خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از فودناویگیتور گزارش میدهد، گروه فررو (Ferrero Group)، غول صنعت شیرینیسازی ایتالیایی، در یک معامله سریع و استراتژیک، شرکت دبلیو.کی. کلاگ کو (WK Kellogg Co)، تولیدکننده مطرح غلات صبحانه در آمریکای شمالی، را به طور کامل تصاحب کرد. این معامله که برنامه آن در ماه ژوئیه اعلام و در سپتامبر با تایید سهامداران کلاگ همراه شد، تنها دو هفته بعد به مرحله نهایی رسید و به فعالیت دبلیو.کی. کلاگ کو در بورس نیویورک پایان داد.
برای گروه فررو، این اکتساب نه تنها حضور آن را در بازار میانوعدهها گسترش میدهد، بلکه به طور قابل توجهی نفوذ جغرافیاییاش را در آمریکای شمالی افزایش میدهد. دبلیو.کی. کلاگ کو به دلیل سبد محصولات غلات صبحانه نمادین خود، شامل برندهای شناختهشدهای چون فروت لوپس (Froot Loops)، اسپشیال کی (Special K) و ریزین برن (Raisin Bran)، شهرت دارد. فررو در بیانیهای این خرید را «فصل جدیدی» در استراتژی خود برای اکتساب، سرمایهگذاری و رشد برندهای نمادین در آمریکای شمالی توصیف کرده و قصد دارد در پورتفولیوی این برندها در سراسر ایالات متحده، کانادا و کارائیب سرمایهگذاری و آنها را توسعه دهد.
از سوی دیگر، این اقدام برای دبلیو.کی. کلاگ کو تا کنون کاملاً مثبت ارزیابی شده است. از زمان جدایی شرکت کلاگ به دو بخش کلانوا (Kellanova) و دبلیو.کی. کلاگ کو، بخش اخیر با مشکلات مالی دست و پنجه نرم میکرد و در زمان اعلام خبر اکتساب، نیم میلیارد دلار بدهی داشت. بنابراین، تعجبی ندارد که سهامداران به سرعت از فرصت فروش استقبال کردند؛ تا جایی که در ماه سپتامبر، ۹۳ درصد آنها به نفع این ادغام رأی دادند.
این ادغام نه تنها برای سهامداران، بلکه برای کارکنان دبلیو.کی. کلاگ کو نیز خبر خوبی بوده است. جیپی سورین (JP Severin)، مدیر برندهای ریزین برن و فراستد مینی-ویتس (Frosted Mini-Wheats)، اذعان کرد که «تغییر همیشه چالشبرانگیز است»، اما این ادغام را فرصتی «فوقالعاده» برای پاسداشت تاریخ شرکت و رشد به «روشهای نوین و قدرتمند» میداند. او در پلتفرم لینکدین (LinkedIn) نوشت که این اقدام منابع جهانی را برای تقویت نوآوری و تعهد پایدار به غلات نمادین دبلیو.کی. کلاگ کو فراهم میآورد. یکی دیگر از مزایای مهم برای کارکنان این است که نیازی به جابجایی محل کار نخواهند داشت و فعالیت تجاری شرکت همچنان از بتل کریک (Battle Creek) میشیگان ادامه خواهد یافت.
در خصوص گامهای بعدی، شایعاتی درباره همکاریهای برندها در جریان است. با وجود آنکه فررو پیشینه قوی در صنعت شیرینیسازی دارد و همچنان در این حوزه فعال است، پیشبینیها حاکی از ترکیبهای سالمتر، حداقل در ابتدا، است. تولید غلات با طعم نوتلا (Nutella) محتمل است، اما با توجه به افزایش گرایش به سلامت، احتمال بیشتری وجود دارد که طعمهای الهام گرفته از غلات راه خود را به میانوعدهها و شیرینیهای فررو باز کنند.
تحلیل اگروفودز برای فعالان صنعت غذا:
این ادغام رقابت در بازار جهانی غلات و میانوعدهها را تشدید میکند. فرصت نوآوری و توسعه محصولات بومی سالم با ارزش افزوده بالا برای ایران فراهم است، اما باید مراقب تهدید ورود برندهای جهانی بود. کیفیت و برندسازی داخلی کلید رقابتپذیری است.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟