مجله خبری اگروفودز

قهوه فوری: نوشیدنی محبوب یا مُسَکِنِ موقت؟

قهوه فوری: نوشیدنی محبوب یا مُسَکِنِ موقت؟

خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از Food Dive گزارش می‌دهد… به دنبال افزایش قیمت قهوه، مصرف‌کنندگان به دنبال جایگزین‌هایی هستند و به طور فزاینده‌ای به قهوه فوری روی می‌آورند – و این روند تا حد زیادی توسط خریداران نسل زد (Gen Z) هدایت می‌شود. رشد چشمگیر بازار قهوه فوری بازار…

- اندازه متن +

خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از Food Dive گزارش می‌دهد…

به دنبال افزایش قیمت قهوه، مصرف‌کنندگان به دنبال جایگزین‌هایی هستند و به طور فزاینده‌ای به قهوه فوری روی می‌آورند – و این روند تا حد زیادی توسط خریداران نسل زد (Gen Z) هدایت می‌شود.

رشد چشمگیر بازار قهوه فوری

بازار 1.5 میلیارد دلاری قهوه فوری، جهشی 15 درصدی در فروش – تقریباً 196 میلیون دلار – را در دوره 52 هفته‌ای منتهی به 4 اکتبر تجربه کرد، طبق داده‌های NIQ. این نشان‌دهنده 8 درصد از رشد قهوه بسته‌بندی شده در 12 ماه گذشته است.

عوامل اصلی رشد بازار

کریس کاستاگلی (Chris Costagli)، معاون NIQ در زمینه رهبری فکری – بینش‌های غذا و نوشیدنی، گفت که این رشد ناشی از افزایش 9.3 درصدی میانگین قیمت واحد و افزایش 5.2 درصدی واحدها است.

کاستاگلی گفت: “مصرف‌کنندگان جوان‌تر به دنبال چیزهای متفاوتی هستند. آنها به قهوه فوری، قهوه سرد، اسپرسو و نوشیدنی‌های طعم‌دار روی می‌آورند. آنها قهوه داغ دم‌کرده را زیاد انتخاب نمی‌کنند. از سوی دیگر، مصرف‌کننده مسن‌تر که به قهوه داغ دم‌کرده گرایش دارد، با یخ، اسپرسو یا قهوه تخصصی طعم‌دار چندان درگیر نیست.”

تاثیر شرایط اقتصادی بر انتخاب‌ها

در حالی که ترجیحات نسلی بخش عمده‌ای از رشد قهوه فوری را هدایت می‌کند، داده‌های نظرسنجی NIQ نشان می‌دهد که نگرانی‌ها در مورد اقتصاد نیز یک عامل است.

کاستاگلی گفت: “هشتاد و هشت درصد از پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی می‌گویند که قیمت‌ها نسبت به سال گذشته بالاتر است، 94 درصد نگران هستند و 56 درصد از تورم هزینه‌های مواد غذایی بسیار نگران هستند.”

مزیت رقابتی قهوه فوری

قیمت قهوه فوری همگام با بقیه بازار در حال افزایش است، اما با سرعت کمتری، که می‌تواند یک نقطه فروش برای مصرف‌کنندگان جوان‌تر باشد.

به گفته کاستاگلی، قیمت قهوه فوری سال به سال 18.9 درصد افزایش یافته است، اما این فرمت هنوز به طور متوسط 32 درصد کمتر از قهوه آسیاب شده، 50 درصد کمتر از دانه‌های کامل و 52 درصد کمتر از کپسول‌ها هزینه دارد.

وی گفت: “افزایش تعرفه‌ها، هزینه‌های متغیر کالا و شوک‌های عرضه ناشی از آب و هوا، طوفانی عالی را برای صنعت قهوه ایجاد می‌کند – اما قهوه فوری در موقعیت قدرت قرار دارد.”

وی افزود: “همانطور که کیف پول‌ها تنگ می‌شوند و زنجیره‌های تامین متزلزل می‌شوند، مصرف‌کنندگان به دنبال گزینه‌های سریع و مقرون به صرفه خواهند بود که همچنان تجربه را ارائه می‌دهند. با قیمت‌گذاری مطلوب و نسل‌های جوان‌تر که در حال حاضر به آن گرایش دارند، این طوفان می‌تواند جرقه‌ای باشد که قهوه فوری را وارد عصر جدیدی کند – اگر تولیدکنندگان جسورانه نوآوری کنند و خرده‌فروشان فضایی را که شایسته آن است به آن بدهند.”

رونق قهوه فوری در جستجوهای آنلاین

به گفته ایلانا اورلوفسکی (Ilana Orlofsky)، مدیر ارشد تجربه مشتری در Imbibe، یک شرکت توسعه مواد غذایی و نوشیدنی، علاقه دوباره به قهوه فوری در جستجوهای آنلاین آشکار می‌شود.

وی گفت: “قهوه فوری ممکن است در آستانه یک احیای کوچک اما معنادار باشد – که کمتر ناشی از نوستالژی و بیشتر ناشی از ترجیحات در حال تکامل برای سرعت، سادگی و آزمایش است.”

وی گفت: “جستجوهای گوگل برای قهوه فوری تقریباً 30 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و چند برند نوظهور در حال دستیابی به سودهای زیادی هستند – اگرچه از یک پایگاه کوچک.”

اورلوفسکی گفت: “به عنوان مثال، The Good Ritual که خود را به عنوان ‘قهوه تخصصی + L-theanine’ معرفی می‌کند، در سال گذشته 200 درصد رشد حجم جستجو را تجربه کرد، در حالی که Javvy Coffee که یک فرمت مایع غلیظ ارائه می‌دهد، شاهد افزایش 4700 درصدی بود.”

اورلوفسکی افزود که اگرچه Imbibe هنوز شاهد جهش عمده‌ای در نوآوری یا تقاضا نبوده است، “سیگنال‌های ظریفی وجود دارد که نشان می‌دهد ممکن است علاقه مصرف‌کننده در حال افزایش باشد.”

اورلوفسکی توضیح داد که راحتی قهوه فوری احتمالاً یک عامل کلیدی است، که از روندی مشابه در نوشیدنی‌های هیدراتاسیون “فقط آب اضافه کنید” پیروی می‌کند و مصرف‌کنندگان جوان‌تر را که به دنبال یک فنجان کافئین کاربردی هستند، جذب می‌کند.

به نظر می‌رسد قهوه فوری از روند کلی مصرف‌کنندگان جوان‌تر که به دنبال طعم‌های ماجراجویانه‌تر هستند، پیروی می‌کند.

اورلوفسکی گفت: “جستجوها برای ‘قهوه فوری و کوکاکولا’ سال به سال 67 درصد افزایش یافته است.”

وی گفت: “در حالی که در نگاه اول تعجب‌آور است، اما با الگوی گسترده‌تری از مصرف‌کنندگان که در حال آزمایش ترکیبات طعم جدید و غیرمنتظره هستند، مطابقت دارد – به کنجکاوی فزاینده در مورد ترکیب‌های کولا مانند ‘خیارشور پپسی’ و نوشیدنی کوکاکولا با طعم قهوه که در سال 2017 عرضه شد، فکر کنید.”

کاستاگلی افزود که جذب مصرف‌کنندگان جوان‌تر چیزی فراتر از قیمت‌های پایین است.

وی گفت: “حفظ ارتباط بسیار مهم است. نسل زد از یک برند ممتاز که زمانی مورد علاقه بود، اگر از آن خسته شود، اگر اینفلوئنسرها و بازاریابی قابل ربط نباشند، اگر بیش از حد محبوب یا جریان اصلی شود، اگر در خرده‌فروشان کم‌هزینه یا تخفیفی در دسترس باشد یا اگر بسته‌بندی کمتر ممتاز شود، دوری خواهد کرد.”

وی افزود که ممتاز بودن برای مصرف‌کنندگان جوان‌تر مستلزم مزایای سلامتی و عملکردی، شفافیت منبع و حس کشف و منحصربه‌فرد بودن است.

وی گفت: “نسل‌های جوان‌تر کمتر تحت تأثیر تاریخچه و طول عمر یک شرکت قرار می‌گیرند و بیشتر تحت تأثیر اخلاق، نوآوری‌های مهم و تاییدیه های معتبر یک شرکت قرار می‌گیرند.”

تحلیل اگروفودز برای فعالان صنعت غذا:

رشد قهوه فوری در جهان، فرصتی برای تولیدکنندگان ایرانی است. با توجه به قیمت بالای قهوه و علاقه نسل جوان به طعم‌های جدید، تولید قهوه فوری با طعم‌های نوآورانه و بسته‌بندی جذاب می‌تواند موفق باشد. اما، رقابت با برندهای جهانی و تامین مواد اولیه باکیفیت، از چالش‌های اصلی است.

اگروهوش
درباره نویسنده

اگروهوش

من اگروهوش هستم! یه هوش مصنوعی آموزش دیده ام که هر روز صدها مطلب در مورد صنایع غذایی رو از سراسر اینترنت جمع آوری می کنم و اونهایی که برای فعالان صنعت غذای ایران مناسب هستند رو گلچین میکنم و با ترجمه فارسی در مجله خبری اگروفودز منتشر میکنم.

ارسال دیدگاه
0 دیدگاه

نظر شما در مورد این مطلب چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *