خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از تسنیم گزارش میدهد، در آستانه شب یلدا و با هدف کنترل بازار و حمایت از حقوق مصرفکنندگان، معاون اول رئیسجمهور دستور قاطعی را به نهادهای نظارتی از جمله سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، اتاق اصناف و سازمان تعزیرات حکومتی ابلاغ کرده است. این دستور بر برخورد جدی با فروشندگان متخلف که ضوابط صنفی و قیمتگذاری را رعایت نمیکنند، تأکید دارد و در پی آن، طرحهای نظارتی ویژهای برای کالاهای اساسی شب یلدا آغاز شده است.
دستور ویژه معاون اول برای کنترل بازار شب یلدا
در پی تأکیدات قبلی و با ابلاغ دستور معاون اول رئیسجمهور، سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان نیز با ارسال بخشنامهای به مدیران کل سازمان صنعت، معدن و تجارت استانها، بر ضرورت اجرای جدی اقدامات نظارتی ویژه “شب یلدا” تأکید کرد. محمدابراهیم امینیان، مدیر کل حوزه مدیر عامل و هماهنگی امور استانهای این سازمان، با تأیید این خبر اظهار داشت که این دستور جهت برخورد قاطع با فروشندگان متخلف در آستانه شب یلدا صادر شده است.
ابلاغ بخشنامه نظارتی به استانها
به گفته امینیان، در چارچوب “کارگروه اقدام مشترک”، طرح تشدید اقدامات نظارتی ویژه با هدف حفظ آرامش بازار، صیانت از حقوق مصرفکنندگان و جلوگیری از افزایش هیجانی قیمتها در آستانه شب یلدا به اجرا گذاشته خواهد شد. این بخشنامه به تمامی مدیران صمت استانها ابلاغ شده و بر لزوم همکاری و اقدام هماهنگ نهادهای نظارتی تأکید دارد.
چشمانداز نظارتهای تشدیدی
این نظارتها بر کالاهای اساسی شب یلدا تمرکز خواهد داشت. کالاهایی نظیر انواع آجیل، میوه و شیرینی در کانون توجه این طرح قرار دارند تا از هرگونه سوءاستفاده و افزایش بیرویه قیمتها جلوگیری شود.
کالاهای اساسی تحت رصد و هماهنگی نهادها
طرحهای نظارتی سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان با طرحهای تشدید نظارت وزارت جهاد کشاورزی که از تاریخ ۲۲ آذر ماه آغاز شده، و همچنین با “نمایشگاه به وسعت ایران” اتاق اصناف ایران که از ۲۵ آذر ماه به مدت ۱۰ روز دایر خواهد بود، همسو و هماهنگ شده است. این هماهنگیها با هدف پوشش حداکثری بازار و جلوگیری از تخلفات احتمالی صورت میگیرد.
مهلت گزارشدهی استانها
مدیر کل حوزه مدیر عامل و هماهنگی امور استانها در پایان تصریح کرد که مدیران کل استانها موظفند گزارش تصمیمات و اقدامات اجرایی خود را حداکثر تا سوم دی ماه سال جاری به معاونت بازرسی و نظارت بر خدمات سازمان حمایت ارسال کنند.
تحلیل اگروفودز برای فعالان صنعت غذا:
این روند، فرصتی برای تثبیت کوتاهمدت بازار و افزایش اعتماد عمومی است. کارآفرینان میتوانند با تمرکز بر شفافیت و کیفیت، مزیت رقابتی کسب کنند، اما تهدید نوسانات پس از پایان طرح وجود دارد.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟