خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از رسانههای تخصصی صنعت غذا گزارش میدهد که شرکت “جی. اِم. اسموکر” (J.M. Smucker)، تولیدکننده مطرح مواد غذایی، اخیراً علیه فروشگاه زنجیرهای “تریدر جوز” (Trader Joe’s) شکایت حقوقی تنظیم کرده است. این شکایت به دلیل تقلید بستهبندی ساندویچهای بدون پوسته و منجمد محبوب “آنکراستابلز” (Uncrustables) از سوی تریدر جوز مطرح شده و نشاندهنده جدیدترین تلاش یک تولیدکننده بزرگ غذا برای محافظت از سهم بازار خود در برابر رشد فزاینده محبوبیت محصولات با برچسب خصوصی (پرایوت لیبل) است.
رونق برندهای خصوصی و تشدید رقابت
موج شکایتهای حقوقی برای حفاظت از برند
این شکایت حقوقی به دنبال تلاشهای مشابهی از سوی سایر غولهای مواد غذایی است که برای حفاظت از سهم بازار خود در برابر افزایش محبوبیت اقلام با برچسب خصوصی مبارزه میکنند. به عنوان مثال، شرکت “موندلیز اینترنشنال” (Mondelēz International) نیز در ماه مه از “آلدی” (Aldi) شکایت کرد و مدعی شد که محصولات اسنک این فروشگاه بستهبندی “اورئو” (Oreos)، “چیپس آهوی!” (Chips Ahoy!) و پنج برند دیگر را تقلید میکند.
اوجگیری برندهای خصوصی در پی تغییر عادات مصرف و تورم
علاقه مصرفکنندگان به محصولات با برچسب خصوصی به دلیل سرمایهگذاری بیشتر خردهفروشان در کیفیت، طعم و ارزش این محصولات افزایش یافته است. در چند سال اخیر، برندهای خصوصی با توجه به تأثیر تورم و تمایل مصرفکنندگان به گزینههای ارزانتر فروشگاهی، شتاب بیشتری گرفتهاند. شرکت تحقیقات بازار “سیرکانا” (Circana) در اوایل سال جاری اعلام کرد که فروش برندهای خصوصی در سال ۲۰۲۴ به رکورد ۲۷۱ میلیارد دلار رسیده است که نسبت به سال ۲۰۲۳ رشد ۳.۹ درصدی را نشان میدهد، در حالی که برندهای ملی تنها ۱ درصد رشد داشتهاند.
موفقیت چشمگیر “آنکراستابلز” و اتهام تقلید بستهبندی
ادعای سردرگمی مصرفکننده و شباهتهای بستهبندی
در شکایت خود، “اسموکر” ادعا میکند که مصرفکنندگان “فریب میخورند و باور میکنند که محصول خوانده (تریدر جوز) به نوعی تحت حمایت، از مبدأ یا وابسته به اسموکر است، در حالی که در واقع چنین نیست.” “آنکراستابلز” یکی از برندهای برجسته برای “اسموکر” بوده است. این شرکت مستقر در اوهایو در ماه ژوئن اعلام کرد که فروش “آنکراستابلز” در سال مالی ۲۰۲۵ نزدیک به ۱۶ درصد افزایش یافته و به ۹۲۰ میلیون دلار رسیده است که یازدهمین سال متوالی رشد دو رقمی این برند محسوب میشود. “اسموکر” در شکایت خود علیه “تریدر جوز” اظهار داشت که “آنکراستابلز” در مسیر تبدیل شدن به یک برند ۱ میلیارد دلاری است.
با افزایش سریع فروش، تغییر عادات خرید مصرفکنندگان و قابلیت این اسنک برای پاسخگویی به نیازهای راحتی، “آنکراستابلز” با چندین روند مهم که امروز در بین مصرفکنندگان طنینانداز شدهاند، هماهنگی دارد.
هدف اسموکر: حفاظت از طراحی منحصر به فرد و جلوگیری از تقلید
“اسموکر” اعلام کرده است که با فروش ساندویچهای بدون پوسته، منجمد و آماده مصرف توسط سایر شرکتها “مشکلی ندارد”، اما ساندویچهای “بدون پوسته کره بادام زمینی و مربای توتفرنگی” (Crustless Peanut Butter Strawberry Jam Sandwiches) “تریدر جوز” از “آنکراستابلز” با استفاده از رنگ آبی مشابه روی بستهبندی و همچنین طراحی گرد و دندانهدار ساندویچ در کنارهها کپیبرداری کرده است. تصویر روی جعبه خردهفروش همچنین ساندویچی را نشان میدهد که یک گاز از آن گرفته شده است، که بازتابدهنده آنچه روی بستهبندی “آنکراستابلز” نمایش داده میشود، است.
سخنگوی “اسموکر” در یک ایمیل اظهار داشت که این شرکت “به طور فعال بازار را رصد میکند” تا از برندهای خود محافظت کند و “تمرکز آن صرفاً بر حفاظت از طراحی منحصر به فرد علامت تجاری است که نشاندهنده کیفیت بالای مرتبط با برند آنکراستابلز است و از سردرگمی مصرفکنندگان ناشی از تقلید جلوگیری میکند.”
“تریدر جوز” به درخواست برای اظهار نظر پاسخی نداد.
تحلیل اگروفودز برای فعالان صنعت غذا:
تأکید بر بستهبندی و حقوق برند، فرصتی برای توسعه “پرایوت لیبل”های باکیفیت و جذاب در ایران ایجاد میکند. فعالان داخلی میتوانند با طراحی متمایز و نوآورانه، سهم بازار را از کالاهای بدون هویت کسب کرده و از تهدید شکایتهای تقلید فاصله بگیرند.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟