خبرگزاری تخصصی اگروفودز به نقل از اظهارات متخصصان صنعت و بابیتا جورج، مدیر پورتفولیوی بستهبندی تتراپک در آمریکا و کانادا، گزارش میدهد که موفقیت یک محصول غذایی یا نوشیدنی در بازار امروز به شدت به بستهبندی آن وابسته است؛ چرا که بستهبندی دیگر تنها یک محفظه نیست، بلکه عاملی کلیدی در حفظ کیفیت محصول، افزایش ماندگاری، تضمین ایمنی غذا، نمایش ارزشهای برند و ایجاد تمایز در قفسههای شلوغ فروشگاهها محسوب میشود. انتخاب راهحل بستهبندی مناسب، با ایجاد تعادل بین نوآوری، کیفیت و ایمنی، تصمیمات خرید مصرفکنندگان را تحت تأثیر قرار داده و برند را در بازار متمایز میکند، در عین حال که میتواند اهداف زیستمحیطی یک برند را نیز محقق سازد.
بستهبندی: فراتر از یک محفظه ساده
آیا میدانستید که هدر رفت مواد غذایی و ضایعات آن، مسئول ۸ تا ۱۰ درصد از کل انتشار گازهای گلخانهای جهانی است؟ بستهبندی مناسب میتواند با کاهش این هدر رفت، نقش مهمی در کاهش اثرات زیستمحیطی ایفا کند.
انتظارات فزاینده مصرفکنندگان و برندها
اعتبار برند در گرو پایداری
بابیتا جورج تاکید میکند: “ما در نقطهای هستیم که مصرفکنندگان روی برندها حساب میکنند تا انتخابهای درست انجام دهند. انتخاب بستهبندی قابل بازیافت که هدفمند برای افزایش ماندگاری طراحی شده، نشان میدهد که شما تأثیر انتخابهای خود را بر مصرفکنندگان و سیاره زمین درک میکنید.” نادیده گرفتن قابلیت بازیافت بستهبندی میتواند اعتماد و وفاداری مصرفکنندگان را تضعیف کند. خریداران به این موضوع توجه دارند و برندهایی که نتوانند انتظارات را برآورده کنند، در معرض از دست دادن اعتبار و ترجیح برند قرار میگیرند.
پیشگامی برندها در انتخابهای سبز
جورج میافزاید: “برندها لحن بسیاری از انتخابهای پایدار مصرفکنندگان را هنگام خرید تعیین میکنند. اگر میخواهید مصرفکنندگان به محیط زیست اهمیت دهند، باید کار را برای آنها آسان کنید و ابتدا نشان دهید که خودتان مسئولیتپذیری را بر عهده گرفتهاید.” مصرفکنندگان به دلایل کلیدی متعددی از برندها میخواهند تا انتخابهای بستهبندی پایدارتری داشته باشند.
شفافیت و اعتبار در بستهبندی پایدار
راستیآزمایی ادعاها و راهنمایی متخصصان
جورج میگوید، برندهای هوشمند بستهبندیهای پایداری را ارائه میدهند که درک و استفاده از آنها آسان است و در مورد مزایا و محدودیتهای بستهبندی خود صادق هستند. او توصیه میکند: “ادعاهای خود را تأیید کنید و آنها را عملی سازید. یک تأمینکننده مانند تتراپک، ابهامات پیامرسانی پایداری را از بین میبرد و تخصص و ابزارهایی را برای ارائه بستهبندیای که برای کسبوکار و مشتریان شما کارآمد است، فراهم میکند.”
نمایش مسئولیتپذیری در چرخه عمر محصول
خود بستهبندی بهترین مکان برای نشان دادن به مصرفکننده است که برند شما چگونه در مورد کل چرخه عمر بستهبندی – نه فقط یک جنبه آن – تصمیمات مسئولانه میگیرد. به عنوان مثال، آیا مواد مورد استفاده در ساخت بستهبندی شما به صورت مسئولانه تأمین شدهاند؟ و اگر چنین است، آیا بستهبندی برای گواهینامههای شخص ثالث واجد شرایط است؟ به عنوان نمونه، کارتنهای تتراپک عمدتاً از مواد تجدیدپذیر و گیاهی تولید میشوند که از جنگلهای گواهیشده توسط شورای نظارت بر جنگل (FSC) و سایر منابع کنترلشده تهیه شدهاند. بنابراین، تمام کارتنهای این تأمینکننده میتوانند لوگوی FSC را حمل کنند.
نقش حیاتی اطلاعات روی بستهبندی
دستورالعملهای شفاف بازیافت
یکی از مهمترین پیامهای روی بستهبندی که باید در نظر گرفته شود، موضوع بازیافت است. با قرار دادن دستورالعملهای بازیافت به وضوح قابل مشاهده روی بستهبندی – شامل هم یک لوگوی شناخته شده و هم یک URL با اطلاعات اضافی – مصرفکنندگان پس از لذت بردن از محصول، قادر به انجام اقدامات لازم میشوند. (به عنوان نمونهای از چنین منبعی، تتراپک یکی از اعضای شورای کارتن (Carton Council) است. این سازمان ابزارهایی مانند ریسایکلکارتنز داتکام (www.recyclecartons.com) را ارائه میدهد که به مصرفکنندگان کمک میکند تا در مورد بازیافت کارتن در آدرس خانه خود اطلاعات کسب کنند.)
فراتر از یک لوگو: مسئولیت شرکت
جورج میگوید: “این فقط یک لوگو نیست. این پیامی است که محصول شما متعلق به جریان بازیافت است و شرکت شما مسئولیت خود را بر عهده میگیرد.” این مسئولیت به مقررات نیز گسترش مییابد، جایی که دستورالعملهای واضح روی بستهبندی به برندها کمک میکند تا از قوانین جلوتر باشند. قوانین و مقررات مسئولیتپذیری گسترده تولیدکننده (EPR) در مورد بستهبندی، مواد شیمیایی و برچسبگذاری در برخی ایالتها میتواند بر اطلاعاتی که در آینده میتوان روی بستهبندی قرار داد، تأثیر بگذارد.
بستهبندی: یکپارچهساز ایمنی، بازار و پایداری
جورج تأکید میکند: “بستهبندی دیگر فقط در مورد محافظت از محصول نیست. بلکه در مورد محافظت از سیاره زمین، رسیدگی به قوانین انطباق، برآورده کردن تقاضاهای بازار و ایجاد اعتماد با هر ذینفع است.” اگر مطمئن نیستید که چه پیامها یا لوگوهایی را میتوانید روی بستهبندی خود قرار دهید، با تأمینکننده بستهبندی خود مشورت کنید. شرکتهایی که میخواهند بین ایمنی غذا، ماندگاری، درک مصرفکننده و پایداری تعادل برقرار کنند، به راهحلهای بستهبندی نیاز دارند که همه این الزامات را برآورده کنند. بستهبندی صحیح به شرکتهای مواد غذایی و نوشیدنی کمک میکند تا محصولاتی را عرضه کنند که در بازاری که به طور فزایندهای به ایمنی، شفافیت و تأثیرات زیستمحیطی اهمیت میدهد، طنینانداز شوند.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تتراپک و رویکرد نوآورانه آن به بستهبندی و فرآوری مواد غذایی و نوشیدنی از منظر پایداری، از وبسایت تتراپکیواِسای داتکام (tetrapakusa.com) بازدید کنید.
تحلیل اگروفودز برای فعالان صنعت غذا:
روند جهانی بستهبندی پایدار، فرصتی برای تولیدکنندگان داخلی جهت بهبود صادرات و جلب اعتماد بازار است. سرمایهگذاری در مواد بومی و آموزش بازیافت، تهدید عدم زیرساخت را به مزیت رقابتی تبدیل میکند.
نظر شما در مورد این مطلب چیه؟