خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از آردنت میلز گزارش میدهد که با اولویتبندی فزاینده مصرفکنندگان بر سلامتی و تندرستی، تقاضا برای شفافیت، اعتماد و امکان تأثیرگذاری بر آنچه میخورند، افزایش یافته است. این تغییر رویکرد، گفتوگوها پیرامون مفاهیم نوظهور و چالشبرانگیزی نظیر غذاهای فوق فرآوریشده (UPFs)، گزینههای غذایی سازگار با GLP-1 و برچسبهای شفاف (clean labels) را در چشمانداز تغذیه امروز به شدت برجسته کرده است. در همین راستا، شرکتها و تولیدکنندگان مواد غذایی برای پاسخگویی به این نیازها، باید به اصول اولیه تغذیه، یعنی کیفیت و شفافیت در استفاده از مواد اولیه به ویژه غلات و حبوبات، بازگردند تا بتوانند اعتماد مصرفکنندگان را جلب کنند و به آنها در دستیابی به اهداف سلامتیشان یاری رسانند.
اگرچه این موضوعات به شدت مورد بحث و بررسی قرار گرفتهاند (تحقیقات آردنت میلز نشاندهنده افزایش ۱۰۱ درصدی گفتگوهای اجتماعی در مورد این “برهمزنندگان نظم” غذایی طی سال گذشته است)، بسیاری از اصطلاحات پیرامون آنها مبهم و نامشخص باقی ماندهاند. تاکنون تعاریف استاندارد و مشخصی برای صنعت جهت اتکا وجود ندارد. این وضعیت بسیاری از مصرفکنندگان را با پرسشهایی مواجه میکند: “برچسب شفاف” واقعاً به چه معناست؟ یا چه چیزی به عنوان یک غذای فوق فرآوریشده (UPF) “محسوب” میشود؟
برای رفع این ابهامات، وقت آن رسیده است که برندها و تولیدکنندگان مواد غذایی به سنگ بنای تغذیه، یعنی مواد اولیه، بازگردند. در صدر فهرست گزینههای “بهتر برای شما”، غلات و حبوبات قرار دارند. این مواد اولیه آنچه را که بیشترین اهمیت را برای مصرفکنندگان دارد، ارائه میدهند تا آنها بتوانند با اطمینان خاطر و بر اساس انتظارات خود در زمینه سلامتی و طعم، انتخاب کنند.
با تمرکز بر کیفیت و شفافیت در مواد اولیه، میتوان از ابهامات عبور کرد و غذاهایی را به مصرفکنندگان ارائه داد که به آنها اعتماد دارند و با آنها راحت هستند، در حالی که به آنها در دستیابی به اهداف تغذیه و تندرستیشان کمک میشود. تعهد صنعت به تغذیه کامل از انتخاب مواد اولیهای آغاز میشود که اصالت و ارزش غذایی مورد انتظار مصرفکنندگان را در هنگام انتخاب غذا از پایه و اساس ارائه میدهند. این حرکت به طور طبیعی ترجیحات آنها را برای گزینههای برچسب شفافتر، غذاهای سازگار با GLP-1 و به حداقل رساندن غذاهای فوق فرآوریشده (UPFs) پوشش میدهد.
غلات و حبوبات به عنوان گزینههایی قابل اعتماد، متنوع و غنی از مواد مغذی برجسته هستند. برای مصرفکنندگان آگاه امروزی، آنها میتوانند به رفع اولویتهای سلامتی مدرن، از تغذیه و شفافیت برچسب تا احساس سیری و کاهش غذاهای فوق فرآوریشده، کمک کنند. غلات و حبوبات فیبر بالایی دارند؛ همچنین سرشار از ریزمغذیها هستند. مصرفکنندگان پیشاپیش ارزش غذایی و فواید آنها را میشناسند، که به پذیرش گسترده تأثیر مثبت آنها منجر شده است. بر اساس یک نظرسنجی اخیر که توسط آردنت میلز انجام شده است، در زمینه رویارویی با “برهمزنندگان” نظم غذایی امروز، مصرفکنندگان از قبل ارتباط بین غلات و حبوبات را با اهداف سلامتی و تغذیهای خود برقرار کردهاند.
حتی با اولویتبندی تغذیه، مصرفکنندگان همچنان تاکید دارند که طعم عالی یک عامل غیرقابل مذاکره است. آنها مواد اولیهای میخواهند که هم برایشان مفید باشد و هم از خوردن آن لذت ببرند. غلات و حبوبات هر دو جبهه را پوشش میدهند و علاوه بر فواید تغذیهای، طعم و بافت را به سفره میآورند، در حالی که همچنان برای مصرفکنندگان مقرون به صرفه باقی میمانند.
برای انتقال این مزایا و در عین حال آموزش مصرفکنندگان و ایجاد اعتماد، پیامرسانی روی بستهبندی اغلب ابزاری حیاتی است. نکات برجسته صحیح میتواند با تاکید بر مزایای مواد اولیه، اطمینان خاطر را به خریداران بازگرداند و شکاف بین آگاهی و درک را پر کند. همکاری با تامینکنندگان مواد اولیه مناسب میتواند به افزایش وضوح و شفافیت کمک کند. برای نوآوری با غلات و حبوبات، برندهای غذایی پیشرو به دنبال کارشناسان مواد اولیه هستند تا آنها را راهنمایی کنند. با همکاری برای فرموله کردن و ایجاد شفافیت در محصولات خوشطعم و مغذی، برندها و تامینکنندگان میتوانند وضوح، اطمینان و کنترل در خریدهای غذایی را تقویت کنند.
همچنان که چشمانداز غذایی در حال تغییر است، برندهایی که تمرکز خود را بر تغذیه کامل و مواد اولیه اصیل حفظ میکنند، قادر خواهند بود به “برهمزنندگان نظم” واکنش نشان دهند و مصرفکنندگان را توانمند سازند. غلات و حبوبات مسیری اثباتشده برای ارائه طعم عالی، تراکم مغذی و شفافیت ارائه میدهند. شریک مناسب میتواند به شما در گذر از تغییرات، کشف فرصتهای جدید و نگه داشتن مصرفکنندگان در مرکز این سفر یاری رساند.
تحلیل اگروفودز برای فعالان صنعت غذا:
رونق غلات و حبوبات فرصتی است برای تولیدکنندگان ایرانی تا با تمرکز بر شفافیت و کیفیت مواد اولیه محلی، محصولاتی سالم و قابل اعتماد عرضه کنند. این رویکرد به جلب اعتماد مصرفکنندگان و رقابت موثر در بازار رو به رشد محصولات طبیعی کمک میکند.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟