خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از یافتههای جدید آژانس ایمنی غذایی اروپا (EFSA) گزارش میدهد که آگاهی مصرفکنندگان اروپایی از ایمنی مواد غذایی به بالاترین سطح خود رسیده و این موضوع به یکی از اولویتهای اصلی آنها در تصمیمگیری برای خرید تبدیل شده است. این نظرسنجی جامع که هر سه سال یک بار در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا و هفت کشور نامزد عضویت صورت میگیرد، نشان میدهد که ایمنی غذا پس از هزینه و طعم، سومین عامل تأثیرگذار در انتخابهای غذایی مصرفکنندگان است.
ایمنی غذا در واقع سومین عامل مهم پس از “هزینه” و “طعم” محسوب میشود و از عواملی مانند محتوای مواد مغذی، مبدأ محصول، تأثیرات زیستمحیطی و باورهای اخلاقی در اولویت قرار گرفته است. همچنین، حدود هفت نفر از هر ده اروپایی به طور شخصی به ایمنی مواد غذایی علاقهمند هستند، هرچند تنها چهار نفر از هر ده نفر ایمنی غذا را همتراز با سلامت عمومی ارزیابی میکنند که این نسبت نسبت به نظرسنجی قبلی کمی کاهش نشان میدهد.
آفتکشها همچنان نگرانی اصلی مصرفکنندگان در حوزه غذا هستند و پس از آن، هورمونها، آنتیبیوتیکها و استروئیدهای مورد استفاده در فرآوردههای گوشتی به ترتیب اهمیت، قرار میگیرند. افزودنیهای غذایی نیز اگرچه نگرانی کمتری نسبت به دو مورد قبلی ایجاد میکنند، اما همچنان برای بیش از یکسوم مصرفکنندگان در کانون توجه قرار دارند. نکته قابلتوجه این است که نگرانیها در هر سه حوزه ذکر شده نسبت به زمان انجام آخرین نظرسنجی در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است.
در میان کشورهای مورد بررسی، قبرس با ۶۷ درصد از مصرفکنندگان، بالاترین سطح نگرانی را در مورد ایمنی مواد غذایی به خود اختصاص داده است، در حالی که مونتهنگرو با ۲۹ درصد، کمترین میزان نگرانی را نشان میدهد. با وجود اینکه تقریباً نیمی از اروپاییها همچنان ایمنی مواد غذایی عرضهشده در بازار را امری بدیهی تلقی میکنند، اما تعداد افرادی که به این موضوع علاقهمند هستند، رو به افزایش است. حدود ۳۰ درصد از افراد به اطلاعات غذایی روی بستهبندیها توجه نمیکنند، زیرا معتقدند که اطلاعات کافی برای ارزیابی و کاهش خطرات غذایی را دارند، در حالی که دو نفر از هر پنج نفر به سادگی اطمینان دارند که مواد غذایی مصرفیشان ایمن است.
نزدیک به چهار پنجم مصرفکنندگان از وجود مقرراتی برای تضمین ایمنی مواد غذایی آگاه هستند، ۷۶ درصد از تخصص علمی موجود در این زمینه اطلاع دارند و ۶۸ درصد نیز تأیید میکنند که اتحادیه اروپا نهادی برای ارائه مشاورههای لازم در این خصوص دارد. مصرفکنندگان همچنین از مسائل خاص مربوط به ایمنی غذا آگاه هستند؛ به طوری که علاوه بر آفتکشها و افزودنیها، بیش از نیمی از آنها از بیماریهای دامی، مسمومیت غذایی و حضور میکروپلاستیکها در مواد غذایی اطلاع دارند. آگاهی در تمامی این حوزهها نسبت به نظرسنجی قبلی افزایش یافته است. اندکی بیش از نیمی از مصرفکنندگان بر این باورند که مسائل مرتبط با سلامت دام و محیط زیست تأثیر قابلتوجهی بر سلامت انسان دارد.
معتبرترین منابع اطلاعاتی در زمینه ایمنی مواد غذایی، پزشکان و دانشمندان هستند و پس از آنها کشاورزان و سازمانهای حمایت از مصرفکننده قرار میگیرند. کمتر از نیمی از مصرفکنندگان به صنعت غذا و کمتر از یک چهارم به بلاگرها و افراد مشهور در مورد ایمنی غذا اعتماد دارند، اگرچه اعتماد به هر دو گروه اخیر، کمی افزایش نشان میدهد.
نیکلاوس کریز (Nikolaus Kriz)، مدیر اجرایی EFSA، این آمار جدید در مورد آگاهی شهروندان اروپایی از ایمنی مواد غذایی را “بسیار دلگرمکننده” توصیف کرده و افزود: “ما به همکاری با کمیسیون اروپا و شرکای ملی خود ادامه خواهیم داد تا به شهروندان اطلاعرسانی کنیم که چگونه سیستم ایمنی غذا به نفع آنهاست.”
تحلیل اگروفودز برای فعالان صنعت غذا:
این روند جهانی، ضرورت شفافیت، گواهیهای ایمنی و کاهش افزودنیها در محصولات ایرانی را برجسته میکند. کارآفرینان میتوانند با سرمایهگذاری در فناوریهای نوین ایمنی غذایی، مزیت رقابتی کسب کنند؛ در غیر این صورت، با تهدید کاهش اعتماد مصرفکننده مواجه خواهند شد.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟