خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از فود دایو (Food Dive) گزارش میدهد، در دنیای پویای صنعت غذا، ایدهها و محصولات جدید به طور مداوم در حال ظهور هستند. از میوههای نوآورانه گرفته تا گزینههای غذایی متناسب با رژیمهای خاص و بازگشت طعمهای نوستالژیک، شرکتها برای پاسخگویی به سلایق متغیر مصرفکنندگان تلاش میکنند. در همین راستا، شرکت غولپیکر میوه “دول فود کمپانی” (Dole Food Company) پس از پانزده سال تحقیق و توسعه، از آناناس جدید خود با نام “کولادا رویال” (Colada Royale) رونمایی کرده است که با ویژگیهای منحصر به فرد خود، قصد دارد بازار میوههای تازه را دگرگون کند.
آناناس کولادا رویال: نوآوری پس از یک و نیم دهه تلاش
“دول” (Dole) پس از ۱۵ سال تحقیق و توسعه گسترده، سرانجام “کولادا رویال” را معرفی کرده است؛ محصولی که این شرکت آن را “تحولآفرین” در دسته میوههای تازه مینامد. این آناناس به روش سنتی پرورش یافته و دارای پوستی سبز و طلایی با بافتی داخلی کرمرنگ است. طبق بیانیه منتشر شده توسط شرکت، این آناناس “نتهای طعمی نارگیل و پینا کولادا (piña colada) را برای کسانی که به دنبال تجربهای نهایی از طعمهای استوایی هستند” ارائه میدهد.
ویژگیهای متمایز کولادا رویال
علاوه بر طعم و ظاهر منحصر به فرد، آناناس “کولادا رویال” از نظر تغذیهای نیز برتر است. این آناناس دو و نیم برابر بیشتر از آناناسهای استاندارد “دول” ویتامین B6 دارد که به سلامت مغز، سیستم عصبی و سیستم ایمنی بدن کمک میکند. “بیل گلدفیلد” (Bil Goldfield)، مدیر ارتباطات “دول”، در بیانیهای اظهار داشت که هدف از تولید این میوه، ارائه یک آناناس با کیفیت ممتاز برای تمام سطوح درآمدی است.
استراتژی دول برای جذب مشتریان
گلدفیلد تاکید کرد: “آناناس جدید کولادا رویال ما تنها یک محصول نوآورانه یا ترفند تبلیغاتی نیست؛ بلکه استراتژی بلندمدت دول برای ترغیب افراد بیشتر به پذیرش عظمت استوایی آناناس با یک تجربه طعمی لوکس و جدید است که شما را به دنبال بیشتر آن میکشد.”
رونق بازار آناناسهای لوکس
بر اساس گزارش “اینووا مارکتس” (Innova Markets)، آناناسهای ممتاز در حال حاضر محبوبیت زیادی پیدا کردهاند، زیرا مصرفکنندگان آگاه به سلامتی به سمت طعمهای استوایی گرایش پیدا کرده و به دنبال “تجربههای طعمی عجیب و پرجنبوجوش” هستند. آناناسهای “پینکگلو” (Pinkglow) شرکت “فرش دل مونته” (Fresh Del Monte) که به صورت بیومهندسی شدهاند تا دارای بافتی صورتی باشند، به عنوان یک محصول برجسته برای این شرکت تولیدکننده میوه عمل کردهاند، به طوری که در مقطعی، تقاضا از عرضه پیشی گرفته بود.
میشن فودز و گزینههای رژیمی جدید
شرکت “میشن فودز” (Mission Foods)، تولیدکننده محصولات غذایی مکزیکی، در حال ارائه گزینهای جدید برای مصرفکنندگانی است که داروهای GLP-1 (گلوکاگونمانند پپتید-۱) برای کاهش وزن مصرف میکنند. این شرکت خط تولید “بتِر فور یو” (Better For You) خود را با عرضه نان ترتیلای اسفناج “زیرو نت کاربز” (Zero Net Carbs Spinach Tortillas) گسترش میدهد. این محصول با هدف ارائه طعم و مواد مغذی ضروری برای مصرفکنندگانی است که به دنبال گزینههای کمکربوهیدرات و پرفیبر هستند.
چرا نان ترتیلای زیرو نت کاربز؟
“ستایش موهانراجو” (Sathish Mohanraju)، معاون فروش و بازاریابی “میشن فودز”، در بیانیهای گفت: “در میشن فودز، ما میدانیم که تغذیه خوب برای هر کسی متفاوت است. نان ترتیلای اسفناج زیرو نت کاربز ما برای حمایت از مهمترین اهداف سلامتی امروز طراحی شده است، چه کاهش کربوهیدرات باشد، چه افزایش فیبر یا تامین انرژی.”
واکنش صنعت غذا به ترند داروهای GLP-1
شرکتهای مواد غذایی چارهای جز واکنش نشان دادن به موج داروهای GLP-1 ندارند. بر اساس دادههای “کایزر فمیلی فاندیشن” (Kaiser Family Foundation) که توسط “میشن فودز” نیز استناد شده، تقریباً ۱۳ درصد از مردم از داروهای GLP-1 استفاده کردهاند. انتظار میرود با گسترش دسترسی، تعداد بیشتری از مصرفکنندگان این دارو را مصرف کنند، که میتواند ترجیحات غذایی و الگوهای خرید را تغییر دهد. این تغییر، تولیدکنندگان مواد غذایی را وادار کرده است تا خطوط تولید جدیدی را به طور خاص برای این گروه جمعیتی راهاندازی کنند یا توسعههایی برای محصولات موجود خود معرفی کنند. به عنوان مثال، “اویکوس” (Oikos) متعلق به “دنون” (Danone)، یک نوشیدنی ماست با هدف کاربران GLP-1 عرضه کرده است، در حالی که “نستله” (Nestlé) اولین برند بزرگ خود در آمریکا با نام “وایتال پرسویت” (Vital Pursuit) را برای مصرفکنندگان این داروها و مدیریت وزن راهاندازی کرده است.
بازگشت طعم نوستالژیک دایت کوک لایم
شرکت “کوکاکولا” (Coca-Cola) با بهرهگیری از ترند نوستالژی، نسخه محدود نوشیدنی “دایت کوک لایم” (Diet Coke Lime) را مجدداً به بازار عرضه کرده است. این “دایت کوک لایم رترو” (Retro Diet Coke Lime) در بستههای ۱۲ عددی قوطی و بطریهای ۲۰ اونسی در سراسر کشور (آمریکا) از طریق فروشگاههای مواد غذایی، فروشگاههای رفاه و سایر خردهفروشیهای بزرگ تا پایان سال جاری میلادی در دسترس خواهد بود. این عرضه پس از موفقیت “دایت چری کوک رترو” (Retro Diet Cherry Coke) در اوایل سال جاری صورت میگیرد که به گفته شرکت، “نشان داد که چقدر اشتیاق برای طعمهای قدیمی وجود دارد که مردم را به لحظات فرهنگی و خاطرات شخصی متصل میکند.”
استراتژی کوکاکولا برای دایت کوک
“دایت کوک لایم” ابتدا در سال ۲۰۰۴ عرضه شد و سپس در سال ۲۰۱۸ متوقف گردید. غول نوشابهسازی این طعم را با هدف احیای “دایت کوک” پس از دو دهه کاهش فروش، بازمیگرداند. “جیمز کوئینسی” (James Quincy)، مدیرعامل “کوکاکولا”، به سرمایهگذاران گفته است که این شرکت اخیراً “پاسخگویی بیشتری به سرمایهگذاری در بازاریابی و نوآوری” برای این برند پیدا کرده است.
پاسخ به خواستههای مصرفکنندگان و ترندهای طعمی
“کوکاکولا” نوشیدنی لیمو را در کمپین “این طعم من است” (This is My Taste) “دایت کوک” قرار داده است. این کمپین بر سلیقههای شخصی مصرفکنندگان با “دایت کوک” تمرکز دارد، از جمله کسانی که در شبکههای اجتماعی آب خیارشور و فلفل هالاپینو به نوشیدنی خود اضافه میکنند. “رایان واتسون” (Ryan Watson)، مدیر برند “دایت کوک آمریکای شمالی”، در بیانیهای مطبوعاتی گفت: “ما زمان زیادی را صرف گوش دادن به آنچه مصرفکنندگان به صورت آنلاین میگویند، میکنیم. مردم در حال امضای طومارها و پیام دادن به ما برای درخواست طعمهای گذشته، از جمله گیلاس و لیمو بودهاند. ما همه این موارد را قبل از انجام تحقیقات کیفی گسترده و آزمایش برای تعیین محصولات بعدی خود در نظر میگیریم.” سفارشیسازی و طعمهای منحصر به فرد در چند سال گذشته کانون توجه در صنعت نوشابهسازی بوده و حتی به جنون “دارتی سودا” (dirty soda) دامن زده است.
تحلیل اگروفودز برای فعالان صنعت غذا:
بازار ایران میتواند از نوآوریهایی مانند آناناسهای خاص و محصولات کمکربوهیدرات الهام بگیرد. فرصت برای شرکتهای داخلی در تولید محصولات سالم، بومیسازی فرمولاسیونها و بازاریابی نوستالژیک وجود دارد. تمرکز بر تولید بومی و همکاری فناورانه حیاتی است.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟