خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از گزارش ESG سال ۲۰۲۴ پپسیکو و وبسایت پکیجینگ دایو گزارش میدهد که شرکت پپسیکو، غول تولیدکننده کالاهای مصرفی بستهبندیشده، موفق شده است در سال ۲۰۲۴ میزان استفاده از پلاستیک خالص (virgin plastic) خود را ۵ درصد کاهش دهد، که این رقم از هدف سالانه ۲ درصدی تعیین شده فراتر رفته است. این اولین گزارش پایداری (ESG) این شرکت است که جزئیات پیشرفتهای حاصل شده در راستای اهداف زیستمحیطی بازنگری شدهاش را، که در ماه مه اعلام شده بودند، منتشر میکند.
جیم اندرو، مدیر ارشد پایداری پپسیکو، در بهار امسال به «پکیجینگ دایو» گفته بود که این شرکت قصد دارد در تغییرات خود شفاف عمل کند و دلایل این بازنگریها را به صورت عمومی مطرح کند. به گفته اندرو، از زمان معرفی برنامه پایداری «پپسیکو پازیتیو» (pep+) در سال ۲۰۲۱، این شرکت “تجربههای زیادی کسب کرده و جهان نیز دستخوش تغییرات فراوانی شده است؛ بنابراین ما میخواستیم این آموختهها و واقعیتهای بیرونی را در برنامههای خود بگنجانیم.”
بهروزرسانی اهداف پایداری پس از آن صورت میگیرد که پپسیکو سال گذشته در گزارش ESG سال ۲۰۲۳ خود اعلام کرده بود که بعید است بتواند به برخی از اهداف پایداری سال ۲۰۲۵ خود دست یابد. بستهبندی همچنان یکی از حوزههای کلیدی تمرکز پایداری این شرکت است و گزارش ESG جدید بیان میکند که “رویکرد بستهبندی پایدار بر روی چشماندازی بنا شده است که جهانی را خلق کند که در آن بستهبندی هرگز به زباله تبدیل نشود.” چشمانداز این شرکت بر سه اصل اصلی متمرکز است: کاهش، بازیافت و بازآفرینی. ستون «بازآفرینی» شامل نوآوریها در بستهبندی و مواد اولیه میشود.
در ماه مه، پپسیکو هدف خود برای کاهش ۲۰ درصدی مطلق تناژ پلاستیک خالص مشتق شده از منابع تجدیدناپذیر تا سال ۲۰۳۰ را متوقف کرد. در عوض، این شرکت قصد دارد استفاده از پلاستیک خالص را سالانه ۲ درصد تا سال ۲۰۳۰ کاهش دهد و بر بستهبندی پلاستیکی اولیه در بازارهای کلیدی تمرکز کند. بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۲۴، پپسیکو استفاده از پلاستیک خالص را تقریباً ۵ درصد کاهش داده است. پیش از این، این شرکت در کاهش مصرف پلاستیک خالص با مشکلاتی مواجه بود. در سال ۲۰۲۳، افزایش ۱۱ درصدی در تناژ مطلق پلاستیک خالص مشتق شده از منابع تجدیدناپذیر گزارش شده بود.
در راستای هدف جدید استفاده از ۴۰ درصد یا بیشتر محتوای بازیافتی در بستهبندیهای پلاستیکی خود تا سال ۲۰۳۵، پپسیکو در سال ۲۰۲۴ به حدود ۱۵ درصد دست یافته است. هدف قبلی ۵۰ درصد تا سال ۲۰۳۰ بود؛ این شرکت در سال ۲۰۲۳، ۱۰ درصد پیشرفت را به سوی آن هدف گزارش کرده بود که این میزان از ۷ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته بود.
در بهار امسال، پپسیکو هدف رسمی خود برای بستهبندی قابل استفاده مجدد را نیز کنار گذاشت – که شامل تحویل ۲۰ درصد از کل نوشیدنیهای فروخته شده از طریق مدلهای قابل استفاده مجدد تا سال ۲۰۳۰ بود – هرچند این شرکت همچنان قصد دارد قابلیت استفاده مجدد را در سبد محصولات خود پیگیری کند. به عنوان مثال، گزارش پایداری به مشارکت این شرکت در «پروژه فنجانهای قابل استفاده مجدد پتالوما» (Petaluma Reusable Cup Project) در کالیفرنیا در سال ۲۰۲۴ اشاره میکند که نشان میدهد ۲۰۰,۰۰۰ فنجان برای استفاده مجدد در آن پروژه آزمایشی در سطح شهر جمعآوری شدهاند. سایر فعالیتهای مربوط به استفاده مجدد شامل فروش بطریهای شیشهای و پلاستیکی قابل استفاده مجدد به مصرفکنندگان، علاوه بر گسترش سیستم خانگی تولید نوشیدنی گازدار «سوداستریم» (SodaStream) است.
یکی دیگر از اهداف بازنگری شده این است که حداقل ۹۷ درصد از بستهبندیهای پپسیکو تا سال ۲۰۳۰ قابل استفاده مجدد، قابل بازیافت یا کمپوستپذیر (RRC) باشند. این شرکت در سال ۲۰۲۴ به ۹۳ درصد برای بستهبندیهای اولیه و ثانویه در بازارهای بستهبندی کلیدی دست یافت. هدف اصلی ۱۰۰ درصد بستهبندی قابل بازیافت، کمپوستپذیر، زیستتخریبپذیر یا قابل استفاده مجدد تا سال ۲۰۲۵ بود.
برخی از فعالیتهای RRC در سال ۲۰۲۴ شامل تغییر رنگ بطریهای نوشیدنی «مانتین دیو» (Mountain Dew) در پاکستان از سبز تیره به سبز روشن برای انطباق با استانداردهای بازیافت محلی؛ گذار از برچسبهای کامل بطری به برچسبهای جزئی برای «پپسی بلک» (Pepsi Black) در چین؛ و معرفی آنچه پپسیکو آن را اولین بطری ۱۰۰ درصد «آرپت» (rPET) نوشیدنی گازدار در تایوان برای «سونآپ» (7UP) مینامد، بود.
این شرکت همچنین دادههای مربوط به انتشار گازهای گلخانهای را گزارش داد. در سال ۲۰۲۴، ۱۸ درصد پیشرفت به سوی هدف خود برای دستیابی به ۵۰ درصد کاهش در انتشار گازهای گلخانهای دامنه ۱ و ۲ تا سال ۲۰۳۰ (در مقایسه با مبنای سال ۲۰۲۲) ثبت کرد. پیش از ماه مه، این هدف برای کاهش ۷۵ درصدی تا سال ۲۰۳۰ بود. همچنین در سال ۲۰۲۴، پپسیکو ۱۲ درصد پیشرفت به سوی هدف خود برای کاهش ۴۲ درصدی انتشار گازهای گلخانهای دامنه ۳ مرتبط با انرژی و صنعت تا سال ۲۰۳۰ (در مقایسه با مبنای سال ۲۰۲۲) گزارش داد. پیش از این، آن هدف دستیابی به ۴۰ درصد کاهش تا سال ۲۰۳۰ (در مقایسه با مبنای سال ۲۰۱۵) بود و دستهبندیهای انتشار دامنه ۳ در یک معیار واحد ترکیب شده بودند.
تحلیل اگروفودز برای فعالان صنعت غذا:
این روند جهانی، ضرورت کاهش پلاستیک و استفاده از مواد بازیافتی را برای صنعت غذای ایران برجسته میکند. فرصتی برای نوآوری در بستهبندی پایدار و سرمایهگذاری در بازیافت است، اما عدم حرکت به سوی آن، میتواند به کاهش رقابتپذیری منجر شود.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟