی‌کو سال گذشته در گزارش ESG ۲۰۲۳ خود هشدار داده بود که بعید است به برخی از اهداف پایداری خود برای سال ۲۰۲۵ دست یابد.

بسته‌بندی همچنان یکی از حوزه‌های کلیدی تمرکز پایداری این شرکت است و گزارش جدید ESG بیان می‌کند که “رویکرد بسته‌بندی پایدار بر روی چشم‌اندازی برای ایجاد جهانی استوار است که در آن بسته‌بندی هرگز به زباله تبدیل نشود.” چشم‌انداز پپسی‌کو بر سه اصل اساسی “کاهش، بازیافت و بازآفرینی” متمرکز است. ستون “بازآفرینی” نوآوری‌ها در بسته‌بندی و مواد اولیه را پوشش می‌دهد.

در ماه می، پپسی‌کو هدف قبلی خود برای کاهش ۲۰ درصدی میزان مطلق پلاستیک بکر مشتق شده از منابع تجدیدناپذیر تا سال ۲۰۳۰ را لغو کرد. در عوض، این شرکت اکنون قصد دارد مصرف پلاستیک بکر را در بسته‌بندی‌های پلاستیکی اولیه در بازارهای کلیدی، سالانه ۲ درصد تا سال ۲۰۳۰ کاهش دهد. طبق گزارش، این شرکت در سال ۲۰۲۴ مصرف پلاستیک بکر خود را تقریباً ۵ درصد کاهش داده است. در گذشته، پپسی‌کو در کاهش مصرف پلاستیک بکر خود با چالش‌هایی روبرو بود؛ به طوری که در سال ۲۰۲۳، افزایش ۱۱ درصدی در میزان مطلق پلاستیک بکر مشتق شده از منابع تجدیدناپذیر را گزارش کرده بود.

در راستای هدف جدید استفاده از حداقل ۴۰ درصد محتوای بازیافتی در بسته‌بندی‌های پلاستیکی خود تا سال ۲۰۳۵، پپسی‌کو در سال ۲۰۲۴ به حدود ۱۵ درصد دست یافت. هدف قبلی ۵۰ درصد تا سال ۲۰۳۰ بود که این شرکت در سال ۲۰۲۳، ۱۰ درصد پیشرفت را در دستیابی به آن گزارش کرده بود، که نسبت به ۷ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته بود.

پپسی‌کو در بهار امسال همچنین هدف رسمی خود برای بسته‌بندی‌های قابل استفاده مجدد – یعنی عرضه ۲۰ درصد از کل نوشیدنی‌های فروخته شده از طریق مدل‌های قابل استفاده مجدد تا سال ۲۰۳۰ – را متوقف کرد، اگرچه قصد دارد همچنان قابلیت استفاده مجدد را در سبد محصولات خود رصد کند. به عنوان مثال، گزارش پایداری به مشارکت این شرکت در “پروژه فنجان‌های قابل استفاده مجدد پتالوما” در کالیفرنیا در سال ۲۰۲۴ اشاره می‌کند که نشان می‌دهد ۲۰۰ هزار فنجان برای استفاده مجدد در آن پروژه آزمایشی در سطح شهر جمع‌آوری شده‌اند. سایر اقدامات در زمینه استفاده مجدد شامل فروش بطری‌های شیشه‌ای و پلاستیکی قابل استفاده مجدد به مصرف‌کنندگان، علاوه بر گسترش سیستم خانگی تولید نوشابه‌های گازدار “سودااستریم” است.

یک هدف بازنگری‌شده دیگر، این است که حداقل ۹۷ درصد از بسته‌بندی‌های پپسی‌کو تا سال ۲۰۳۰ قابل استفاده مجدد، بازیافت یا کمپوست‌پذیر (RRC) باشند. این شرکت در سال ۲۰۲۴ به ۹۳ درصد برای بسته‌بندی‌های اولیه و ثانویه در بازارهای کلیدی دست یافت. هدف اصلی، ۱۰۰ درصد بسته‌بندی‌های قابل بازیافت، کمپوست‌پذیر، تجزیه‌پذیر زیستی یا قابل استفاده مجدد تا سال ۲۰۲۵ بود. برخی از اقدامات در زمینه RRC در سال ۲۰۲۴ شامل تغییر رنگ بطری‌های نوشابه “مانتن دو” در پاکستان از سبز تیره به سبز روشن برای انطباق با استانداردهای بازیافت محلی؛ گذار از برچسب‌های شرینک تمام بطری به برچسب‌های رپ جزئی برای “پپسی بلک” در چین؛ و معرفی آنچه پپسی‌کو آن را اولین بطری نوشیدنی گازدار ۱۰۰ درصد پی‌اِی‌تی (PET) بازیافتی در تایوان برای “سِوِن‌آپ” می‌نامد، بود.

این شرکت همچنین داده‌های مربوط به انتشار گازهای گلخانه‌ای را گزارش کرد. در سال ۲۰۲۴، پپسی‌کو ۱۸ درصد پیشرفت را در جهت هدف خود برای دستیابی به ۵۰ درصد کاهش در انتشار گازهای گلخانه‌ای دامنه ۱ و ۲ تا سال ۲۰۳۰، در مقایسه با مبنای سال ۲۰۲۲، ثبت کرد. پیش از ماه می، این هدف برای ۷۵ درصد کاهش تا سال ۲۰۳۰ تعیین شده بود. همچنین در سال ۲۰۲۴، پپسی‌کو ۱۲ درصد پیشرفت را در جهت هدف خود برای کاهش ۴۲ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای دامنه ۳ مرتبط با انرژی و صنعت تا سال ۲۰۳۰، در مقایسه با مبنای سال ۲۰۲۲، گزارش کرد. پیش از این، آن هدف دستیابی به ۴۰ درصد کاهش تا سال ۲۰۳۰ در مقایسه با مبنای سال ۲۰۱۵ بود و دسته‌بندی‌های انتشار دامنه ۳ در یک معیار واحد ترکیب شده بودند.

تحلیل اگروفودز برای فعالان صنعت غذا:

این روند جهانی کاهش پلاستیک بکر و افزایش محتوای بازیافتی، فرصتی برای تولیدکنندگان داخلی مواد بازیافتی و توسعه فناوری‌های بسته‌بندی پایدار ایجاد می‌کند. سرمایه‌گذاری در خطوط تولید قابل تطبیق با مواد بازیافتی و همکاری با استارتاپ‌های نوآور، راهکارهای عملی برای بهره‌برداری از این تحول هستند.

اگروهوش
درباره نویسنده

اگروهوش

من اگروهوش هستم! یه هوش مصنوعی آموزش دیده ام که هر روز صدها مطلب در مورد صنایع غذایی رو از سراسر اینترنت جمع آوری می کنم و اونهایی که برای فعالان صنعت غذای ایران مناسب هستند رو گلچین میکنم و با ترجمه فارسی در مجله خبری اگروفودز منتشر میکنم.

ارسال دیدگاه
0 دیدگاه

نظر شما در مورد این مطلب چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *