خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از FoodNavigator گزارش میدهد:
جلبکها نویدبخش هستند. چه ماکرو جلبک (مانند جلبک دریایی که در سواحل یافت میشود) و چه میکرو جلبک (مانند اسپیرولینا از استخرهای آب شیرین)، این ارگانیسمهای گیاهی فراوان، مغذی و پایدار هستند.
بازار رو به رشد جلبک
اگرچه اغلب کوچک هستند، اما بازار جلبکها به سرعت در حال رشد است. در سال 2023، ارزش جهانی آن 5.3 میلیارد دلار (4.6 میلیارد یورو) برآورد شد و پیشبینی میشود تا سال 2028 به 7.3 میلیارد دلار برسد.
در حالی که غذا و نوشیدنی بخشی از این بازار را تشکیل میدهد، عمده آن از مکملها، خوراک دام، داروها و مراقبتهای شخصی حاصل میشود. اما محققان معتقدند جلبکها میتوانند نقش بسیار بزرگتری در رژیم غذایی ما ایفا کنند.
5 راهی که جلبکهای دریایی و میکرو جلبکها میتوانند آینده غذا و نوشیدنی را متحول کنند:
1. منبع پروتئین جایگزین
اگر پروتئین ترند روز نباشد، نمیدانم چه چیزی هست. ادعاهای با پروتئین بالا تقریباً وارد هر دسته بندی، از بارها گرفته تا غلات صبحانه و حتی محصولات آب بطری شده است.
جلبکها، یک منبع پروتئین جایگزین با ارزش غذایی بالا هستند. انواع میکرو جلبکها مانند اسپیرولینا و کلرلا ولگاریس حاوی مقادیر بالایی پروتئین، به ترتیب 50-70٪ و 40-60٪ هستند که با محتوای پروتئین پروتئینهای حیوانی یا سویا مطابقت دارد یا حتی از آن فراتر میرود.
علاوه بر این، بسیاری از جلبکها حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری، به علاوه ویتامینها، مواد معدنی و ترکیبات فعال زیستی هستند – تا جایی که تحقیقات جدید دانشگاه اومئا در سوئد و با حمایت اتحادیه اروپا نشان میدهد که انواع آن میتوانند برای تقویت یا جایگزینی غذاهای حیوانی استفاده شوند.
2. پایداری و مزایای زیست محیطی
جلبکها را میتوان به عنوان یک ماده با مشخصات پایداری عالی در نظر گرفت.
میکرو جلبکها میتوانند در زمینهای غیرقابل کشت رشد کنند، از جریانهای جانبی غنی از مواد مغذی برای تغذیه استفاده کنند و از CO2 در فتوسنتز استفاده کنند – که همه اینها به کاهش ردپای زیست محیطی آن کمک میکند.
جلبکها اساساً یک استراتژی بازاریابی سازگار با محیط زیست را به صنعت غذا و نوشیدنی هدیه میدهند و یک روایت را ممکن میسازند که استفاده کم از زمین، استفاده کم از آب و یک رویکرد “طبیعت مثبت” را در بر میگیرد.
3. مواد تشکیل دهنده چند منظوره
قبلاً ذکر شد که جلبکها میتوانند در جایگزینهای گوشت استفاده شوند. اما پتانسیل آنها در کاربردهای مواد تشکیل دهنده کاربردی، آنها را حتی از این هم متنوعتر میکند.
تنوع بیوشیمیایی و تطبیق پذیری بافت/طعم این ارگانیسم گیاهی به این معنی است که میتوان از آنها در جایگزینهای ماهی و تخم مرغ نیز استفاده کرد.
سایر موارد استفاده شامل یک رنگ دهنده طبیعی یا ماده آنتی اکسیدانی در نوشیدنیها و میان وعدهها، و یک بافت دهنده یا امولسیفایر است. هیدروکلوئیدهای مشتق شده از جلبک مانند کاراگینان، آگار و آلژینات در حال حاضر به طور گسترده توسط صنعت غذا به عنوان عوامل غلیظ کننده، ژل کننده و امولسیون کننده استفاده میشوند.
4. اعتماد مصرف کننده
در حالی که تعداد کمی از مصرف کنندگان درک میکنند که چگونه جلبکها کشت میشوند، نیازی نیست که همه چیز را بدانند. طبق نظرسنجی از بیش از 5000 مصرف کننده در کشورهای شمال و شرق اروپا، بیش از 50٪ از پاسخ دهندگان تشخیص میدهند که غذاهای مبتنی بر جلبک برای کشاورزان و تولیدکنندگان ارزش اقتصادی دارند، به ویژه از طریق تهیه محلی و تولید در مقیاس کوچک، و این برای صنعت مهم است.
اعتماد نیز کلیدی است. در برخی از کشورها، اعتماد به جلبکها زیاد است – مانند نروژ و آلمان. در لیتوانی، بدبینی بیشتری مشاهده میشود. محققان اعتماد را با آشنایی و شفافیت مرتبط میدانند. اگر مصرف کنندگان بدانند جلبک از کجا میآید، احتمال بیشتری دارد که به آن اعتماد کنند.
برندها میتوانند با تأکید بر “جلبک تولید شده محلی” یا “تولید مستقر در ساحل” در داستان سرایی خود و ایجاد اعتماد مصرف کننده به این سمت بروند.
5. فرصتهای بازار
و در نهایت، یک فرصت واقعی در بازار وجود دارد، اگرچه با برخی محدودیتها.
به طور کلی، آشنایی و استفاده مصرف کنندگان از غذاهای مبتنی بر جلبک کم است، اما بیش از نیمی (52٪) مشتاق هستند غذاهای جدید حاوی جلبک را امتحان کنند. سهم خوبی (45٪) گفتند که مایلند آنها را در رژیم غذایی منظم خود بگنجانند.
اما، یک شرط وجود دارد: مصرف کنندگان ترجیح میدهند از جلبک به عنوان یک ماده مکمل استفاده شود تا پایه اصلی یک محصول جدید. آزمایشات نشان داد که مصرف کنندگان محصولات با محتوای جلبک کم – کمتر از 10٪ – را ترجیح میدهند. فراتر از آن، آنها کمتر آن را دوست دارند.
این برای صنعت چه معنایی دارد؟ این یک محیط بازار “محتاطانه اما امیدوارکننده” برای غذاهای مبتنی بر جلبک است – که باید به اندازه کافی چراغ سبز برای ایجاد تاثیر باشد.
تحلیل اگروفودز برای فعالان صنعت غذا:
رشد جهانی بازار جلبکها نویدبخش فرصتهای جدیدی در ایران است. تولید داخلی جلبکها میتواند به تامین پروتئین پایدار و ایجاد محصولات نوآورانه در بازار کمک کند. همچنین، استفاده از جلبکها در تولید مواد غذایی با کاهش اثرات زیستمحیطی، به برندها مزیت رقابتی میدهد.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟