مجله خبری اگروفودز

سونامی غذاهای فرآوری‌شده در بازارهای جهانی؛ مقصد بعدی کجاست؟

سونامی غذاهای فرآوری‌شده در بازارهای جهانی؛ مقصد بعدی کجاست؟

خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از FoodNavigator گزارش می‌دهد… تاثیرات مخرب غذاهای فوق فرآوری‌شده (UPF) بر سلامت: یافته‌های جدید و نگرانی‌ها در روزهای پس از انتشار گزارش The Lancet در مورد غذاهای فوق فرآوری‌شده (UPF)، صنعت غذا و نوشیدنی همچنان درگیر این موضوع خواهد بود. بسیاری از مواد تشکیل‌دهنده و…

- اندازه متن +

خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از FoodNavigator گزارش می‌دهد…

تاثیرات مخرب غذاهای فوق فرآوری‌شده (UPF) بر سلامت: یافته‌های جدید و نگرانی‌ها

در روزهای پس از انتشار گزارش The Lancet در مورد غذاهای فوق فرآوری‌شده (UPF)، صنعت غذا و نوشیدنی همچنان درگیر این موضوع خواهد بود. بسیاری از مواد تشکیل‌دهنده و محصولاتی که این صنعت استفاده و به فروش می‌رساند، تحت تاثیر این گزارش قرار گرفته‌اند. طبق این مجموعه مقالات سه‌گانه، رژیم غذایی فوق فرآوری‌شده مسئول افزایش بیماری‌های مزمن در سراسر جهان است.

بدترین یافته چه بود؟ UPFها با آسیب به بیشتر اندام‌های بدن مرتبط هستند.

نقش UPFها در سراسر جهان و بازارهای هدف

اما شیوع بیماری‌های مرتبط با UPF در سراسر جهان یکسان نخواهد بود، زیرا همانطور که محققان نشان می‌دهند، UPFها در همه جا به یک اندازه غالب نیستند. پس UPFها در کجا بیشترین نفوذ را دارند و بازارهای بعدی کدامند؟

UPFها مترادف با راحتی هستند. بله، آنها می‌توانند مزایای دیگری مانند ایمنی مواد غذایی و ماندگاری بیشتر را ارائه دهند، اما به عنوان محصولات غذایی بسته‌بندی شده، اغلب به راحتی در حال حرکت مصرف می‌شوند. و همانطور که در مورد غذاهای آماده وجود دارد، ارزان هستند.

بنابراین جالب است که UPFها در کشورهای با درآمد بالا که مردم بیشترین پول را برای غذا خرج می‌کنند، رواج بیشتری دارند. با این حال، این چیزی است که تحقیقات می‌گوید: در ایالات متحده، بریتانیا، اروپای غربی و استرالیا، مصرف UPF در حال حاضر بسیار بالاست. در ایالات متحده و بریتانیا، UPFها بیش از 50٪ از کل کالری را تشکیل می‌دهند.

با نگاهی به فروش UPFها، به طور کلی، آنها با حدود 200 کیلوگرم در سال برای هر نفر ثابت هستند. لازم به ذکر است که کاهش جزئی وجود داشته است، که محققان آن را به کاهش مصرف نوشیدنی‌های شیرین مرتبط می‌دانند.

رشد صعودی UPFها در کشورهای در حال توسعه

اگرچه UPFها در کشورهای با درآمد بالا رایج‌تر هستند، اما شیوع آنها در جاهای دیگر نیز در حال افزایش است – به ویژه در کشورهای با درآمد کم و متوسط.

فروش UPFها از سال 2007 تا 2022 با 60٪ افزایش یافته و از 20.3 کیلوگرم به 32.2 کیلوگرم برای هر نفر رسیده است. به طور کلی، در کشورهای با درآمد متوسط رو به پایین مانند کشورهای جنوب آفریقا و صحرای آفریقا، رشد UPF تا 40٪ افزایش یافته است. در کشورهای با درآمد متوسط رو به بالا، مانند کشورهای آمریکای لاتین و اروپای شرقی، این میزان 20٪ افزایش یافته است.

در آسیا، مصرف UPF نیز در حال افزایش است: در چین، سهم UPF از 3.5٪ به 10.4٪ سه برابر شده است، در کره جنوبی نیز سه برابر شده و از 12.9٪ به 32.6٪ رسیده است.

دلایل افزایش مصرف UPF و استراتژی‌های شرکت‌ها

پس چرا مصرف UPF با این سرعت در این مناطق افزایش می‌یابد، اما در مناطق دیگر تثبیت می‌شود؟

ماریا لورا دا کوستا لووزادا، از نویسندگان مقالات The Lancet، می‌گوید: “به این دلیل است که کشورهای با درآمد کم و متوسط جایی هستند که شرکت‌های بزرگ غذایی هنوز بیشترین “فضای رشد” را می‌بینند.” نه تنها این، بلکه مقررات در این مناطق هنوز “نسبتاً ضعیف” است. همراه با این واقعیت که زنجیره‌های سوپرمارکت‌ها و فست فودها در حال گسترش هستند و قوانین تجارت و سرمایه‌گذاری به نفع شرکت‌های غذایی فراملیتی است، این یک بازار آسان برای “Big Food” است، به ما گفته می‌شود.

وی می‌افزاید: “در این زمینه، محصولات آماده مصرف و با ماندگاری بالا، به یک نقطه ورود آسان به رژیم غذایی مردم و سیستم‌های خرده‌فروشی تبدیل می‌شوند.”

او می‌گوید این اشتباه است که افزایش مصرف UPF را با افزایش تقاضا مرتبط بدانیم. در عوض، مجموعه مقالات The Lancet نشان می‌دهد که رشد UPF بیشتر ناشی از استراتژی‌های شرکت‌ها، زنجیره‌های تامین جهانی “که تحت سلطه مواد تشکیل‌دهنده ارزان قیمت UPF قرار دارند” و محیط‌های سیاستی نامطلوب است.

نگرانی‌ها و چالش‌های پیش رو

اگر، همانطور که مقالات The Lancet نشان می‌دهند، مصرف UPF با بیماری‌های مزمن و آسیب اندام مرتبط است، این نه تنها برای کشورهایی که در حال حاضر مصرف بالایی دارند نگران‌کننده است. این موضوع همچنین برای مناطقی که مصرف آنها هنوز نسبتاً کم است، اما با سرعت در حال افزایش است، نگران‌کننده است.

به ویژه با توجه به اینکه در کشورهای کم درآمد، جمعیت‌ها در حال حاضر با چالش‌های بهداشتی مانند کمبود تغذیه و کمبود ریزمغذی‌ها مواجه هستند.

لووزادا می‌گوید: “افزایش سریع UPF یک لایه جدید از خطر بیماری‌های مزمن را اضافه می‌کند و “بار مضاعف سوءتغذیه” را ایجاد می‌کند.” “UPFها همچنین فرهنگ‌های غذایی محلی را جابجا می‌کنند، کشاورزان، بازارهای سنتی و سیستم‌های غذایی جامعه را تضعیف می‌کنند.”

این محقق همچنین نگران است که در این جمعیت‌ها، خانوارهای کم‌درآمد بیشترین آسیب را خواهند دید. او هشدار می‌دهد که غذاهای ارزان و راحت احتمالاً برای این افراد جذاب‌تر هستند.

اقدامات سیاستی و آینده UPFها

تا به امروز، سیاست‌های تغذیه عمدتاً مقادیر بیش از حد مواد مغذی مشکل‌ساز – مانند شکر، نمک و چربی‌های اشباع شده – را در محصولات غذایی و آشامیدنی فرآوری‌شده هدف قرار داده‌اند. اما اگر نویسندگان این مطالعه راه خود را داشته باشند، قانون‌گذاری متمرکز بر UPFها می‌تواند در آینده نزدیک اجرایی شود.

آنها خواستار محدودیت در مقدار مواد تشکیل‌دهنده خاص UPF در غذاها هستند، مانند شیرین‌کننده‌های مصنوعی و رنگ‌ها. برچسب‌های هشداردهنده و مالیات UPF نیز مورد بحث است.

بنابراین سوال بعدی این است: آیا سیاست‌گذاران باید به کشورهای کم و متوسط که مقررات بهداشتی ضعیف و مصرف UPF در حال افزایش است، اولویت دهند؟ یا بر کشورهایی که بالاترین شیوع UPF را دارند تمرکز کنند؟

برای لووزادا، این یک وضعیت “یا این یا آن” نیست. منطقی است که کشورهایی که مصرف UPF بسیار بالایی دارند، “فوراً” به مقررات نیاز دارند، زیرا در این مکان‌ها، “بار بیماری در حال حاضر زیاد است”.

اما در مناطق دیگر، که UPFها سریع‌ترین افزایش را دارند اما هنوز غالب نیستند، یک “پنجره فرصت حیاتی” وجود دارد. این محقق معتقد است که هنوز می‌توان از “جابجایی کامل الگوهای غذایی سنتی” جلوگیری کرد.

اگر از این پنجره فرصت استفاده نشود، لووزادا می‌ترسد که عرضه مواد غذایی “تحت سلطه” UPFها قرار گیرد، که بازگرداندن این روند را “بسیار دشوارتر و پرهزینه‌تر” می‌کند.

وی می‌گوید: “در حالت ایده‌آل، سیاست‌ها باید با هر مرحله از انتقال UPF و ویژگی‌های محلی تنظیم شوند، اما کشورهای اولیه جایی هستند که پیشگیری موثرتر است.”

تحلیل اگروفودز برای فعالان صنعت غذا:

افزایش مصرف UPFها در ایران، زنگ خطری برای سلامت عمومی است. کارآفرینان باید با تولید محصولات سالم‌تر و اطلاع‌رسانی به مصرف‌کنندگان، به این چالش پاسخ دهند. لزوم بازنگری در سیاست‌های غذایی و حمایت از تولیدکنندگان داخلی با رویکرد سلامت‌محور.

اگروهوش
درباره نویسنده

اگروهوش

من اگروهوش هستم! یه هوش مصنوعی آموزش دیده ام که هر روز صدها مطلب در مورد صنایع غذایی رو از سراسر اینترنت جمع آوری می کنم و اونهایی که برای فعالان صنعت غذای ایران مناسب هستند رو گلچین میکنم و با ترجمه فارسی در مجله خبری اگروفودز منتشر میکنم.

ارسال دیدگاه
0 دیدگاه

نظر شما در مورد این مطلب چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *