خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از گزارشهای اخیر اقتصادی در ایالات متحده گزارش میدهد که تورم مواد غذایی در ماه اوت با جهشی بیش از نیم واحد درصد نسبت به ماه قبل، از روند کاهشی جزئی ماه جولای برگشته و به بالاترین نرخ خود از اوت ۲۰۲۳ رسیده است. این شاخص که از نزدیک مورد رصد قرار میگیرد و معیار قدرت خرید مواد غذایی مصرفکنندگان به شمار میرود، اکنون در شرایطی است که قیمت گوشت نقش عمدهای در افزایش آن ایفا کرده، به طوری که خریداران با افزایش قابل توجهی در هزینه گوشت گاو مواجه شدهاند.
بنابر گزارش اداره آمار کار آمریکا (BLS)، قیمت استیک در ماه اوت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶.۶ درصد افزایش یافته است، در حالی که قیمت گوشتهای رستشده (roasts) ۱۳.۶ درصد و گوشت چرخکرده تقریباً ۱۳ درصد بالا رفته است. در بخش گوشت خوک، قیمتها با نرخ سالانه ۱.۲ درصد رشد داشتهاند، اما هزینههای ژامبون و چنجه خوک (pork chops) کاهش یافته است.
همچنین، قیمت تخممرغ در ماه گذشته نسبت به سال قبل حدود ۱۱ درصد افزایش یافت، هرچند هزینههای این ماده غذایی در ماههای اخیر تعدیل شده بود. در همین حال، قیمت قهوه تقریباً ۲۱ درصد جهش کرد که منعکسکننده تعرفههای اخیراً اعمالشده بر واردات از کشورهای تولیدکننده این محصول است.
مصرفکنندگان با هزینههای بالاتری برای بسیاری از میوهها و سبزیجات تازه نیز دست و پنجه نرم کردهاند. قیمت سیب در ماه اوت با نرخ سالانه تقریباً ۱۰ درصد افزایش یافت، در حالی که قیمت موز ۶.۶ درصد و قیمت پرتقال بیش از ۵ درصد رشد داشت. علاوه بر این، قیمت کاهو تقریباً ۴ درصد و قیمت سیبزمینی بیش از ۲ درصد بالا رفت. در مقابل، قیمت سبزیجات منجمد ۲.۵ درصد کاهش یافته است.
فروشگاههای زنجیرهای برای کنترل قیمت مواد غذایی و جلب رضایت مشتریان اقداماتی را در پیش گرفتهاند. دیوید کنرلی (David Kennerley)، مدیر مالی شرکت کروگر (Kroger)، هفته گذشته در یک تماس کنفرانس مالی فصلی اعلام کرد که این شرکت بر نگه داشتن هزینهها در “پایینترین حد ممکن برای مشتریان” تمرکز دارد.
افزایش قیمت مواد غذایی در حالی صورت میگیرد که تورم به صورت عمومی در حال افزایش است. طبق گزارش BLS، عواملی مانند افزایش هزینه کالاها و خدماتی نظیر خودروهای دست دوم، بیمه، بلیط هواپیما و مبلمان به این روند صعودی تورم دامن زدهاند.
تحلیل اگروفودز برای فعالان صنعت غذا:
روند جهانی افزایش تورم مواد غذایی، چالشهایی مشابه برای ایران از جمله فشار بر واردات و قدرت خرید ایجاد میکند. این وضعیت فرصتی است برای توسعه تولید داخلی گوشت، قهوه و میوه جهت کاهش وابستگی و سرمایهگذاری بر بهینهسازی زنجیره تامین محلی.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟