خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از منابع خبری گزارش میدهد که شرکت رد بول (Red Bull) پس از چهار سال تاخیر، کلنگ احداث یک کارخانه تولید و توزیع جدید به ارزش ۱.۷ میلیارد دلار را در کنکورد، کارولینای شمالی آمریکا به زمین زد. این مرکز که یک سرمایهگذاری مشترک بین تامینکننده بستهبندی رد بول، یعنی بال کورپوریشن (Ball Corporation)، و شرکت اتریشی نوشیدنی راخ فروشتسافته (Rauch Fruchtsäfte) است، دومین کارخانه تولیدی این شرکتها در ایالات متحده محسوب میشود و هدف آن پاسخگویی به تقاضای بازار محلی آمریکا است.
سخنگوی رد بول اعلام کرد که این تاسیسات ۲.۳۶ میلیون فوت مربعی، که برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ معرفی شده بود، طبق انتظار، فعالیت خود را در سال ۲۰۲۸ آغاز کرده و تا سال ۲۰۳۱ به حداکثر ظرفیت خود خواهد رسید. این کارخانه سالانه تا ۳ میلیارد قوطی تولید خواهد کرد و پیشبینی میشود ۷۰۰ فرصت شغلی جدید ایجاد کند. عملیات ساخت و ساز در تاریخ ۹ سپتامبر آغاز شد، اما دلیل تاخیر چهار ساله در اجرای پروژه توسط سخنگوی شرکت مشخص نشد.
اولین کارخانه رد بول، بال و راخ فروشتسافته در آمریکا در سال ۲۰۲۱ در گلندل، آریزونا راهاندازی شد. تاسیسات کارولینای شمالی به منظور تکمیل مکان آریزونا، عمدتاً برای تولید نوشیدنیهای انرژیزای رد بول برای بازار ایالات متحده طراحی شده است، اما به گفته سخنگوی شرکت، این قابلیت را نیز دارد که در صورت نیاز برای سایر بازارهای جهانی نیز تولید کند.
ایجاد این تاسیسات جدید در آمریکا همچنین در پی اعمال تعرفه ۵۰ درصدی بر آلومینیوم توسط دولت ترامپ در سال جاری میلادی صورت میگیرد که انگیزه برای افزایش تولید بستهبندی نوشیدنی در داخل ایالات متحده را افزایش داده است.
این پروژه در حالی توسط شرکت اتریشی رد بول اجرا میشود که بازار جهانی نوشیدنیهای انرژیزا شاهد رشد چشمگیری است و پیشبینی میشود تا سال ۲۰۳۰ به ارزش ۱۲۵ میلیارد دلار برسد. رد بول که در دهه ۱۹۸۰ تاسیس شد، از پیشگامان این صنعت به شمار میرود. با این حال، اکنون با رقابت فزایندهای روبرو است؛ زیرا شرکتهای جدید بسیاری وارد این عرصه شدهاند و شرکتهای بزرگ نوشیدنی مانند کیوریگ دکتر پپر (Keurig Dr Pepper)، پپسیکو (PepsiCo)، و آنهایزر-بوش (Anheuser-Busch) نیز در این بخش سرمایهگذاریهای گستردهای انجام دادهاند.
تحلیل اگروفودز برای فعالان صنعت غذا:
این روند نشانگر رشد پرشتاب بازار نوشیدنیهای انرژیزا و اهمیت تولید بومی است. کارآفرینان ایرانی میتوانند با سرمایهگذاری در زنجیره تامین داخلی و فناوریهای نوین بستهبندی، رقابتپذیری خود را افزایش دهند و از فرصتهای منطقهای بهرهمند شوند.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟