خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از رسانههای تخصصی صنعت شیرینی و شکلات گزارش میدهد که در آستانه هالووین امسال، قیمتهای سرسامآور شکلات، نحوه انتخاب و عرضه خوراکیهای این جشن را به طرز چشمگیری تغییر داده است. با وجود کاهش هزینههای اختیاری و نگرانی مصرفکنندگان از تاثیر تعرفهها، فروش آبنباتهای هالووین همچنان رونق دارد و در سال ۲۰۲۴، فروش خردهفروشی شکلات و آبنبات هالووین به ۷.۴ میلیارد دلار رسید که نشاندهنده افزایشی ۲.۲ درصدی نسبت به سال قبل است. با این حال، تولیدکنندگان برای مقابله با افزایش هزینهها، به سمت عرضه بیشتر آبنباتهای ژلهای (گامی) و محصولات شکلاتی با اندازههای کوچکتر روی آوردهاند تا سبد خرید مصرفکنندگان را متنوعتر کنند.
تغییر ذائقه بازار: رقابت بین شکلات و غیرشکلات
امسال، افزایش قیمت شکلات باعث شده تا تصمیمگیریهای مربوط به خرید آبنبات در آستانه هالووین متفاوت از گذشته باشد. شرکت تحقیقاتی سیرکانا (Circana) انتظار رقابت نزدیکی بین فروش شکلات و آبنباتهای غیرشکلاتی هالووین را دارد.
کاهش سهم شکلات در فروش فصلی
بر اساس دادههای سیرکانا، در دوره هشت هفتهای تا اواسط سپتامبر، فروش آبنباتهای غیرشکلاتی هالووین از اقلام شکلاتی پیشی گرفت. فروش فصلی آبنباتهای غیرشکلاتی تا ۱۴ سپتامبر ۴.۵ درصد افزایش یافت، در حالی که فروش فصلی شکلات ۱۳.۷ درصد کاهش داشت. این وضعیت در تضاد با سال گذشته است که طبق گزارش انجمن ملی شیرینیسازی (National Confectioners Association)، شکلات محرک اصلی فروش آبنبات بود.
آینده شکلات در فرمت مینیاتوری
پس از رسیدن به اوج بیسابقه در اواخر سال ۲۰۲۴، قیمت شکلات اکنون با بازیابی عرضه در حال کاهش است، هرچند تعرفهها و تغییرات اقلیمی چالشهای بلندمدتی را ایجاد میکنند. بیشتر غولهای آبنباتسازی برنامهریزی برای هالووین را یک تا دو سال قبل شروع میکنند، به این معنی که بسیاری از شرکتها زمانی که قیمتها رو به افزایش بود، در حال آمادهسازی بودند. اگرچه انتظار میرود قیمتهای بالا تنوع آبنباتهای امسال را تغییر دهد، اما شکلات همچنان قرار است در این تعطیلات غالب باشد – فقط در قالبهای مینیاتوری. به گفته سیرکانا، فروش شکلاتهای هالووین با اندازه کوچکتر نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است. کاترین کالن، معاون بخش صنعت و بینش مصرفکننده در فدراسیون ملی خردهفروشی، در بیانیهای گفت: “حتی با وجود نگرانیها درباره افزایش قیمتها به دلیل تعرفهها، هالووین همچنان با مصرفکنندگان در تمام سنین طنینانداز میشود.”
نوآوری در عرضه و برنامهریزی برای هالووین
انجمن ملی شیرینیسازی پیشبینی میکند که محبوبترین خوراکیهای امسال شامل شکلات، آبنبات ژلهای (گامی)، کندی کورن، آبنبات سفت و آبنبات چوبی خواهند بود.
جذابیت اشکال فصلی و بستهبندیهای خلاقانه
نزدیک به ۹۰ درصد از مصرفکنندگان ترجیح میدهند آبنباتهای فصلیشان دارای اشکال، رنگها، طعمها، شخصیتها و بستهبندیهایی باشد که نشاندهنده فصل است. دادههای سیرکانا این روند را منعکس کرده و بیان میکند که شکل یک خوراکی هالووین یک عامل تعیینکننده است. برای همگام شدن با این روند، چندین غول آبنباتسازی امسال اشکال جدیدی از آبنباتهای کلاسیک خود را عرضه کردند. برای مثال، هرشی (Hershey) یک محصول موقت از کیتکتهای (KitKat) به شکل خونآشام به نام کیتکت کانْتس را معرفی کرد. شاون هاوس-فدور، مدیر ارشد بخش تحقیق و توسعه هرشی، پیشتر به خبرنگاران گفته بود: “ما دریافتیم که داشتن یک ویفر به شکلی خاص، و در این مورد به شکل کانْت، چیزی بود که فکر میکردیم مصرفکنندگان آن را دوست خواهند داشت.”
استراتژیهای تولیدکنندگان بزرگ: هرشی و مارس
هرشی توییزلرزهای (Twizzlers) به شکل شبح را معرفی کرد و ریسزهای (Reese’s) با اشکال ترسناک، از جمله ارواح و کدو تنبلها را دوباره عرضه کرد. این شرکت همچنین از مالکیت فکری مشهور دیگری برای طراحی بستهبندی استفاده کرد، از جمله “کدو تنبل بزرگ است، چارلی براون” از پیناتس و “هری پاتر”. به طور مشابه، غول آبنباتسازی مارس (Mars) بستهبندیهای فصلی جدیدی برای اماندامز (M&M’s) و اسنیکرز (Snickers) منتشر کرد و همچنین ترکیبهای هالووین برای انواع شکلات شیری، بادامزمینی و کره بادامزمینی اماندامز ارائه داد.
مزایای آغاز زودهنگام کمپینهای فروش
برخی شرکتها از آغاز زودهنگام فصل خرید آبنبات هالووین بهرهمند شدهاند. بر اساس گزارشی از مارس در اوایل سال جاری، به طور متوسط، مصرفکنندگان جوانتر احتمالاً تقریباً دو ماه قبل از تعطیلات شروع به برنامهریزی برای هالووین میکنند و عامل روند “سامروین” (هالووین تابستانی) شناخته شدند. هرشی، برای مثال، محمولههای زودتر آبنبات هالووین را عامل افزایش درآمدهای سه ماهه دوم خود دانست. میشل باک، مدیر عامل سابق هرشی، در ماه جولای به سرمایهگذاران گفت: “ما از اینکه برنامههایی برای ارائه یک هالووین قوی دیگر در سال ۲۰۲۵ وجود دارد، بسیار خرسندیم. خردهفروشان قطعاً هیجانزده هستند که امسال انتظارات را بالاتر ببرند و همچنان فصلی هیجانانگیز را برای مشتریان به ارمغان بیاورند.”
تحلیل اگروفودز برای فعالان صنعت غذا:
افزایش جهانی قیمت شکلات فرصتی برای تولیدکنندگان ایرانی است تا با تمرکز بر مواد اولیه داخلی، توسعه آبنباتهای ژلهای و کوچکتر و طراحی بستهبندی خلاقانه برای مناسبتهای بومی، بازار جدیدی خلق کنند و از وابستگی به واردات بکاهند.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟