خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از Supply Chain Dive گزارش میدهد که شرکت مککورمیک (McCormick)، تولیدکننده جهانی ادویه و چاشنی، از آوریل سال جاری میلادی با چالشهای جدی ناشی از تعرفههای تجاری اعمالشده توسط رئیسجمهور دونالد ترامپ مواجه شده است. این شرکت برای کاهش اثرات این تعرفهها و همچنین تورم فزاینده قیمت کالاها، استراتژیهایی از جمله افزایش قیمت محصولات و تغییر مبادی تامین مواد اولیه به کشورهای با تعرفه کمتر را در پیش گرفته و قصد دارد این رویکرد را تا سال ۲۰۲۶ ادامه دهد.
مقابله با تعرفهها: استراتژیهای مککورمیک
از ماه آوریل، زمانی که دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، تعرفههایی را بر تقریباً تمامی کشورها اعلام کرد، مککورمیک با کاهش اثرات این عوارض دست و پنجه نرم میکند. در ماه ژوئن، مدیران این شرکت گزارش دادند که کاهش تعرفهها دشوار است؛ زیرا برخی از مواد اولیه به صورت تجاری در ایالات متحده در دسترس نیستند. سبد محصولات مککورمیک شامل ۱۷,۰۰۰ ماده اولیه در ۹۰ بازار مختلف است که پیچیدگیهای تامین را دوچندان میکند.
تغییر مبادی تامین و افزایش قیمت
مککورمیک امسال توانست تعرفهها را با افزایش قیمت محصولات و انتقال ردپای تدارکاتی خود به کشورهایی با تعرفه پایینتر جبران کند. این شرکت قصد دارد در سال ۲۰۲۶ نیز همین رویکرد را ادامه داده و در کنار آن به دنبال صرفهجویی در بهرهوری باشد.
برندان فولی، رئیس و مدیرعامل مککورمیک، در این باره گفت: “استراتژی مکانیابی تولید جهانی، زنجیره تامین منعطف، قابلیتهای جهانی تامین و تلاشهای مشترک در سراسر سازمان، همچنان مزایای رقابتی ما محسوب میشوند که به ما امکان میدهند تأثیر هزینههای تعرفهای و مرتبط با تعرفه را کاهش داده و حرکت کسبوکار را حفظ کنیم.”
چالشهای مضاعف: تورم و قیمت کالاها
به گفته گابریل، علاوه بر تعرفههای بالاتر، مککورمیک در نیمه اول سال ۲۰۲۵ با افزایش قیمت کالاها مواجه شد که در سه ماهه سوم تسریع یافت. او افزود: “این روند شتاب گرفت و ما شاهد تورم بیشتری در این سه ماهه بودیم که فراتر از انتظار ما بود.”
فولی توضیح داد که عدم قطعیت تعرفهها باعث شده است که تامینکنندگان دست نگه دارند و منتظر بمانند تا ببینند بازار چگونه حرکت میکند. او اضافه کرد: “من فکر میکنم این [عدم قطعیت]، نیروهای دشوار عرضه و تقاضا را کُند میکند. و این قطعاً عنصری بوده است که ما حتی از اوایل سه ماهه دوم مشاهده کردیم. اما اخیراً، به وضوح شروع به دیدن این موضوع کردهایم که [تامینکنندگان] تاثیر تعرفههای خود را منتقل میکنند.”
گسترش بازار و کانالهای توزیع
در همین حال، فولی اعلام کرد که مککورمیک تعداد کل نقاط توزیع خود را در قاره آمریکا برای ادویهها، چاشنیها، میکسهای غذایی، سس تند و خردل افزایش داده است. این شرکت همچنین به کسب توزیع در کانالهای با رشد بالا مانند تجارت الکترونیک ادامه داده است.
اقدامات مشابه در صنعت
کاهش اثرات تعرفهها به یک تلاش مستمر در میان تولیدکنندگان برند تبدیل شده است. دبلیو دی-۴۰ (WD-40) نیز ابتکاری را برای نزدیکتر کردن منابع تامین به مشتریان خود آغاز کرده است. کُلگِیت-پالمُلایو (Colgate-Palmolive) برای کاهش هزینهها به زنجیره تامین خود متکی شده و کِلارُکس (Clorox) نیز برای کاهش مواجهه با تعرفهها، تغییرات در منابع تامین و فرمولاسیون محصول را در نظر گرفته است.
تحلیل اگروفودز برای فعالان صنعت غذا:
روندهای مککورمیک، لزوم بومیسازی مواد اولیه و تنوعبخشی به منابع تامین در ایران را پررنگ میکند. سرمایهگذاری در تولید داخل و تقویت زنجیره تامین انعطافپذیر، فرصتهایی برای کارآفرینان داخلی ایجاد میکند. همزمان، توسعه کانالهای فروش آنلاین برای مقابله با نوسانات بازار ضروری است.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟