تحول در دنیای نوشیدنیها کوکاکولا و پپسی در رویارویی با موج جدید نوشابههای سفارشی و لوکس
کوکاکولا و پپسی، که دههها ستون فقرات اصلی برنامههای نوشیدنی بسیاری از رستورانها، به ویژه فستفودها، بودهاند، در حال تجربه یک تغییر و تحول اساسی در سبد محصولات خود هستند با افزایش تقاضای مصرفکنندگان برای نوشیدنیهای خاص و لوکس، که عمدتاً از طریق اشتراکگذاری در شبکههای اجتماعی شکل گرفته، این غولهای نوشابهسازی در حال بازنگری در استراتژیهای خود هستند
یکی از بارزترین نمونههای این پدیده، ظهور «دِرتی سودا» Dirty Soda است؛ نوشابههایی که با افزودن سیروپها، کرمسازها و سایر افزودنیها تغییر طعم و ظاهر پیدا میکنند مگان تالمن، معاون نوآوری فودسرویس و فریاستایل کوکاکولا، میگوید «در حالی که نوشیدنیهایی مانند روتبیر فلوت Root Beer Float و اگکریم Egg Cream از قرن نوزدهم وجود داشتهاند، اما دسته مدرن دِرتی سودا از دهه ۲۰۱۰ آغاز شده است » این روند ابتدا در یوتا با مدلهای رستورانی مانند «سویگ» Swig که در ابتدا نوشابههای مخلوط با خامه سرو میکرد، آغاز شد از آن زمان، این دسته از منو گسترش یافته و شامل نوشابههایی با تنوع بیشتری از افزودنیها میشود
تالمن تأکید میکند «این یک مُد گذرا نیست، بلکه یک روند ماندگار است » رستورانداران دِرتی سودا را راهی برای ارائه «پیشنهادات با زمان محدود» LTOs میبینند که به آنها کمک میکند از رقبا متمایز شوند تالمن افزود «مشتریانی که یک LTO خریداری میکنند، به طور متوسط ۳ دلار بیشتر در هر سفارش هزینه میکنند » به گفته تالمن، اگرچه این آمار شامل تمام LTOها میشود، اما رشد LTOهای نوشیدنی از تنقلات و سایر دستهها پیشی گرفته است یکی از دلایل این امر، سادگی تغییر و نوآوری سریع در نوشیدنیهاست
پپسیکو نیز با خط تولید «دریپس» Drips خود، که مجموعهای از نوشیدنیهای ترکیبی مخصوص مصرفکنندگان لوکسپسند است، از این روند استفاده میکند اسکات فینلو، مدیر ارشد بازاریابی جهانی فودسرویس پپسی، توضیح داد که دریپس محصولات استاندارد پپسی را با افزودنیها و طعمهای جدید ترکیب میکند در نمایشگاه ملی رستوران در شیکاگو در ماه می، پپسی چندین نوشیدنی دریپس را به نمایش گذاشت، از جمله استاربِری بَسیل استاری Starry توتفرنگی و ریحان ، لیپتون مانگو هورچاتا و یک نوشیدنی اسمورز S’mores که با پپسی زیرو شوگر تهیه شده بود پپسی نوشیدنیهای دریپس را در سال ۲۰۲۴ در تعدادی از کالجها و دانشگاهها آزمایش کرد و این آزمایش با استقبال پرشور مصرفکنندگان مواجه شد فینلو میگوید «آنها از اینکه نوشیدنیهای دریپس از برندهای ما استفاده میکنند، خوششان میآید این برایشان اهمیت دارد این نوشیدنیها جذابیت بالا، قابلیت اشتراکگذاری بالا، تعامل بالا و سطح تکرار خرید بالایی دارند آنها حاضرند هزینه بالاتری پرداخت کنند ما اینها را با قیمتهای بین ۵ تا ۹ دلار آزمایش کردیم و هیچ مقاومتی در برابر این قیمتگذاری بالا دیده نشد »
پپسی میتواند برند دریپس را در منوهای رستورانها ادغام کند، اگرچه این کار نیازمند آموزش برای کارکنان است اما فینلو معتقد است که هزینه آموزش کارکنان برای پیادهسازی یک برنامه نوشیدنی کمی پیچیدهتر، به راحتی با افزایش تردد مشتری و میانگین خرید جبران خواهد شد
مانند پپسی، کوکاکولا نیز به دنبال ارائه نوشیدنیهای غیرالکلی، لوکس و دستساز بیشتری است تالمن میگوید «میکسولوژی هنر ترکیب نوشیدنیها برای مصرفکننده نسل Z بسیار مهم است آنها شخصیسازی را میخواهند؛ آنگونه که خودشان میخواهند و هر زمانی که بخواهند » دیدگاه این شرکت برای چنین نوشابههای لوکسی، نوشیدنیهایی است بر پایه محصولات کلاسیک کوکاکولا مانند اسپرایت، فانتا یا کوکاکولا، با طعمهای سفارشی مانند سیروپها، طعمدهندهها در لبه لیوان و افزودنیهایی مانند میوه و محصولات لبنی
ملیسا مککی، معاون ارشد بازاریابی و تحقیقات وستراک کافی Westrock Coffee ، گفت که روند دِرتی سودا در حال محو کردن مرز بین دستهبندیهای مختلف نوشیدنی است تالمن اظهار داشت که علیرغم ظاهر بصری گاهی اوقات چشمگیر دِرتی سوداها، طعمهایی که معمولاً موفق هستند، همانهایی هستند که مصرفکنندگان با آنها آشنا هستند به عنوان مثال، «بلو رزبری» Blue Raspberry ، طعمی که بیش از ۵۰ سال قدمت دارد، سال به سال افزایش فروش داشته است او گفت که بخشی از این موفقیت ممکن است به دلیل رنگ روشن آن باشد طعمهای انبه نیز به خوبی مورد استقبال قرار گرفتهاند، شاید بخشی از آن به دلیل ظاهر بصری جذابشان باشد
کوکاکولا به دنبال تکرار موفقیت برخی از طعمهای قدیمی با سیروپهای جدید برای طعمدهی به بستنی قیفی Soft Serve بر پایه روتبیر بارکز Barq’s Rootbeer و فانتا است سیروپ فانتا طعم «اورنج کِرِمسیکل» Orange Creamsicle را در بستنی وانیلی تولید میکند تالمن گفت که کوکاکولا این سیروپ را در سه ماهه چهارم سال با سیروپ روتبیر و طعمهای دیگر آزمایش خواهد کرد نوشیدنیهای تهیه شده با بستنی قیفی و سیروپها شبیه اسلاشهای کرمی سونیک Sonic’s cream slushes و سایر نوشیدنیهای لوکس QSR رستورانهای خدمات سریع هستند محبوبیت فروشگاههای دِرتی سودا مانند سویگ ممکن است شرکتهای نوشیدنی و QSRها را وادار کند که برای دفاع در برابر رقبای نوظهور و در عین حال افزایش فروش اقلام با حاشیه سود بالا، پیشنهادات نوشیدنی خود را گسترش دهند
در حالی که بسیاری از نوآوریهای نوشیدنی در سالهای اخیر بر قهوههای سرد و نوشیدنیهای خنککننده تمرکز داشتهاند، به جای دِرتی سوداها، زنجیرههای QSR به دنبال بهرهبرداری از محبوبیت گسترده نوشیدنیهای لوکس و قابل شخصیسازی هستند مکدونالد در حال کنار گذاشتن کُسمکس CosMc’s است، اما در سپتامبر برخی از نوشیدنیهای آن را در ۵۰۰ رستوران آزمایش خواهد کرد یام برندز Yum Brands نیز نوشیدنیهای جدید را به عنوان یک دسته مهم در نظر گرفته است، و از مدل «ساسی» Saucy کیافسی برای آزمایش نوشیدنیهای جدیدی مانند لیموناد، فریز و رفریشر خنککننده استفاده میکند تاکو بل نیز اقدامات مشابهی انجام میدهد همانطور که غولهای نوشیدنی مجموعههای خاص خود از دِرتی سودا و نوشیدنیهای لوکس را معرفی میکنند، برندهای رستورانی نیز ممکن است از آنها الگو بگیرند
خلاصه خبر
کوکاکولا و پپسی، غولهای نوشابهسازی، در حال بازنگری استراتژیک سبد محصولات خود هستند تا به تقاضای رو به رشد نوشیدنیهای لوکس و سفارشی پاسخ دهند که از سوی شبکههای اجتماعی هدایت میشود ظهور دِرتی سوداها – نوشابههایی با افزودنیهای سیروپی و لبنی – نمونه بارز این تغییر است مگان تالمن از کوکاکولا این پدیده را یک روند ماندگار میداند که فرصتهای مهمی برای رستورانها فراهم میکند؛ از جمله ارائه پیشنهادات زمان محدود LTO و افزایش میانگین خرید مشتری تا ۳ دلار پپسی نیز با خط تولید دریپس خود، نوشیدنیهای ترکیبی خاصی را برای مصرفکنندگان لوکسپسند ارائه کرده که با استقبال بالا و تمایل به پرداخت قیمتهای بالاتر ۵ تا ۹ دلار مواجه شده است هر دو شرکت بر اهمیت شخصیسازی و میکسولوژی برای نسل Z تأکید دارند این نوآوریها، که حتی شامل سیروپهای بستنی قیفی نیز میشود، مرز بین دستهبندیهای نوشیدنی را محو کرده و زنجیرههای فستفود بزرگی چون مکدونالد و یام برندز را نیز به گسترش منوی نوشیدنیهای خاص خود ترغیب کرده است تا هم از رقبا دفاع کرده و هم سودآوری بالاتری کسب کنند
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟