خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از رویداد زنده لینکدین به میزبانی تیسی ترانسکانتیننتال پکیجینگ گزارش میدهد که فروشگاههای رفاه (کانوینیِنس استورها) به طور فزایندهای در حال تبدیل شدن به بازیگران اصلی در صنعت خدمات غذایی هستند و در برخی موارد حتی از رستورانهای فستفود نیز پیشی گرفتهاند. این رشد چشمگیر، که ناشی از تغییر الگوهای مصرفکنندگان به سمت راحتی و مقرونبهصرفه بودن است، نیاز به نوآوری در بستهبندی را دوچندان کرده تا با تقاضای رو به رشد برای محصولات غذایی آماده و راحت مطابقت داشته باشد.
رشد چشمگیر فروشگاههای رفاه در بازار خدمات غذایی
از سهم بازار تا تغییر الگوهای مصرفکنندگان
وارچاسوی سینگ، تحلیلگر ارشد شرکت تحقیقات بازار مینتل، اعلام کرده است که خرید میانوعدههای سرویس غذایی از فروشگاههای رفاه از حدود ۲۰ درصد در سال ۲۰۱۸ به ۴۴ درصد در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است. وی این تغییر بزرگ در پنج سال را نشانهای واضح از دیدگاه کنونی مصرفکنندگان نسبت به فروشگاههای رفاه میداند.
سینگ افزود که تقریباً یک سوم نسل زد (Gen Z) هر روز میانوعده مصرف میکنند و به طور منظم وعدههای غذایی خود را با میانوعده جایگزین میکنند. عوامل اصلی این رفتارها، تمرکز قوی بر راحتی، مقرونبهصرفه بودن و انعطافپذیری است که فروشگاههای رفاه در ارائه آنها عملکرد درخشانی دارند. گاهی اوقات، مصرفکنندگان، پیشنهادهای غذایی فروشگاههای رفاه را به عنوان جایگزینهای مقرونبهصرفه برای رستورانهای خدمات سریع (QSR) میبینند. سینگ اشاره کرد که با توجه به نارضایتی مصرفکنندگان از افزایش قیمت منوها، این مقایسه ارزشی میتواند به نفع فروشگاههای رفاه عمل کند.
چالش و فرصت: تقاضا برای محصولات تازه و نقش بستهبندی
عوامل مؤثر در ادامه رشد غذاهای فروشگاههای رفاه شامل برنامههای سفارش دیجیتال و برنامههای وفاداری نیز بودهاند. مصرفکنندگان خواهان گزینههای تازهتر هستند، که این امر هم چالشی است و هم فرصتی برای فروشگاههای رفاه و شرکای بستهبندی آنها. سینگ گفت: «با وجود اینکه ۷۰ درصد از مصرفکنندگان انتظار دارند که فروشگاههای رفاه گزینههای تازهتر و سالمتری داشته باشند، تنها حدود ۲۵ درصد از آنها به استانداردهای بهداشتی خدمات غذایی این فروشگاهها اعتماد دارند.»
اینجاست که شرکای بستهبندی میتوانند وارد عمل شوند. سینگ تاکید کرد که «این شکاف به وضوح نشان میدهد که چرا نشانههای بصری بستهبندی و نوآوری در آن، در حال حاضر بسیار حیاتی هستند.»
نوآوری در بستهبندی: از شفافیت تا قابلیت حمل
نمایش محصول برای جلب اعتماد
جسیکا لنتر، مدیر ارشد توسعه کسبوکار در تیسی ترانسکانتیننتال پکیجینگ، اظهار داشت که یکی از راههای نوآوری، نمایش دادن به جای صرفاً گفتن است. او مثال زد: «بستهبندیهای شفاف یا بستههای دارای پنجره، به مشتریان امکان میدهند تا محصول را ببینند و بلافاصله از تازگی آن اطمینان حاصل کنند.»
طراحی هوشمندانه برای زندگی در حرکت
سخنرانان تیسی ترانسکانتیننتال همچنین اشاره کردند که شکل بستهبندی نیز اهمیت دارد. لنتر توضیح داد: «ما بستهبندیهای میانوعدهای طراحی کردهایم که به راحتی در جالیوانی خودرو جا میشوند و امکان مصرف آسان در حین حرکت را فراهم میکنند. همچنین، بستههای دو قسمتی طراحی کردهایم که پروتئینها و میوهها یا سبزیجات را جداگانه نگه میدارند.» از دیگر نمونههای بستهبندیهای قابل حمل برای مصرف «در هر مکان و هر زمان» در فروشگاههای رفاه میتوان به بستههای میانوعده شارکوتری یا بستههای استیک الکترولیت اشاره کرد.
حفظ کیفیت غذاهای گرم و آماده
نوآوری در بستهبندی در مورد غذاهای گرم و آماده مصرف، مانند ناگت مرغ یا تامال (نوعی غذای مکزیکی)، نیز مشهود است. لنتر با اشاره به کیسههای حمل “هات اند هندی” (Hot and Handy) تیسی که برای گرم و ترد نگه داشتن غذا طراحی شدهاند، گفت: «این اقلام محبوبتر از همیشه هستند.»
تحلیل اگروفودز برای فعالان صنعت غذا:
این روند فرصتی برای تولیدکنندگان داخلی است تا با بستهبندی شفاف، قابل حمل و حفظکننده تازگی، سهم بازار فروشگاههای رفاه را در ایران افزایش دهند. توسعه محصولات آماده و میانوعدههای متناسب با ذائقه ایرانی کلید موفقیت است.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟