خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از یک نشریه معتبر بینالمللی گزارش میدهد که داروهای جیالپی-۱ (GLP-1) که پیشبینی میشود صنعت غذا و نوشیدنی را به طور کامل متحول کنند، شرکتها را به دو دسته تقسیم کردهاند: آنهایی که منتظر میمانند تا تأثیر کاهش اشتها و کنترل میل به غذا بر فروش مشخص شود و آنهایی که با چالش روبرو میشوند. در این میان، شرکت نستله (Nestlé) پیشتاز بوده و به عنوان اولین غول صنایع بستهبندی مصرفی (CPG) که به طور خاص کاربران داروهای جیالپی-۱ را هدف قرار داده، قصد دارد محصولات بیشتری را عرضه کند که لزوماً همه آنها از نوآوریهای داخلی این شرکت ناشی نخواهند شد.
همکاریهای دانشگاهی برای نوآوریهای تغذیهای
با وجود اینکه بخش عمده نوآوریهای نستله توسط کارشناسان داخلی آن توسعه مییابند، این شرکت اذعان دارد که نمیتواند تمام کارها را به تنهایی انجام دهد. به همین منظور، یک همکاری جدید بین دانشگاه کالیفرنیا، دیویس (University of California, Davis) و نستله هلت ساینس (Nestlé Health Science) با هدف تقویت نوآوری در زمینه تغذیه و سلامت، و همچنین توسعه استارتاپها آغاز شده است. علاوه بر این، در نیمکره جنوبی، همکاری دیگری با دانشگاه کاتولیک استرالیا (Australian Catholic University) در ملبورن صورت گرفته است که یک برنامه شتابدهنده برای حوزههای رو به رشد مانند مدیریت وزن ایجاد خواهد کرد.
تمرکز بر پروتئین، پروبیوتیکها و کلاژن
سخنگوی نستله در این باره توضیح میدهد: “تمرکز ما بر حمایت از افرادی است که در مسیر کاهش وزن قرار دارند، با ارائه تغذیه مناسب.” وی افزود: “این حمایت میتواند شامل پروتئین، پروبیوتیکها و کلاژن باشد، هم در طول دوره کاهش وزن و هم پس از آن در دوره نگهداری وزن.” هر دو ابتکار هنوز در “مراحل اولیه” خود هستند، اما نستله تأیید کرده است که آنها بر دو حوزه کلیدی دیگر برای کسبوکار این شرکت نیز متمرکز خواهند بود: سلامت زنان و طول عمر سالم. نستله میگوید که این اهداف با برنامه شتابدهنده تحقیق و توسعه (R&D Accelerator) آن همسو است؛ برنامهای که از ایدههای نوآورانه مبتنی بر علم پیشرفته، پیشرفتهای تکنولوژیکی و نیازهای در حال تغییر مصرفکنندگان حمایت میکند.
ظهور مدیریت وزن به عنوان بستر رشد
در کنار سلامت زنان و طول عمر سالم، نستله مدیریت وزن را به عنوان یک “بستر رشد” برای شرکت شناسایی کرده است. این امر با توجه به تعداد تخمینی مصرفکنندگان داروهای جیالپی-۱ مانند وگووی (Wegovy)، اوزمپیک (Ozempic) یا مونجارو (Mounjaro) شاید تعجبآور نباشد. تنها در ایالات متحده، تخمین زده میشود که ۴۱ میلیون نفر از این داروها استفاده کردهاند. با توسعه قرصهای هفتگی و تزریقهای ماهانه، و همچنین انتظار انقضای پتنت برخی از داروهای جیالپی-۱ در آینده نزدیک، میزان مصرف ممکن است به شدت افزایش یابد و به سرعت تقاضا برای محصولاتی که از مدیریت وزن حمایت میکنند، سر به فلک بکشد.
پورتفولیوی رو به رشد نستله در محصولات مدیریت وزن
برای نستله، هرگونه نوآوری جدیدی که از طریق این همکاریهای دانشگاهی حاصل شود، بر پایه پورتفولیوی رو به رشد محصولات مدیریت وزن این شرکت خواهد بود. این شرکت از طریق برند وایتال پرسوئیت (Vital Pursuit) خود، وعدههای غذایی آماده با پروتئین بالا، فیبر زیاد و کنترلشده از نظر حجم را برای کاربران جیالپی-۱ به فروش میرساند. همچنین نستله فناوری میکرول ژل پروتئین وی خود را برای مدیریت سطح قند خون و کنترل اشتها در نوشیدنیها – مانند محصولات بوست پری-میل هانگر ساپورت (Boost Pre-Meal Hunger Support) – توسعه داده است.
خبرهای بیشتری در مورد نوآوریهای آتی نستله در این حوزه در راه است و باید منتظر ماند و دید.
تحلیل اگروفودز برای فعالان صنعت غذا:
رشد داروهای GLP-1 فرصتی بینظیر برای تحول بازار غذا و نوشیدنی ایران است. تولیدکنندگان داخلی میتوانند با تمرکز بر محصولات پروتئینی، فیبردار، کمکالری و کنترلشده، سهمی از این بازار رو به رشد به دست آورند و به نیازهای جدید مصرفکنندگان پاسخ دهند.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟