خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از فودناویگیتور.کام گزارش میدهد:
اسوشیتد بریتیش فودز (ABF)، یک هلدینگ بریتانیایی بزرگ با سبد گستردهای از کسبوکارها، که مالک برندهای غذایی شناختهشدهای همچون نان “کینگزمیل” (Kingsmill) و چای “توینینگز” (Twinings) است، در حال بررسی طرحی راهبردی برای تفکیک عملیات خردهفروشی و غذایی خود است. این تصمیم که میتواند ساختار یکی از بزرگترین گروههای صنعتی بریتانیا را تغییر دهد، در پی چالشهای اخیر و با هدف اعطای استقلال بیشتر به هر دو بخش و افزایش تمرکز آنها بر فعالیتهای تخصصی خود مطرح شده است. بخش خردهفروشی این شرکت شامل فروشگاههای زنجیرهای “پریمورک” (Primark) است که یکی از نامهای بزرگ در صنعت مد سریع محسوب میشود.
استقلال بیشتر برای بخشهای ABF
مایکل مککلینتاک (Michael McLintock)، رئیس هیئت مدیره ABF، طی تماس با سرمایهگذاران در سه ماهه سوم این شرکت اعلام کرد: “شرکت در حال بررسی این موضوع است که آیا کسبوکارهای خردهفروشی و غذایی ABF به نقطهای در توسعه خود رسیدهاند که هر یک از استقلال بیشتر و دیدگاه روشنتری نسبت به فعالیتهای مربوط به خود بهرهمند شوند یا خیر.” او همچنین ابراز داشت که چنین تفکیکی میتواند به ویژه برای کسبوکارهای غذایی ABF سودمند باشد.
رایزنی با ذینفعان و چشمانداز تفکیک
مککلینتاک با تاکید بر اینکه هنوز هیچ اعلام رسمی صورت نگرفته و ABF باید امکانسنجی این طرح را تایید کند، افزود که در حال حاضر با ذینفعان کلیدی مشاوره انجام میشود و “احتمال خوبی” برای وقوع این تفکیک وجود دارد. این اظهارات نشاندهنده جدیت مدیران شرکت در بررسی این رویکرد جدید است.
چالشهای اخیر و افت عملکرد مالی
این بررسیهای ساختاری در شرایطی مطرح میشوند که شرکت با کاهش قابل توجهی در عملکرد مالی خود مواجه بوده است. کسبوکارهای غذایی ABF، به ویژه، در میان “فضای خارجی چالشبرانگیز” متحمل ضربههایی شدهاند. در مجموع، درآمدهای شرکت ۱ درصد کاهش یافته و سود عملیاتی تعدیلشده ۱۲ درصد افت کرده است.
سقوط سود در بخشهای کلیدی
تحلیل دقیقتر نشان میدهد که سود عملیاتی تعدیلشده در بخش کشاورزی این گروه کاهش یافته است. همچنین، بخش شکر ABF پس از تعطیلی اخیر کارخانه بیواتانول “ویورگو” (Vivergo) متعلق به شرکت، نتوانسته رشدی را تجربه کند. این وضعیت، نیاز به بازنگری در ساختار و استراتژیهای شرکت را بیش از پیش نمایان میسازد.
اقدام استراتژیک در بخش نان
این اخبار در حالی منتشر میشود که تنها چند ماه پیش، ABF اقدام به ادغام برند نان “کینگزمیل” خود با رقیب سابقش، “هوویس” (Hovis)، کرد. هدف از این ادغام، تشکیل بزرگترین برند نان در بریتانیا و تحکیم موقعیت این شرکت در بازار رقابتی مواد غذایی بود. این اقدام نشاندهنده تلاشهای ABF برای تقویت کسبوکارهای غذایی خود، حتی پیش از مطرح شدن طرح جامع تفکیک، بوده است.
تحلیل اگروفودز برای فعالان صنعت غذا:
این روند نشاندهنده اهمیت تخصصیسازی در شرکتهای بزرگ جهانی است. برای فعالان ایرانی، این میتواند فرصتی باشد تا ضمن بررسی سبد محصولات خود، بر مزیتهای رقابتی متمرکز شوند و با چابکی بیشتر به چالشهای بازار پاسخ دهند.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟